Ansluta till internet (nyformaterad dator)

Permalänk

Ansluta till internet (nyformaterad dator)

Tjena, jag verkar inte kunna ansluta till internet, jag fick ju köpa ny SSD och formatera om datorn men nu vet jag inte hur jag ska ansluta till internet, det brukar alltid funka att bara ha i ethernet kabeln (vilket jag har) men inget händer, jag har testat tagit ut och in på båda hållen (router och dator) sen testat restarta, har också felsökt med då står det att jag behöver drivrutin för mitt nätverks kort och då söker jag efter det på datorn och då står det bara att den inte kan hitta det. :s Hjälp tack!

Mvh.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Tjena, jag verkar inte kunna ansluta till internet, jag fick ju köpa ny SSD och formatera om datorn men nu vet jag inte hur jag ska ansluta till internet, det brukar alltid funka att bara ha i ethernet kabeln (vilket jag har) men inget händer, jag har testat tagit ut och in på båda hållen (router och dator) sen testat restarta, har också felsökt med då står det att jag behöver drivrutin för mitt nätverks kort och då söker jag efter det på datorn och då står det bara att den inte kan hitta det. :s Hjälp tack!

Mvh.

Du måste installera alla drivrutiner när du installerat om ett operativsystem. Det kan du antingen ladda ner på tillverkarens hemsida eller så finns det på en skiva som kom med komponenterna. Installera alla moderkortsdrivrutiner etc.

Permalänk

Drivrutinerna till nätverkskortet finns på skivan som skickades med moderkortet (om du inte satt i ett separat kort). Sedan kan du använda Windows update så hittas oftast alla nya drivrutiner.

edit
Var för långsam

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Striker000:

Drivrutinerna till nätverkskortet finns på skivan som skickades med moderkortet (om du inte satt i ett separat kort). Sedan kan du använda Windows update så hittas oftast alla nya drivrutiner.

edit
Var för långsam

Förklara gärna hur han ska komma ut på Windows Update när han inte kommer ut på internet

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Förklara gärna hur han ska komma ut på Windows Update när han inte kommer ut på internet

Haha, ja det kan bli ett problem.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Förklara gärna hur han ska komma ut på Windows Update när han inte kommer ut på internet

Han menade:

1. Använd skivan och installera.
2. När det fungerar, gå in på Windows Update och ladda ner dom nyaste.

edit:
inte ens "menade", han SKREV så..

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Du måste installera alla drivrutiner när du installerat om ett operativsystem. Det kan du antingen ladda ner på tillverkarens hemsida eller så finns det på en skiva som kom med komponenterna. Installera alla moderkortsdrivrutiner etc.

Så det är moderkortet? För jag installerar till Grafik kortet nu, men hur ska jag se vilket moderkort jag har? Jag har ju liksom ingen skiva längre, eller kanske men ve inte riktigt vart.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av Absurd:

Förklara gärna hur han ska komma ut på Windows Update när han inte kommer ut på internet

När jag skrev att han kunde hitta nätverkskortets drivrutiner på skivan så tog jag för givet att alla skulle förstå att han skulle installera den och EFTER det använda WU.

Tydligen svårt för folk att läsa allt man skriver och tänka lite själv.

edit
för långsam igen

Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Så det är moderkortet? För jag installerar till Grafik kortet nu, men hur ska jag se vilket moderkort jag har? Jag har ju liksom ingen skiva längre, eller kanske men ve inte riktigt vart.

saknar du skivan kan det ju bli problem, om du har tillgång till en annan dator kan du ju ladda ner drivrutiner där och föra över med usb minne eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Tjena, jag verkar inte kunna ansluta till internet, jag fick ju köpa ny SSD och formatera om datorn men nu vet jag inte hur jag ska ansluta till internet, det brukar alltid funka att bara ha i ethernet kabeln (vilket jag har) men inget händer, jag har testat tagit ut och in på båda hållen (router och dator) sen testat restarta, har också felsökt med då står det att jag behöver drivrutin för mitt nätverks kort och då söker jag efter det på datorn och då står det bara att den inte kan hitta det. :s Hjälp tack!

Mvh.

Installera ditt nätverkskort. Installera alla Moderkortdrivrutiner.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Så det är moderkortet? För jag installerar till Grafik kortet nu, men hur ska jag se vilket moderkort jag har? Jag har ju liksom ingen skiva längre, eller kanske men ve inte riktigt vart.

Har du ingen skiva längre så får du bita i det sura äpplet och köpa ett nytt moderkort.

Nääääää, skojade bara. Ta bort chassi-sidan så står det på kortet vad det är för något. Dock lär du pga avsaknad av skivan få leta upp drivrutinerna till kortet hos tillverkaren hos någon polare eller via en annan dator åtminstone. Ladda hem, bränn ut och släng sedan in skivan i din burk. Kan gå bra med usb-minne med men det finns risk att även usb-portarna kräver drivrutiner för att fungera korrekt till annat än mus/tngt-bord och dylikt.

Permalänk

Hittade skivan och allt löser sig nog nu Tack så mycket!

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Hittade skivan och allt löser sig nog nu Tack så mycket!

Tänk på att ladda ner uppdaterade direkt från tillverkaren sen också, de på skivan är oftast gamla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tripletutorial:

Så det är moderkortet? För jag installerar till Grafik kortet nu, men hur ska jag se vilket moderkort jag har? Jag har ju liksom ingen skiva längre, eller kanske men ve inte riktigt vart.

Skrivet av Striker000:

När jag skrev att han kunde hitta nätverkskortets drivrutiner på skivan så tog jag för givet att alla skulle förstå att han skulle installera den och EFTER det använda WU.

Tydligen svårt för folk att läsa allt man skriver och tänka lite själv.

edit
för långsam igen

Annars är det andra som har svårt att vara pedagogiska på ett bra sätt

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you