Creative X-Fi VS Realtek ALC892 (Asus P8Z77-pro)

Permalänk
Medlem

Creative X-Fi VS Realtek ALC892 (Asus P8Z77-pro)

Hur står sig mitt gamla Creative X-Fi platinum mot dagens integrerade ljudchip på moderkorten?

Ska man stoppa i X-Fit i den nya burken tycker ni?

Realtek® ALC892 8-Channel High Definition Audio CODEC
- Supports : Jack-detection, Multi-streaming, Front Panel Jack-retasking
Audio Feature :
- Absolute Pitch 192kHz/ 24-bit True BD Lossless Sound
- DTS Ultra PC II
- DTS Connect
- Optical S/PDIF out port(s) at back panel

VS

Creative Sound Blaster X-Fi Platinum
D/A för ljud
24 bit / 192 kHz
DAC
EAX-stöd
Brusnivå (SNR) 109 dB
Dolby Digital Live
DTS interactive
Stöd för 3D-ljud Ja

Permalänk
Vila i frid

XFI Platinum har mycket bättre ljud än det inbyggda. Observera dock att OM du har ett XFI PCI-kort och du monterar SSD i burken kommer du förmodligen att få "break up's" på ljudet då pci-e inte verkar släppa till interrupts nog att föda pci-bussen. Lösningen är att köpa ett XFI med PCI-E - som jag fick göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

XFI Platinum har mycket bättre ljud än det inbyggda. Observera dock att OM du har ett XFI PCI-kort och du monterar SSD i burken kommer du förmodligen att få "break up's" på ljudet då pci-e inte verkar släppa till interrupts nog att föda pci-bussen. Lösningen är att köpa ett XFI med PCI-E - som jag fick göra.

Ok. Jag kör ssd och xfi pci idag och har inte märkt av något dock?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har också kört X-Fi PCI med SSD utan problem.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att mitt X-Fi PCI kort hackade efter några dagars drift vilket löstes med att starta om datorn. De problemen försvann efter jag bytte till en SSD. Då har jag ändå installerat om datorn flera gånger med den föregående systemdisken. Har fortfarande problem med att kortet dör efter runt en veckas drift.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk

jag kör på ett externt X-Fi (inte plats nog i burken med ett i en PCI port... dubbla gtx580 DCUII är lite för stora )

Funkar underbart

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

XFI Platinum har mycket bättre ljud än det inbyggda. Observera dock att OM du har ett XFI PCI-kort och du monterar SSD i burken kommer du förmodligen att få "break up's" på ljudet då pci-e inte verkar släppa till interrupts nog att föda pci-bussen. Lösningen är att köpa ett XFI med PCI-E - som jag fick göra.

Har installerat mina nya grejer nu och fick problem precis som du sa. Det finns alltså ingen lösning förutom att köpa nytt kort?

Permalänk
Vila i frid

Enda alternativa lösningen - är att köra utan ljud - eller köra på det inbyggda ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Enda alternativa lösningen - är att köra utan ljud - eller köra på det inbyggda ljudet.

Hmm, upptäckte att det var en SM-bus styrenhet som inte var installerad. Installerade den och än så länge så fungerar det.

Permalänk
Medlem

Fråga, när man pillar i Creatives kontrollpanel. Påverkar man även ljudet när man kör via SPDIF? Jag hör inte någon skillnad iaf? Vill inte heller att det ska bli påverkat utan gå rent till min förstärkare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbåge:

Fråga, när man pillar i Creatives kontrollpanel. Påverkar man även ljudet när man kör via SPDIF? Jag hör inte någon skillnad iaf? Vill inte heller att det ska bli påverkat utan gå rent till min förstärkare...

När du kör optiskt så "processar" inte ljudkortet något, utan skickar 1;or och 0;or i sin renaste form (:D). Däremot om du sätter på t.ex. EQ på ljudkortet så "påverkar" det givetvis.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10