FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av miFFhoe:

Helt klart, men det är ett avancerat plan, var beredd på att få läsa och kolla tutorials om du vill få den bästa upplevelsen

okej. ja men läsa är ingen större fara ^^

Visa signatur

CPU: Intel 8700k. MB: ASUS ROG STRIX Z370-i gaming. RAM: CORSAIR 16GB 2133MHZ VENGEANCE LP GFX:. Gigabyte 1080 Gtx. SSD:Samsung SSD 970 evo 250GB. SSD: SAMSUNG SSD 960 evo 1tb. PSU:Corsair SF600 600W 80+ Gold Chassi: Louqe GHOST S1. OS:Windows 10 pro
Konsoler: PS2, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox one s, Nintendo switch sega mega drive, amiga 500,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixor:

okej. ja men läsa är ingen större fara ^^

Det är bara ca 3500 sidor PDF-dokument att plöja genom

Nåja, lite kan man ju hoppa över...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Det är bara ca 3500 sidor PDF-dokument att plöja genom

Nåja, lite kan man ju hoppa över...

Man klarar sig ju ganska fint till en början på att bara läsa de 2 tutorials som följer med (ca 250 sidor(?)), flyga ett tag, och sedan ge sig på den feta manualen

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

haha ja man kanske ska köpa de nu då då har man nått att läsa när man ligger på stranden i sommar eller när de blir dåligt väder

Visa signatur

CPU: Intel 8700k. MB: ASUS ROG STRIX Z370-i gaming. RAM: CORSAIR 16GB 2133MHZ VENGEANCE LP GFX:. Gigabyte 1080 Gtx. SSD:Samsung SSD 970 evo 250GB. SSD: SAMSUNG SSD 960 evo 1tb. PSU:Corsair SF600 600W 80+ Gold Chassi: Louqe GHOST S1. OS:Windows 10 pro
Konsoler: PS2, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox one s, Nintendo switch sega mega drive, amiga 500,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixor:

haha ja man kanske ska köpa de nu då då har man nått att läsa när man ligger på stranden i sommar eller när de blir dåligt väder

Go for it

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

A2A simulations har släppt sin P-51 Mustang nu Den är redigt goo att flyga

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem
Skrivet av miFFhoe:

Man klarar sig ju ganska fint till en början på att bara läsa de 2 tutorials som följer med (ca 250 sidor(?)), flyga ett tag, och sedan ge sig på den feta manualen

Ska väl erkänna att jag själv inte ens orkade ta mig genom tutorial 1. Det mesta klurade jag ut ändå med lite experimenterande och erfarenhet av tidigare PMDG-kärror. Övriga dokument tänker jag inte lägga en minut på förrän jag får betalt för det.

Skrivet av Wolixe:

A2A simulations har släppt sin P-51 Mustang nu Den är redigt goo att flyga

Läste det på AVSIM idag. Säkert lika bra som vanligt men jag avstår nog. Har redan deras Spitfire och P-47, och Mustangen är inget plan jag känner något för personligen. Har redan inhandlat MilViz Baron 55, Orbx Pacific Fjords och en TrackIR den här veckan så nu får det räcka med nördigheter på ett tag.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tipsa på att kolla några tutorials och sen skriva ut checklistan för planet. Den hittar man i manualen någonstans och där står i princip allt du behöver veta för att flyga. Utom typ hur man använder FMC och sånt, men som FMC finns det många tutorials om

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Jag skulle tipsa på att kolla några tutorials och sen skriva ut checklistan för planet. Den hittar man i manualen någonstans och där står i princip allt du behöver veta för att flyga. Utom typ hur man använder FMC och sånt, men som FMC finns det många tutorials om

Annars så finns det en interaktiv checklista här.

Visa signatur

| 2600k @ 3.4Ghz | ASUS P8P67 Pro | ASUS GTX 560 | Fractal Design R3 | OCZ 750W | CORSAIR 8GB DDR3 PC12800

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefkO:

Annars så finns det en interaktiv checklista här.

Väldigt händig men då måste man nästan ha den på en bärbar så man slipper switcha mellan fsx och webbläsaren hela tiden. Därför gillar jag att skriva ut saker:P men har man en bärbar så är denna lätt bättre ;D

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefkO:

Annars så finns det en interaktiv checklista här.

!!! Nice tackar!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Lägger ut lite bilder på A2As Mustang

Riktigt bra prestanda då det inte alls var så svårt att komma upp till FL400

Går allt som det ska så ska jag flyga min första EK imorgon med. Peppa

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Lägger ut lite bilder på A2As Mustang
[...]

Går allt som det ska så ska jag flyga min första EK imorgon med. Peppa

Vad kul! Jag minns min första EK som rätt läskig, speciellt när landningsbanan börjar med en å, och man inte kan göra Go Around pga avsaknad av motor.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeghurt:

Vad kul! Jag minns min första EK som rätt läskig, speciellt när landningsbanan börjar med en å, och man inte kan göra Go Around pga avsaknad av motor.

Jag gissar på att det var segel du flög då, annars kan jag förstå att det var läskigt

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Jag gissar på att det var segel du flög då, annars kan jag förstå att det var läskigt

Yes, ASK21. Man har ju dock börjat inse att planet glider bättre än man först trodde. Vad gör du EK i, UL eller C172/PA28?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeghurt:

Yes, ASK21. Man har ju dock börjat inse att planet glider bättre än man först trodde. Vad gör du EK i, UL eller C172/PA28?

Haha ja det felet har jag också gjort när vi övat nödlandningar Ska göra EK med en DA-20 och än så länge är jag inte något nervös men tror att det kommer sen när man väl sitter där. Jag har gjort många landningar utan någon hjälp av instruktören men det är en sån trygghet att ha han där bredvid en

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolixe:

Haha ja det felet har jag också gjort när vi övat nödlandningar Ska göra EK med en DA-20 och än så länge är jag inte något nervös men tror att det kommer sen när man väl sitter där. Jag har gjort många landningar utan någon hjälp av instruktören men det är en sån trygghet att ha han där bredvid en

Jo det känns alltid lite konstigt att inte ha någon alls i högerstolen, men det fixar sig säkert. Håll koll på farten bara så reder sig det andra av sig själv. Lycka till!

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Halkade in på fsx nu på sommarkanten... tänkte fråga er insatta vad ni rekommenderar för addons och ännu bättre om det finns någon uppföljare till fsx???

Hårdvarubiten skulle vara bra att få koll på med rekommenderade joysticks och annat... har kollat på bla Logitech 940 som såg bra ut...
E flera skärmar en bra investering?

Kom med förslag så jag klarar att skapa en flygsimulator som e grym! Allt ifrån hårdvara till mjukvara!!!

Visa signatur

| CPU: i5 2500k @4.7GHz | GPU: GTX570 DCII | Moderkort: Asus P8P67 Pro rev B3 | RAM: Corsair vengeance LP 8gb |
| Chassi: Corsair 650D | Nätagg: Corsiar HX750 | CPU kylare: CM 212+ |
| OS disk: Corsair force 3 60gb | Lagringsdisk: WD caviar blue 500gb |

Permalänk
Inaktiv

Har varit inne på att spela detta flera gånger...men det känns som det är lite för hardcore för mig. Går det göra det mer enkelt, eller bör jag leta efter någon annan simulator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har varit inne på att spela detta flera gånger...men det känns som det är lite för hardcore för mig. Går det göra det mer enkelt, eller bör jag leta efter någon annan simulator?

MS Flight kanske? Men det är ingen simulator, men kan ändå fungera som en insteg till FSX.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeghurt:

Yes, ASK21. Man har ju dock börjat inse att planet glider bättre än man först trodde. Vad gör du EK i, UL eller C172/PA28?

Det tar en tag innan man lär sig att segelplanen glider bättre än vad man tror.. heheh. Men ASK21 flyger mycket fint även om det har 34 i glidtal, bara man inte flyger över 130km/h så kan man hålla höjden ganska bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har varit inne på att spela detta flera gånger...men det känns som det är lite för hardcore för mig. Går det göra det mer enkelt, eller bör jag leta efter någon annan simulator?

Beror på... Är du helt insnöad på passagerarkärror så finns det inget mindre avancerat som är värt att nämna. Gillar du små plan så är MS Flight helt klart värt att testa. Det är starkt begränsat geografiskt men fysiken är lite bättre än FSX original tycker jag. Tycker du det verkar kul så köp till Hawaii Adventure Pack så får du alla öarna samt ett mycket roligt plan att flyga.

Annars är väl inte 150 kr för FSX någon större summa så jag tycker nog du kan gå på det direkt. Börja dock med att gå genom lektionerna och lär dig flyga originalplanen innan du börjar strula med en massa tillägg.

http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc/77629-flight_simulator...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxWarp:

Beror på... Är du helt insnöad på passagerarkärror så finns det inget mindre avancerat som är värt att nämna. Gillar du små plan så är MS Flight helt klart värt att testa. Det är starkt begränsat geografiskt men fysiken är lite bättre än FSX original tycker jag. Tycker du det verkar kul så köp till Hawaii Adventure Pack så får du alla öarna samt ett mycket roligt plan att flyga.

Annars är väl inte 150 kr för FSX någon större summa så jag tycker nog du kan gå på det direkt. Börja dock med att gå genom lektionerna och lär dig flyga originalplanen innan du börjar strula med en massa tillägg.

http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc/77629-flight_simulator...

Fast länken är ju till en expansion?
Men tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Fast länken är ju till en expansion?
Men tack för svaret

Det har du rätt i. Här är rätt länk: http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc/91168-flight_simulator...

Annars har du FSX utan expansionen här: http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc/61904-microsoft_flight...

Fördelen med att köpa Gold Edition, förutom att du får expansionen också, är att du slipper strula med service packs.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv

Inte dyrt alls ju.

Permalänk

Hej!

Var cirka ett år sen jag flög, men jag har blivit lite sugen på att börja igen.
Måste först ominstallera allt pga lagg och låg FPS som förekommit av någon konstig anledning.

Har några frågor jag gärna vill ha svar på.

Vet ni var jag kan hitta filen som har mina kontroll konfigurationer sparade?
Orkar inte konfigurera allt igen efter ominstallationen.

Sist jag flög använde jag mig utav ATC:n, ibland bad den mig göra konstiga 360 graders svängningar precis efter jag lyft.
Hur flyger man i verkligheten? Hur gör jag så det blir så i FSX?
Själv har jag inte sett folk använda ATC:n alls på youtube.

Är det några specifika inställningar jag ska ha för att få spelet att flyta på bättre?
Ni ser min hårdvara i min signatur.

Sist men inte minst, finns det sceneries för Skavsta och Landvetter?
Har inte hittat det själv.

Tack på förhand!

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Hej!

Var cirka ett år sen jag flög, men jag har blivit lite sugen på att börja igen.
Måste först ominstallera allt pga lagg och låg FPS som förekommit av någon konstig anledning.

Har några frågor jag gärna vill ha svar på.

Vet ni var jag kan hitta filen som har mina kontroll konfigurationer sparade?
Orkar inte konfigurera allt igen efter ominstallationen.

Sist jag flög använde jag mig utav ATC:n, ibland bad den mig göra konstiga 360 graders svängningar precis efter jag lyft.
Hur flyger man i verkligheten? Hur gör jag så det blir så i FSX?
Själv har jag inte sett folk använda ATC:n alls på youtube.

Är det några specifika inställningar jag ska ha för att få spelet att flyta på bättre?
Ni ser min hårdvara i min signatur.

Sist men inte minst, finns det sceneries för Skavsta och Landvetter?
Har inte hittat det själv.

Tack på förhand!

Kontrollerna hittar du här: C:\Users\<ditt namn>\AppData\Roaming\Microsoft\FSX\Controls

Här finns en del intressant att läsa om att få FSX att flyta fint: http://forum.avsim.net/topic/376376-tweaks-fixes-hardware-and...

Angående ATC: Jag har faktiskt aldrig upplevt problemet du nämner fast FSX har ju så mycket konstigheter för sig och jag brukar sällan använda ATC'n. Hur man gör i verkligheten beror lite på situationen och vad du flyger. Tung trafik som flyger IFR brukar följa i förväg fastställda rutter (SID/STAR), i alla fall på stora flygplatser medan lätt IFR-trafik som flyger utanför ordinarie flygvägar brukar få gå rakt på målet, eller vektoreras vid behov. VFR-trafik i varvet kan ibland få göra en 360 eller två för att inte störa startande/landande trafik som har företräde. Har dock aldrig varit med om att få göra det direkt efter start, vare sig i FSX eller verkligheten.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Dags för ett gäng bilder igen kanske? Lite improviserad formationsflygning med BayTower RV-7.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av MaxWarp:

Kontrollerna hittar du här: C:\Users\<ditt namn>\AppData\Roaming\Microsoft\FSX\Controls

Här finns en del intressant att läsa om att få FSX att flyta fint: http://forum.avsim.net/topic/376376-tweaks-fixes-hardware-and...

Angående ATC: Jag har faktiskt aldrig upplevt problemet du nämner fast FSX har ju så mycket konstigheter för sig och jag brukar sällan använda ATC'n. Hur man gör i verkligheten beror lite på situationen och vad du flyger. Tung trafik som flyger IFR brukar följa i förväg fastställda rutter (SID/STAR), i alla fall på stora flygplatser medan lätt IFR-trafik som flyger utanför ordinarie flygvägar brukar få gå rakt på målet, eller vektoreras vid behov. VFR-trafik i varvet kan ibland få göra en 360 eller två för att inte störa startande/landande trafik som har företräde. Har dock aldrig varit med om att få göra det direkt efter start, vare sig i FSX eller verkligheten.

Om jag ska flyga från Arlanda till Heathrow t.ex med en Boeing 737 (PMDG ftw), vad använder man sig utav då?
Annars har jag inte förstått hur man tar sig till målet utan ATC:n, finns ju inte direkt någon karta i planet, eller är det FMC:n man ska använda då?
Har tyvärr inte lärt mig hur den funkar än.

Förresten, du känner väl inte till några sceneries för Skavsta och Landvetter?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Om jag ska flyga från Arlanda till Heathrow t.ex med en Boeing 737 (PMDG ftw), vad använder man sig utav då?
Annars har jag inte förstått hur man tar sig till målet utan ATC:n, finns ju inte direkt någon karta i planet, eller är det FMC:n man ska använda då?
Har tyvärr inte lärt mig hur den funkar än.

Förresten, du känner väl inte till några sceneries för Skavsta och Landvetter?

Ja, du använder FMC:n för att programera din rutt med waypoints. Waypointsen kan du hitta antingen, som jag flyger för en, virutal airline, http://www.virtualnorwegian.net/, http://www.scandinavian-va.eu/ (måste passa på att rekomendera norwegians, riktigt bra!)
så hittar du all information om den flygning du vill flyga, bränslemängd, flyg tid etc.
Eller så finns ett program som heter Vroute http://www.vroute.net/content/view/79/52/ Du knappar in och får waypointsen. Men om du inte har lärt dig att använda FMC:n än, så är det en fördel om du ska flyga PMDG:s plan, för annars kommer du ingenstanns om du flyger med autopilot. Jag tyckte FMC:n var ganska jobbig att lära sig, men när man väl fattade hur allt fungerar, så är det ett otroligt bra hjälpmedel.

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |