Firefox 13 Vad tycker vi om den?

Permalänk
Rekordmedlem

Firefox 13 Vad tycker vi om den?

Vad tycker ni om den nya startsidan, jag tycker att den är lika onödig som Chrome s och hade hellre haft bokmärken där.
Sedan vet jag inte vad jag tycker om scrollen och bromsningen vid sidkant, det känns helt klart annorlunda, jag trodde först det var scrollmotorn i musen ( MX revolution) som var konstig till jag förstod att det var en ny funktion i FF13.
Är det någon mer som reagerat på nått?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag använder inte Firefox, jag gillar mer Google Chrome.

Permalänk
Medlem

Nya startsidan är väl okej, bara lite nytt i botten som inte stör mig (men som inte behövs där heller).
Men nya tab saken gillar jag inte, ska vara en helt vit sida enligt mig och inte visa nånting.
Sen scrollen... det känns helt galet och hoppas det är nåt man kan ta bort (har inte kollat ännu, men gillar inte "mjuk scrollning" eller vad det heter)

Kör förövrigt Waterfox, men tror inte det är så mycket skillnad i funktionerna.

EDIT: Lyckades stänga av den äckliga scrollen

Skrivet av Butch3r:

Jag använder inte Firefox, jag gillar mer Google Chrome.

Varför postar du här då?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Rekordmedlem

Jag använder också Chrome men inte till att surfa med, bara för web tv och youtube o liknande saker, men nu var jag mest intresserad av vad folk tycker om FF 13 när den kommit på riktigt,
Den har lite nya saker som man tydligt märker av upptäckte jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Firefox 13 är old för min del. Firefox 15 kommer under dagen för aurora. Aurora alltid sist ut.

Startsidan kommer nog att förändras. Vet inte riktigt hur Mozilla har tänkt. Bryr mig inte så mycket om det. Det är smooth scroll som har kommit in och gör att scrollandet agerar annorlunda. Om du vill ta väck smooth scroll skall du in in about:config och ändra. Kommer inte ihåg vart det var man skulle ändra. Sedan nästa stora funktion som har kommit in i 13 är nya fliksidan.

Sedan kan jag berätta att från och med Firefox 15 skall läckande addons vara borta. Memshrink teamet har kommit fram med en lösning.
Annars är det inte direkt mycket nytt. Mest buggfixar under skalet.

Du kan fortsätta ha en vit ny fliksida. Allt är valbart. Du trycker på fönsterikonen i högra hörnet och så blir den vit. Inte svårare än så.
Sedan vet jag inte om Firefox 13 har fått samma system som i Aurora. Favicons är borta. Istället blir det ett litet hänglås på dem sidor som använder HTTPS. SPDY är på som default och skall vara uppdaterat till version 3.

Sedan kommer det komma lite nya funktioner för developers.
Det här bör finnas i version 13
http://hacks.mozilla.org/2012/03/firefox-aurora-13-developer-...

Något mer du vill veta.

Permalänk
SpelClockers

Scrollen och about:newtab känns som en kopia från Opera, vilket i mitt tycke inte är någonting dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Firefox 13 är old för min del. Firefox 15 kommer under dagen för aurora. Aurora alltid sist ut.

vadå sist ut? sist ut är väl Firefox då i sådana fall.
Nightly är den som kommer först med uppdateringar sen Aurora sen vidare till slutliga Firefox? rätta mej om jag har fel. Jag själv kör Aurora och kommer absolut inte gå tillbaka till Firefox

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Firefox 13 är old för min del. Firefox 15 kommer under dagen för aurora. Aurora alltid sist ut.

Startsidan kommer nog att förändras. Vet inte riktigt hur Mozilla har tänkt. Bryr mig inte så mycket om det. Det är smooth scroll som har kommit in och gör att scrollandet agerar annorlunda. Om du vill ta väck smooth scroll skall du in in about:config och ändra. Kommer inte ihåg vart det var man skulle ändra. Sedan nästa stora funktion som har kommit in i 13 är nya fliksidan.

Sedan kan jag berätta att från och med Firefox 15 skall läckande addons vara borta. Memshrink teamet har kommit fram med en lösning.
Annars är det inte direkt mycket nytt. Mest buggfixar under skalet.

Du kan fortsätta ha en vit ny fliksida. Allt är valbart. Du trycker på fönsterikonen i högra hörnet och så blir den vit. Inte svårare än så.

Jo det går nog att ställa om, det var bara så skumt scrollbetende, musen roterar på och sidan saktade farten gradvis, men inte alltid, iofs så är väl mx revolution ensam om att ha en motor som drar scrollhjulet, och att mata på med pulser att scrolla kolliderar lite med den inbyggda bromsfunktionen verkar det som.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

vadå sist ut? sist ut är väl Firefox då i sådana fall.
Nightly är den som kommer först med uppdateringar sen Aurora sen vidare till slutliga Firefox? rätta mej om jag har fel. Jag själv kör Aurora och kommer absolut inte gå tillbaka till Firefox

Alla har samma merge dag.
Vid varje nytt släpp pushas stable först sedan brukar nightly komma, beta och sist aurora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Den är sist ut i uppdaterings kanalerna

Ja om du menar så så stämmer det

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Gillar nya startsidan, men inte nya fliksidan. Tur att man kunde välja bort den.
I övrigt tycker jag hela läsaren känns rappare, lite "mjukare" på något sätt.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Men hur mycket vinner man egentligen om man kör chrome imot Mozillas? Måste ju finnas någon stor grund i det pgr av många har gått över till Chrome. Jag själv tycker Aurora är kvick som tusan menar folket att Chrome är snabbare i då vilka grunder?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Rekordmedlem

Chrome förladdar sidor som det länkas till, men samtidigt så är den hemskt dålig om man har många flikar öppna, själv så står jag inte ut med den, jag har några 100 flikar uppe normalt sett och då funkar bara FF

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Butch3r:

Jag använder inte Firefox, jag gillar mer Google Chrome.

Kul för dig.

Permalänk
Avstängd

stör mig på scrollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

jag har några 100 flikar uppe normalt sett och då funkar bara FF

HeHe! De där med 100 flikar förstår inte jag en polare är sådär med och fattar inte logiken i det det är fullständigt onödigt i min mening för är det annars svårt o bokmärkat eller skriva på google, ta det inte dumt

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

HeHe! De där med 100 flikar förstår inte jag en polare är sådär med och fattar inte logiken i det det är fullständigt onödigt i min mening för är det annars svårt o bokmärkat eller skriva på google, ta det inte dumt

Minne som en guldfisk fast tvärtom? Jobbigt att bokmärka och stänga ner. Jag stänger sällan flikar och börjar det bli mycket får jag helt enkelt ta och rensa lite. Tänk på att se till så att inte flikarna laddas vid start utan när de visas första gången annars blir det jobbigt att starta om och sedan käkar den fruktansvärt mycket onödigt minne.

Permalänk

Waterfox för 64bitars kör jag med. Pröva!

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Chrome förladdar sidor som det länkas till, men samtidigt så är den hemskt dålig om man har många flikar öppna, själv så står jag inte ut med den, jag har några 100 flikar uppe normalt sett och då funkar bara FF

Saknar faktiskt något bra sånt till Firefox, kanske finns något addon för det? Ofta så är man ju på sidan man läser ett tag, så då gör det inget att uppkopplingen får lite motion ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Leta upp det här så hittar du alla inställningar om scrollning
About:config
general.smoothScroll

Det krävs lite inkörningstid. För oss som använder aurora har haft det under en längre tid.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har idag svårt att köra med få flikar och jag har dessutom flera fönster med olika inriktning på flikarna, och ja jag använder flikgrupper också nu skulle jag vilja ha en funktion som gör att man kan visa flera flikgrupper i samma fönster.
Har 11 fönster just nu, men det kanske har med skärmyta att göra också, man vill se allt samtidigt hemma, inte behöva växla fönster så ofta.
Jag hoppas FF utvecklar flik o fönsterhanteringen, det är en enorm fördel gentemot interfacet i chrome som känns oerhört instängt och smått, det utgår ifrån att man ska googla på allt och det blir jobbigt i längden om man inte bara är på en site i taget.
Jag blir lite orolig när FF härmar chromes startsida på "ny fliksidan"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Alla har samma merge dag.
Vid varje nytt släpp pushas stable först sedan brukar nightly komma, beta och sist aurora.

Det är väl Nightly > Aurora > Beta > Stable?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel145:

Det är väll Nightly > Aurora > Beta > Stable?

Förvisso, fast nightly kommer (väl?) ut varje kväll, medans övriga kommer ut när dom pushats ut till uppdateringskanalerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

jag upplever uppdateringen att ha gjort min firefox stabilare på jobbet (c2d, 4gb ram samt x2 4600+ 2gb ram) men även på min hemmadator.. den känns allmänt fräschare..
startsidan som påminner om Safari/chrome va trevligt, men jag tycker allmänt inte om det då allt mitt porrsurfande skulle dyka upp hahahah..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gtoxed:

jag upplever uppdateringen att ha gjort min firefox stabilare på jobbet (c2d, 4gb ram samt x2 4600+ 2gb ram) men även på min hemmadator.. den känns allmänt fräschare..
startsidan som påminner om Safari/chrome va trevligt, men jag tycker allmänt inte om det då allt mitt porrsurfande skulle dyka upp hahahah..

ctrl+shift+p är nått för dig

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel145:

Det är väll Nightly > Aurora > Beta > Stable?

Hittills har det varit. Följande vid ny version släpp.

Stable först sedan har jag för mig nightly och beta har kommit vid samma tillfälle medan aurora har varit sist ut.

Merge betyder inte att användarna får ny version automatiskt. Utan det är processen för att det går vidare i Mozilla:s system. Eftersom när det är ny merge går versionerna igenom QA innan det släpps till användarna. Det är QA som tar sin lilla tid. QA innebär att versionen söks igenom för att se vilka problem som finns. Det är en form av säkerhets granskning. Inga versioner går ut innan QA har utförs.

Har för mig Mozilla förklarade det hela vid den tidpunkt när Mozilla började med sitt nya system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Förvisso, fast nightly kommer (väl?) ut varje kväll, medans övriga kommer ut när dom pushats ut till uppdateringskanalerna.

Så kan det mycket väl vara.

Skrivet av buddaz:

Hittills har det varit. Följande vid ny version släpp.

Stable först sedan har jag för mig nightly och beta har kommit vid samma tillfälle medan aurora har varit sist ut.

Merge betyder inte att användarna får ny version automatiskt. Utan det är processen för att det går vidare i Mozilla:s system. Eftersom när det är ny merge går versionerna igenom QA innan det släpps till användarna. Det är QA som tar sin lilla tid. QA innebär att versionen söks igenom för att se vilka problem som finns. Det är en form av säkerhets granskning. Inga versioner går ut innan QA har utförs.

Ah, vi pratade om olika saker, jag menade vilken version respektive "build" va på.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel145:

Så kan det mycket väl vara.

Ah, vi pratade om olika saker, jag menade vilken version respektive "build" va på.

Nightly är på 16

Build för aurora är än så länge 14
15 går ut senare under dagen. Aurora uppdateras dagligen så länge det finns något nytt.
Medan vid merge/nya versioner stannar uppdateringarna upp och man får invänta tills tåget går vidare.

Beta får 14 b7 eftersom det skall passa med Fennec. Det blir lite speciellt den här gången.

Stable 13