Western Digital och Seagate håller priserna på hårddiskar uppe

Permalänk
Medlem

Tillverkarna har inget ansvar vid force majour men tro fan att de skall gå ihop i monopol efteråt för att låta kunderna betala deras förluster till följd av.

Riktigt illa. Men det finns bara två aktörer kvar, så det är bara att tacka och betala.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem

Köpte på mig 4st 2TB externa diskar för 480 kr/st innan prishöjningen förra året. De konverterades givetvis till interna diskar. Har en hög med 12V nätadaptrar och hd cases som ligger och skräpar. Om de inte sålde diskarna med förlust så måste det i dagsläget alltså fortfarande vara minst 100% påslag på tillverkningskostnaderna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanvester:

Var är (den snurrande) disken i en SSD då?

"Disken" finns i namnet SSD, dvs Solid State Disc.
Sen kan man ju fråga sig varför IBM från början valde att kalla den för Disc och inte Memory, dvs SSM, eller varför inte HMD (Hard Memory Drive), hmm nåja, "Drive" blir ju också fel på något som inte driver runt och "Hard" är ju också tokigt eftersom "Hard" i HDD snarare beskriver att det inte rör sig om mjuka skivor (floppy, flexande el böjlig). Nej, det rätta namnet borde vara SFM, Solid Flash Memory.

Många kallar en SSD för SSD-disk, men det blir ju lite överspecifikt. Ungefär samma som att säga MDF-board-skiva (board och skiva, samma sak).

"Disc" har man ju alltid kallat ett lagringsmedium för. För årtionden sedan när man tilldelade en del av RAM-minnet för lagring kallade man det för RAM-disk (och kallar det fortfarande så). Hur mycket Disk är ett RAM-minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

"Disken" finns i namnet SSD, dvs Solid State Disc.
Sen kan man ju fråga sig varför IBM från början valde att kalla den för Disc och inte Memory, dvs SSM, eller varför inte HMD (Hard Memory Drive), hmm nåja, "Drive" blir ju också fel på något som inte driver runt och "Hard" är ju också tokigt eftersom "Hard" i HDD snarare beskriver att det inte rör sig om mjuka skivor (floppy, flexande el böjlig). Nej, det rätta namnet borde vara SFM, Solid Flash Memory.

Många kallar en SSD för SSD-disk, men det blir ju lite överspecifikt. Ungefär samma som att säga MDF-board-skiva (board och skiva, samma sak).

"Disc" har man ju alltid kallat ett lagringsmedium för. För årtionden sedan när man tilldelade en del av RAM-minnet för lagring kallade man det för RAM-disk (och kallar det fortfarande så). Hur mycket Disk är ett RAM-minne?

D:et i SSD står för "Drive".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Men företag köper inte skitdiskar som WD GP utan enterprise-versioner och SCSI-diskar. De skiter i vad det kostar bara det är pålitligt, jag har erfarenheter från massinköp på vårat lab.
Så jo konsumentdiskarna kan vi påverka, företagen skiter i vilket för de har ändå pengar och hårdvara är oftast det minsta bekymret.

Läste du mitt inlägg? Frågan jag ställer mig är alltså hur stor andel av hårddisktillverkarnas försäljning som utgörs av "skitdiskar" kontra enterprise-diskar. Utgör "skitdiskarna" bara 10% av den totala hårddiskförsäljningen så tror i alla fall jag att det blir svårt att påverka.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

"Disken" finns i namnet SSD, dvs Solid State Disc.
Sen kan man ju fråga sig varför IBM från början valde att kalla den för Disc och inte Memory, dvs SSM, eller varför inte HMD (Hard Memory Drive), hmm nåja, "Drive" blir ju också fel på något som inte driver runt och "Hard" är ju också tokigt eftersom "Hard" i HDD snarare beskriver att det inte rör sig om mjuka skivor (floppy, flexande el böjlig). Nej, det rätta namnet borde vara SFM, Solid Flash Memory.

Många kallar en SSD för SSD-disk, men det blir ju lite överspecifikt. Ungefär samma som att säga MDF-board-skiva (board och skiva, samma sak).

"Disc" har man ju alltid kallat ett lagringsmedium för. För årtionden sedan när man tilldelade en del av RAM-minnet för lagring kallade man det för RAM-disk (och kallar det fortfarande så). Hur mycket Disk är ett RAM-minne?

hahahahah!
D= drive i SSD, men resten har du rätt i, att man kallar det disk för att all äldre lagringsmedium var just i någon form av skivor

mvh

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

"Disken" finns i namnet SSD, dvs Solid State Disc.

Is that so? Jag föreslår att du googlar en snabbis och sen återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

D:et i SSD står för "Drive".

Tack, så klart det ska vara Drive.
Meh, hur kunde jag blanda ihop.....ajajaj, nu blir det skamvrån för mig

Permalänk
Medlem

Nästa gång jag behöver ny lagringsdisk har säkert priserna på SSD sjunkit så mycket att det är värt det.

SSD-marknaden är ju, till skillnad från HDD-marknaden, en marknad där det fortfarande sker stora tekniska genombrott och där hundratals aktörer konkurrerar med varandra. Aldrig mer HDD säger jag bara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hel j*la sinnesjukt att någon kan säga att det är okej!!
samma priser som för 2 år sen skulle väl inte vara okej på en processor/GPU/ram?
Hur skulle ni känna om 8GB ddr3 fortfarande kostade över 1500kr?

OffTopic: varför klagar inte folk på grafikkortsmarknaden? när senast kostade ett toppkort 1000$? och mitt gamla 4830, finns det ännu ett kort för 1000kr som slår det?

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Sluta köp diskarna och de kommer sänka priset.. Låter man dem diktera villkoren så blir priset därefter.

Helt rätt Typhonos. Jag försöker själv återanvända diskar för att slippa köpa till dessa priserna. När släktingar och vänner skaffar nya datorer kan man alltid köpa hårddisken till bra pris.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hel j*la sinnesjukt att någon kan säga att det är okej!!
samma priser som för 2 år sen skulle väl inte vara okej på en processor/GPU/ram?
Hur skulle ni känna om 8GB ddr3 fortfarande kostade över 1500kr?

OffTopic: varför klagar inte folk på grafikkortsmarknaden? när senast kostade ett toppkort 1000$? och mitt gamla 4830, finns det ännu ett kort för 1000kr som slår det?

Hmm ditt 4830 presterar snarlikt 4770 och kostade runt tusen kronor när det kom, så om vi tar ett kort från AMD i 1K klassen så får vi ett 6770 som är strået vassare än ditt kort. Tittar vi på 6670 så kan jag tänka mig att ditt vinner med lite marginal dock så drar 6670 betydligt mindre ström, går svalare och har stöd för funktioner som inte ditt kort har.

Fast det är skammligt att ett 1000kr kort som har så många år på nacken hänger med kort för nästan samma pris idag.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

I Sverige är detta olagligt så jag undra hur det kommer bli med de svenska priserna?

Tror inte att företagen från Sverige som köper från WD och SG kan göra så mkt åt saken då deras inköpspris ökar också.

Permalänk
Medlem

Det enda ljuset är ju SSD's där konkurrensen är stenhård. Priser faller som stenar och prestandan ökar hela tiden, till fördel för oss konsumenter.

Jag tror några marknadsreglerna myndigheter får gå in och stycka upp hårddiskjättarna för att få slut på deras priskartellfasoner.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny WD CB här om dagen för att min disk från 2008 börjat låta konstigt, kört i 32002 timmar enligt SMART så har väl gjort sitt.

Trodde jag skulle klara mig tills hårddiskarna sjönk igen men icke

Permalänk
Medlem

Finns en väldigt enkel lösning:

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Vad för anledning har dom att sänka priserna? Marknaden bestämmer priserna och om samma diskar säljs för 950kr istället för 600 skulle nog alla företag i världen fortsätta med den prishållning "speciellt eftersom försäljningen ökar" Konkuranns leder till priskrig, men som bensinpriserna kontrolleras och hålls stadigt högt av några få så ahr dom ju ingen anledning att sänka.

Permalänk
Medlem

Ta det nu lugnt alla

När SSD'erna kommer bli tillräckligt stora och tiillräckligt billiga, kommer WD & Seagate bli tvugna att gå ner i pris per gigabyte för att mekaniska fortfarande skall vara konkurrenskraftiga...

Lär väl inte vara för långt fram i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag köpte en ny WD CB här om dagen för att min disk från 2008 börjat låta konstigt, kört i 32002 timmar enligt SMART så har väl gjort sitt.

Trodde jag skulle klara mig tills hårddiskarna sjönk igen men icke

Du har ju nästan haft igång disken dygnet runt sen du köpte den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Du har ju nästan haft igång disken dygnet runt sen du köpte den

Enda gången den har varit avstängd är om något gått sönder, strömavbrott eller kört den någonstans

Men kan ju inte säga att det var en dålig hårddisk, en Samsung 750GB 7200RPM 32MB cache, enda jag kommer ihåg utan att kolla men kommer ihåg jag hade ett "milestone" party vid 20k

Permalänk

Finns det några egentliga bevis på att den här översvämmningen alls har inträffat? Allt vi sett är nån halvtaskig bild från ett "labb".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Den där grafen visar ju dock att 2TB diskarna var uppe kring 2000 kr. Början av 2010 kan väl även klassificeras som "ett par år sen".

Här är en disk som sträcker sig ett par månader längre tillbaka
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=455213

Går givetvis alltid att hittar dyrare diskar men Seagate har inte varit intressanta sen dom köpte Maxtor. 300 kr, dvs 15% under kallar jag inte för upp kring.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Finns det några egentliga bevis på att den här översvämmningen alls har inträffat? Allt vi sett är nån halvtaskig bild från ett "labb".

Tragedi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jo, en översvämning var det allt, men det bevisar ju inte att hårddiskfabrikerna blev så drabbade att det motiverade tredubbla priser i ett år.

Permalänk

Haha vilka diskussioner det blev... Om någon tycker det är ett okej pris med ca 950kr för en 2Tb disk. Låt han/hon tycka det då.

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Inaktiv

Får väl hoppas att Toshiba ser det gyllene läget att sälja mer hårddiskar och lägger sig strax under WDs/Seagates prisnivå så att konkurrensen sätter igång igen.

Permalänk
Medlem

Som konsument vill man ju självklart få tag på bra varor till så låg pris som möjligt. Men som lite kuriosa så rotade jag bland gamla "webbköpsmejl" och senast jag köpte en mekanisk hårddisk, så betalade jag 1438 kr för en 74 GB raptor-disk. Så i min lilla värld är hårddiskar billiga idag trots allt. Får se om de hinner bli billigare innan jag får tummen ur och gör något åt mina NAS-planer...

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Går givetvis alltid att hittar dyrare diskar men Seagate har inte varit intressanta sen dom köpte Maxtor. 300 kr, dvs 15% under kallar jag inte för upp kring.

Givetvis så är det skillnad på 1700 och 2000 kr men faktum är att det inte bara var Seagates diskar som var dyra vid den tidpunkten. Sen att de slumpar sig så att just den modellen från WD kommer ut på marknaden flera månader efter är en helt annan femma. I princip alla diskar som det finns statistik för ett par månader innan lansering av den WD disken du länkade kostade över 2000 kr. Statistiken på prisjakt kan dessutom vara baserad på någon halvseriös butik som av någon anledning sätter ett jättebilligt pris. Det är ganska ofta man tycker "Oj vad billigt" på prisjakt ända tills man verkligen ser efter vem som säljer produkten.

Permalänk
Medlem

Var lite kul att titta drifttid i SMART, efterssom alla stora diskar jag har är på i princip dygnet runt (omstart vid hårdvarubyte ev crash) så ligger mina 1TB diskar på 25K timmar och mina senaste 2TB diskar på 15K timmar och inte ett enda ras på totalt 25 diskar Jag är nöjd

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.