Permalänk

Projektor eller Tv

Goddag forumet sitter här och funderar över hur man på bästa sätt skulle kunna lösa problemet med film tittande i rummet.
Slängt ihop en liten skiss lite snabbt med en projektorduk på ena sidan av väggen för att se om detta kan vara något att ha.

Projektorduken som är ritad lite snabbt är en KINGPIN CROWN ELECTRIC 16:9 140X79, 63
http://www.dustinhome.se/product/5010186691/kingpin-crown-ele...

150x144 med 140x79 i bild.

Projektor som jag sitter och är sugen på just nu är.
http://www.dustinhome.se/product/5010600447/benq-projector-w7...

Rummet som det ser ut från sidan med en projektor duk på väggen.

Dold text

Rummet uppifrån

Dold text

Och snett från sidan

Dold text

Då kommer frågan från väggen där projektorduken sitter till snedtaket börjar är det 1400 mm.
Jag har ingen aning vad en projektor måste ha för något mått till duken för att den ska kunna visa en hyfsad bild på duken.

Så ena frågan är om det ens är möjligt att ha en projektor på något sätt i rummet?
Om det skulle kunna gå och fästa den en bit ner på snetaket så mellanrummet mellan duk och projektor ökar?

Annars om det hade varit smidigast med att bara köpa en TV och ett högtalarsystem istället?

Tackar i förhand för hjälpen

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem

I det rummet du beskriver så skulle jag rekommendera en TV på kanske 47 tum.
Projektorer behöver mer än 1400 mm för att kunna få upp en bra bild, min Sony VPL-HW10 får på 3 meter upp 100 tum.
Storleken på duken känns lite lite, jag menar förstör det inte syftet med en projektor om du limiterar dig vid 63 tum. Runt 90 tum tycker jag att det känns som om man får valuta för pengarna. Om du skulle kunna hänga projektorn på väggen och skita i snedtaket på något sätt så skulle du absolut komma upp i 90-110 tum, så om det går, kör på det.

Det börjar komma lite nyare projektorer ämnade för hemmabio med s.k short throw, men de enda jag hittar har upplösningen 720p så det kanske är för litet?
Annars kan du titta in på minhembios forum, om du bortser från all fanboyism där så kan du absolut hitta massor av information!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickelit00:

Så ena frågan är om det ens är möjligt att ha en projektor på något sätt i rummet?

Ja, det är fullt möjligt. Benq har en s.k short-throw där man kan blåsa upp 63" på endast cirka 1 m. Men den är som föregående skrev, endast 720p.
Jag antar att du kommer sitta väldigt nära duken, om avståndet vägg>vägg endast är 140 cm? Så även om jag gillar och förespråkar projektorer så måste jag nog i detta fallet rekommendera en bra TV istället.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/projektor-och-duk/hemm...

Skrivet av Mickelit00:

Annars om det hade varit smidigast med att bara köpa en TV och ett högtalarsystem istället?

Det är alltid smidigare och lättare att bara sätta upp en TV. Men halva nöjet med projektor är ju inställningarna och själva installationen :P.

Permalänk
Skrivet av lillsowi:

I det rummet du beskriver så skulle jag rekommendera en TV på kanske 47 tum.
Projektorer behöver mer än 1400 mm för att kunna få upp en bra bild, min Sony VPL-HW10 får på 3 meter upp 100 tum.
Storleken på duken känns lite lite, jag menar förstör det inte syftet med en projektor om du limiterar dig vid 63 tum. Runt 90 tum tycker jag att det känns som om man får valuta för pengarna. Om du skulle kunna hänga projektorn på väggen och skita i snedtaket på något sätt så skulle du absolut komma upp i 90-110 tum, så om det går, kör på det.

Det börjar komma lite nyare projektorer ämnade för hemmabio med s.k short throw, men de enda jag hittar har upplösningen 720p så det kanske är för litet?
Annars kan du titta in på minhembios forum, om du bortser från all fanboyism där så kan du absolut hitta massor av information!

Dold text

En model större TV känns också smidigare men en projektor hade blivit lite mer WOW känsla över det hela i rummet.
Så tillexempel den projektorn Falcon länkade http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/projektor-och-duk/hemm...
Detta är en Short throw, som kan projicera upp en 63-tums bild från endast 1 meter. Denna hade ju funkat till detta ändanmålet.
Jag vet inte hur stor skillnaden är mellan 1280x720 och 1920 x 1080 när man tillexempel kollar film?

Skrivet av Falcon:

Ja, det är fullt möjligt. Benq har en s.k short-throw där man kan blåsa upp 63" på endast cirka 1 m. Men den är som föregående skrev, endast 720p.
Jag antar att du kommer sitta väldigt nära duken, om avståndet vägg>vägg endast är 140 cm? Så även om jag gillar och förespråkar projektorer så måste jag nog i detta fallet rekommendera en bra TV istället.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/projektor-och-duk/hemm...

Det är alltid smidigare och lättare att bara sätta upp en TV. Men halva nöjet med projektor är ju inställningarna och själva installationen :P.

Dold text

Short-throwen som du länkade såg väldigt intressant ut för att den kunde blåsa upp den vidden på så kort avstånd. 140 cm är från väggen där duken sitter till snedtaket börjar. Så från duken till sängen kanten där man kommer ligga med huvudet, är det i runda slängar 3 meter. Det enda problemet som jag ser det är avståndet från duken till projektorn, men med en sån här projektor löser man detta problemet.
Har också varit inne på TV men när man tänker efter hade det varit mycket roligare att ha en projektor som man kan glo film på

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk

du kan inte skaffa en rullgardins duk? altså en sådan du kan rulla uppoch montera den framför fönstret så får du samtidigt mörkt i rummet när du ska kolla på film.

och sen ställ sängen mot väggen med byrån eller vad nu det bruna är för något.
ser ut som att avsåndet då skulle bli längre mellan duk och projje men kanske inte får plats en duk över fönstret på brädden?

Edit: va visst en rullduk du tittat på. trodde de va en fast du först...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickelit00:

Short-throwen som du länkade såg väldigt intressant ut för att den kunde blåsa upp den vidden på så kort avstånd. 140 cm är från väggen där duken sitter till snedtaket börjar. Så från duken till sängen kanten där man kommer ligga med huvudet, är det i runda slängar 3 meter.

Ja men då så. Det är skillnad på kastavstånd och "tittavstånd". Har du bortåt 3 m i tittavstånd så skulle jag inte tveka att gå upp ytterligare lite i storlek. Jag tror den där "Benqen" klarar bortåt 90" vid 1.5 m kastavstånd. Så välj en duk mellan 80-90" istället, det kommer du inte att ångra, även om du kanske nu tycker att det blir jävligt stort, så är faktiskt 3 m tittavstånd och 63" "litet". Jag har 90" med cirka 2.5 m tittavstånd och man vänjer sig fort och blir bortskämd.

Jag är rätt säker på att du kommer ångra dig om du "bara" köper 63" faktiskt, så överväg det noga.
Sen kan man alltid diskutera 720 kontra 1080 vid olika tittavstånd och med olika (duk)storlekar men det kanske är en annan fråga?
Så länge du matar projektorn med bra signaler så kommer du få en schyst bild, men redan vid 3 m tittavstånd och med en storlek på 60-70" så kan man börja se och dra fördel av 1080p.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan inte skaffa en rullgardins duk? altså en sådan du kan rulla uppoch montera den framför fönstret så får du samtidigt mörkt i rummet när du ska kolla på film.

och sen ställ sängen mot väggen med byrån eller vad nu det bruna är för något.
ser ut som att avsåndet då skulle bli längre mellan duk och projje men kanske inte får plats en duk över fönstret på brädden?

Edit: va visst en rullduk du tittat på. trodde de va en fast du först...

Dold text

Har kollat lite på att få duken och en mörkläggningsgardin att rulla ner samtidigt om man skulle vilja kolla på film.

Har också tänkt på att möblera på annat sätt men detta är nog det smidigaste om man använder en short-throw projektor.

Skrivet av Falcon:

Ja men då så. Det är skillnad på kastavstånd och "tittavstånd". Har du bortåt 3 m i tittavstånd så skulle jag inte tveka att gå upp ytterligare lite i storlek. Jag tror den där "Benqen" klarar bortåt 90" vid 1.5 m kastavstånd. Så välj en duk mellan 80-90" istället, det kommer du inte att ångra, även om du kanske nu tycker att det blir jävligt stort, så är faktiskt 3 m tittavstånd och 63" "litet". Jag har 90" med cirka 2.5 m tittavstånd och man vänjer sig fort och blir bortskämd.

Jag är rätt säker på att du kommer ångra dig om du "bara" köper 63" faktiskt, så överväg det noga.
Sen kan man alltid diskutera 720 kontra 1080 vid olika tittavstånd och med olika (duk)storlekar men det kanske är en annan fråga?
Så länge du matar projektorn med bra signaler så kommer du få en schyst bild, men redan vid 3 m tittavstånd och med en storlek på 60-70" så kan man börja se och dra fördel av 1080p.

Dold text

Det enda det hänger på är hur mycket projektorn kan trycka upp på 140 cm avstånd. Det kanske är smartare och kolla på en större duk uppåt 90'' för att som du säger få lite större bild. Om man skulle vänja sig fort vid en 63'' så kanske detta är ett bättre val.

Finns det någon som vet hur mycket en BenQ W710ST kan visa på 140 cm avstånd?

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickelit00:

Finns det någon som vet hur mycket en BenQ W710ST kan visa på 140 cm avstånd?

84"(16:9) om kalkylatorn som finns här är korrekt > http://www.projectorcentral.com/BenQ-W710ST-projection-calcul...

Permalänk
Skrivet av Falcon:

". Jag har 90" med cirka 2.5 m tittavstånd och man vänjer sig fort och blir bortskämd.

Jag är rätt säker på att du kommer ångra dig om du "bara" köper 63" faktiskt, så överväg det noga.
Sen kan man alltid diskutera 720 kontra 1080 vid olika tittavstånd och med olika (duk)storlekar men det kanske är en annan fråga?
Så länge du matar projektorn med bra signaler så kommer du få en schyst bild, men redan vid 3 m tittavstånd och med en storlek på 60-70" så kan man börja se och dra fördel av 1080p.

Har lite drygt 3.4m till bild på mina 80" och det tycker jag e ganska litet numera, kan knappt kolla på TV alls om man inte sitter jättenära

Hur mycket skillnad gör egentligen 1080p mot 720? sitter på en gammal klump med 720p (BenQ PE8720) som är en av de bättre 720p projjarna om jag förstått rätt och är bara nyfiken, gör det jätteskillnad?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

84"(16:9) om kalkylatorn som finns här är korrekt > http://www.projectorcentral.com/BenQ-W710ST-projection-calcul...

Då kanske man skulle satsa på en 77'' så kan man få det som man vill eller ska man helst ha för stor duk till projektorn än mindre än det maximala den kan trycka ut?

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns projektorer som monteras direkt på väggen de projicerar på, de har lite annorlunda design på optiken bara men det funkar det med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.