Google Chrome krånglar med position:fixed;

Permalänk

Google Chrome krånglar med position:fixed;

Hej!

Det är så att jag jobbar på en hemsida som ska ha en menyrad i botten som hela tiden ligger kvar i botten av skärmen. Detta fungerar kanon på XP burken på jobbet, men hemma med Windows 7, full HD och Google Chrome så bara vill det inte fungera!

Installerade om datorn i lördags då den började bli full och oordning, och det fungerar fortfarande inte.

Någon som vet vad det kan vara som strular?

Mvh,
lundahldaniel

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Hej!

Det är så att jag jobbar på en hemsida som ska ha en menyrad i botten som hela tiden ligger kvar i botten av skärmen. Detta fungerar kanon på XP burken på jobbet, men hemma med Windows 7, full HD och Google Chrome så bara vill det inte fungera!

Installerade om datorn i lördags då den började bli full och oordning, och det fungerar fortfarande inte.

Någon som vet vad det kan vara som strular?

Mvh,
lundahldaniel

Posta kod...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Hej!

Det är så att jag jobbar på en hemsida som ska ha en menyrad i botten som hela tiden ligger kvar i botten av skärmen. Detta fungerar kanon på XP burken på jobbet, men hemma med Windows 7, full HD och Google Chrome så bara vill det inte fungera!

Installerade om datorn i lördags då den började bli full och oordning, och det fungerar fortfarande inte.

Någon som vet vad det kan vara som strular?

Mvh,
lundahldaniel

Ge oss kod så kan vi säkert lösa det.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Skrivet av FobbanN:

Ge oss kod så kan vi säkert lösa det.

Skrivet av joss:

Posta kod...

Ber om ursäkt, här kommer CSS koden:

#footer_menu { position:fixed; z-index:1; bottom:0px; width:100%; height:4%; background:rgba(0,0,0,0.5); }

och här är HTML koden:

<div id="footer_menu"> <ul class="menu"> <li class="first leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/valkommen-till-oss" title="" class="active">Om oss</a></li> <li class="leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/" title="">?</a></li> <li class="leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/" title="">?</a></li> <li class="leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/" title="">?</a></li> <li class="leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/" title="">?</a></li> <li class="leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/" title="">?</a></li> <li class="leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/" title="">?</a></li> <li class="last leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/user" title="">Logga in</a></li> </ul> </div>

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Skrivet av lundahldaniel:

Ber om ursäkt, här kommer CSS koden:

#footer_menu { position:fixed; z-index:1; bottom:0px; width:100%; height:4%; background:rgba(0,0,0,0.5); }

och här är HTML koden:

<div id="footer_menu"> <ul class="menu"> <li class="first leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/valkommen-till-oss" title="" class="active">Om oss</a></li> <li class="leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/" title="">?</a></li> <li class="leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/" title="">?</a></li> <li class="leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/" title="">?</a></li> <li class="leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/" title="">?</a></li> <li class="leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/" title="">?</a></li> <li class="leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/" title="">?</a></li> <li class="last leaf" style="font-size: 19px; line-height: 50px; "><a href="/user" title="">Logga in</a></li> </ul> </div>

Hur exakt vill du ha det? Ska länkarna ligga horisontellt? I sådant fall så får du använda display:inline

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kan påverkas av annan CSS kod..
"XP burk" säger dock inte sett skit... Internet Explorer 8?

Mest troligtvis är att Google chrome visar sidan som den SKA se ut.(enligt koden)

Kolla här för lösning:
http://stackoverflow.com/questions/971123/css-fixed-to-bottom...

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Det kan påverkas av annan CSS kod..
"XP burk" säger dock inte sett skit... Internet Explorer 8?

Mest troligtvis är att Google chrome visar sidan som den SKA se ut.(enligt koden)

Kolla här för lösning:
http://stackoverflow.com/questions/971123/css-fixed-to-bottom...

Men det konstiga är, att det fungerar i Chrome på jobbet och Chrome på laptopen. Men inte på min stationära.

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Men det konstiga är, att det fungerar i Chrome på jobbet och Chrome på laptopen. Men inte på min stationära.

Hmm, koden verkar ju rätt iallafall, andra uppdateringar på din stationära?

ps: Jag skummade bara igenom koden lite fort, men verkar vara fungerande.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Skrivet av FobbanN:

Hmm, koden verkar ju rätt iallafall, andra uppdateringar på din stationära?

ps: Jag skummade bara igenom koden lite fort, men verkar vara fungerande.

Jag har uppdaterat allt och det är samma version av chrome på alla datorerna. Har testat massor av olika CSS koder men ingenting fungerar.

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Jag har uppdaterat allt och det är samma version av chrome på alla datorerna. Har testat massor av olika CSS koder men ingenting fungerar.

Det låter väldigt lustigt.
Jag testar koden själv och kommer med svar snart.

BRB

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Jag har uppdaterat allt och det är samma version av chrome på alla datorerna. Har testat massor av olika CSS koder men ingenting fungerar.

Nu har ju jag inte resten av koden, men när jag satte in koden och gick in på hemsidan så ser det ut så här:

http://imageshack.us/photo/my-images/440/dfdfgd.png/

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

kan det inte ha att göra med att du troligtvis har olika upplösning på skärmarna och därför så blir det fel?? Dock var det länge sen jag höll på med html kåd så kan ej hjälpa dig att fixa koden

Permalänk
Skrivet av FobbanN:

Nu har ju jag inte resten av koden, men när jag satte in koden och gick in på hemsidan så ser det ut så här:

http://imageshack.us/photo/my-images/440/dfdfgd.png/

http://imageshack.us/photo/my-images/440/dfdfgd.png/

Det där såg ju väldigt konstigt ut. För mig ser det ut så här:
http://img11.imageshack.us/img11/4724/bottenmeny.jpg

Där är den på sin rätta plats. I botten av browsern. Men så fort jag scrollar ner så åker den upp. Om jag, efter att ha scrollat, drar musen nere där menyn borde vara så "poppar" delar av menyn fram, ibland hela, ibland en knapp eller 2...

Skrivet av xmol94:

kan det inte ha att göra med att du troligtvis har olika upplösning på skärmarna och därför så blir det fel?? Dock var det länge sen jag höll på med html kåd så kan ej hjälpa dig att fixa koden

Det har inte med upplösningar att göra då menyn skalas och blir rätt storlek beroende på vilken upplösning du har. Jag har 1024 på laptopen och 1680 på jobbet och det fungerar på båda dem.

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

Det där såg ju väldigt konstigt ut. För mig ser det ut så här:
http://img11.imageshack.us/img11/4724/bottenmeny.jpg

Där är den på sin rätta plats. I botten av browsern. Men så fort jag scrollar ner så åker den upp. Om jag, efter att ha scrollat, drar musen nere där menyn borde vara så "poppar" delar av menyn fram, ibland hela, ibland en knapp eller 2...

Det har inte med upplösningar att göra då menyn skalas och blir rätt storlek beroende på vilken upplösning du har. Jag har 1024 på laptopen och 1680 på jobbet och det fungerar på båda dem.

Har dokumentet en korrekt doctype-tag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Teknocide:

Har dokumentet en korrekt doctype-tag?

Skickades från m.sweclockers.com

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Så ser doctypen ut.

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundahldaniel:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Så ser doctypen ut.

Borde inte spela någon roll med doctypen.

Kan du skicka all kod till hemsidan?
Kanske något annat element som vill läga sig längst ner?

Testa att sätta högre z-index. Typ 999999. Se även till att eventuella föräldra element till #footer också har ett högt z-index.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Skrivet av Sony?:

Borde inte spela någon roll med doctypen.

Kan du skicka all kod till hemsidan?
Kanske något annat element som vill läga sig längst ner?

Testa att sätta högre z-index. Typ 999999. Se även till att eventuella föräldra element till #footer också har ett högt z-index.

Kan fixa koden imorgon #footer_menu är parent och det har ett z-index på 2 tror jag. Kan prova att sätta ett högre Återkommer med resultat!
Tack för tipset!

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem

Om <div id="footer_menu"> ligger direkt i body och inte i något annat element med andra CSS-attribut så fungerar det. Den kommer att lägga sig längst ner. Dock kommer det se konstigt ut då höjden på <div id="footer_menu"> är 4%, men innehållet i den har line-height: 50px, vilket innebär att det verkligen beror på hur högt man väljer att ha fönstret.

Du har fortfarande inte berättat hur du vill att det ska se ut?

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan