Dator laddar inte operativsystem? BOOTMGR saknas

Permalänk
Medlem

Dator laddar inte operativsystem? BOOTMGR saknas

Hej, under natten installerade jag massa nya uppdateringar från windows update, och när jag nyss skulle sätta på datorn så säger den: Loading operation system... BOOTMGR saknas tryck ctrl+alt+del för omstart.
När jag gör det så kommer samma problem upp igen.
Vad ska jag göra? Jag vill inte formatera om hårdisken då jag har installerat massa program sen jag fick datorn och orkar inte installera om allt igen
//skrompf

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kör Windows 7 repair disc.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS att systemdisken är förvald som BOOT-disk.. detta kan ändras ibland. Varför vet jag inte.. :/

Hade du flera diskar inkopplade när du installerade Win7? Då kan BOOT-filer ligga på en annan hd än system-disken.
Hände mig en gång och när jag kopplade ur och bytte kablar på ett par stycken, så fick jag samma meddelande.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har windows disken som första boot disk och har inte ändrat nånting inuti datorn.
Jag testade att starta system reparation, men får fortfarande samma problem när jag startar datorn

Permalänk
Hedersmedlem

Inte ändrat något? Kollat att alla HDD:ar funkar. Hände det något särskilt när du stängde av datorn sist?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Installerade som sagt nya uppdateringar från windows update och startade sen om datorn, då funkade den inte.
Datorn hittar ingen hårdisk på systempterställning men man kan välja att installera några drivrutiner till hårdisken. Jag visste inte ens att hdds behövde drivrutiner...

Permalänk
Medlem

Hittar du hårddisken i BIOS?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Om din hårddisk "kajkat"

En snabb fråga:

Har du garanti kvar på datorn? för isåfall fungerar inte denna idé :/ men den har hjälp mig ett par ggr.

men om du kan plocka ut din hårddisk och sätta i en annan dator. sedan startar du den datorn och
klickar på "kör" (win+R) där skriver du CMD.exe då öppnas "kommandotolken"

skriv: Chkdsk e: /r

(om din hårddisk fick "namnet" E: )

om du tycker detta låter avancerat så formatera bara datorn! hoppas du får igång den så snart som möjligt!

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

Jag får altså Igång reparera datorn, men den visar ingen hårdisk.
Hur fan löser man detta det är nog därför det ej funkar
Alla hårdiskar finns i bios men ingen visas i system repair skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

Jag får altså Igång reparera datorn, men den visar ingen hårdisk.
Hur fan löser man detta det är nog därför det ej funkar
Alla hårdiskar finns i bios men ingen visas i system repair skiten

men...du testa att sätta i Reparations skivorna och välj Reparea (inte formatera) detta är en helt annan installation som ominstallerar WINDOWS den andra ska typ raparera fel eller nått :S

för nu är du väll på systemreparation (när datorn inte startar(utan någon skiva)) och den har ALDRIG hjälpt mig iaf. e jag ganska säker på
så...sammanfattningsvis: Sätt i skivorna och raparera (blev grötit med alla förklaringar)

Lycka till!

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

Jag får altså Igång reparera datorn, men den visar ingen hårdisk.
Hur fan löser man detta det är nog därför det ej funkar
Alla hårdiskar finns i bios men ingen visas i system repair skiten

Har du IDE eller SATA hårddiskar? Idag fick jag bygla om mina hårddiskar ifrån inget -> Calbe Select annars kunde man inte installera någoit på dom ;o Kanske är något sådant som drabbat dig?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Har du IDE eller SATA hårddiskar? Idag fick jag bygla om mina hårddiskar ifrån inget -> Calbe Select annars kunde man inte installera någoit på dom ;o Kanske är något sådant som drabbat dig?

Jag har sata
Problemet är att när jag startar systemreparation när jag har bootat windows från min usb så kommer det inte upp nån hårdisk så den kan inte leta efter fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

Jag har sata
Problemet är att när jag startar systemreparation när jag har bootat windows från min usb så kommer det inte upp nån hårdisk så den kan inte leta efter fel.

Mhm! Prova bara att installera över windows. Det ska gå utan att behöva formatera

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Mhm! Prova bara att installera över windows. Det ska gå utan att behöva formatera

Håller nu på och installerar över det gamla windows.
Får hoppas att mina filer sparas

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

Håller nu på och installerar över det gamla windows.
Får hoppas att mina filer sparas

den ska automatiskt spara ditt gamla OP som [OLD] eller liknande.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking