Permalänk
Medlem

Grafikproblem

Tjo

Har senaste 2 dagarna suttit med att försöka felsöka min dator och tänkte se vad det finns för förslag här..
Note: Datorn det handlar om är min sig-rigg

Så.. lite bakgrund kanske kan vara trevligt.
För ca 3-4 veckor sen (strax efter påsk) så kom jag hem till min lägenhet och nån timme senare reagerade jag på att nånting lät förjävligt i datorn.
En snabbtitt inuti gav svaret att radialfläkten på ref.des grafikkortet(6870't) hade gått åt skogen (lagerpaj).
Efter massa krångel med adresslapp och skit skickade jag in kortet till dustin och satt med en dator utan grafikkort, så jag tryckte in mitt gamla 7950GT. (NVIDIA-kort!) Det började lite segt med massa varningar på att AMD driven inte hittade nåt grafikkort etc, löstes snabbt med en avinstallation av AMD CCC. In med nvidia drivar och jag hade en dator som gick att surfa på och klarade skärmens native res i windows iaf. Vissa småbuggar som tex att skärmen slocknade ibland, men kom igång igen efter ca 5-10sek. Brydde mig inte om det eftersom jag snart skulle få in det riktiga grafikkortet igen.

Så i torsdags kunde jag glatt gå och hämta ut kortet och trycka in det på sin plats. Det första jag möts av är en totalt full skärm av artefakter. Tänk er worst-case scenario på artefakter, och sen 100 gånger värre. (ska försöka få upp en bild på det)
Jaja, starta i safe-mode, inga grafikproblem avinstallerar alla drivrutiner och startar om. Problemet kvarstår.
Hopp.. In i safe-mode igen och kör en driver sweeper på allt jag kan hitta i grafikväg och startar normalt igen. Inga artefakter (woo!)
Enda problemet var ju att jag inte hade några grafikdrivrutiner installerade, så upplösningen var ju galen. Installerar 12-4 drivarna från amd och startar om.
Artefakterna kommer tillbaka. Problemet uppstår redan från welcome-screen men inte tidigare (bios, starting windows ser bra ut).
Mycket pill, inget resultat = format C:
Helt ren installation av Win7 x64, kortet sitter i och jag installerar 12-4 (note 1: Jag testade med 12-3 innan formateringen, note 2: Jag hade 12-4 innan jag skickade in kortet från första början)
Artefakter igen.

Gjord felsökning:
Kortet funkar utmärkt i en polares dator, körde skyrim på ultra med minor lagg.
Mitt 7950GT funkar utan problem (inte testat efter formatering, ser ingen mening med det).
Polarens 4000-serie kort funkar utan problem i min dator.
Formatering som sagt.
Testat med varje ram-minne för sig, det ena testat i minnes-slot som inte används i vanliga fall.
Testat att klocka ner CPU'n till stock.

Odd behaviour på div komponenter:
Moderkortet har i princip sedan dag ett inte stängt av datorn ordentligt, vid pwr-off så går cpu och gpu fläkt upp i max tills man stänger av strömen på PSU'n.
Grafikkortet funkar i win7 om man avinstallerar allt i safe-mode och sen bootar i normalt läge. Om windows installerar nån drivrutin och man rebootar är artefakterna tillbaka, dvs kör man nåt annat än default win7-drivrutiner så får jag artefakter, men just nu har jag inga problem och kör normalt läge. Dock ingen Aero och inte heller nån DirectX.

Så.. Vad tror ni kan vara fel?
Undrar ni över nåt som skulle kunna leda till en lokalisering av problemet så svarar jag så gott jag kan.

//Mickwald

PS. Sorry for Wall of Text

EDIT: Glömde en "detalj" När artefakterna kommer så går det fortfarande använda datorn, men strax efter inloggning hänger sig datorn, bilden kommer tillbaka utan artefakter och jag får meddelande om att AMD Drivern har crashat och återhämtat sig. Börjar jag göra nånting får jag snabbt artefakter igen, gör jag inget så är bilden ren och fin.

EDIT2: De trevliga artefakterna..

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Knaaaaaasig dator du slängt ihop min vän...

Med hur mycket har du "lekt runt" i biosen?
Finns säkerligen saker du kan ändra där ifrån PCI-e power saving states till vad för APCI, eller vad det nu heter, som kort sagt ändrar hela sättet den stänger av och sätter på sig så att säga...
Annars så låter det helt klart som det är 2D-state frekvenserna som bråkar med dig eftersom de inte sätts igång förrens runt welcome skärmen, beroende på hur mycket annan skit som måste laddas...

Vägar du dig på det så skulle jag rekommendera att du gick lös på RBE och ändrade 2D frekvenserna på grafikkortet till att använda samma som i de andra, 3D profilerna.
Kolla även spänningar och shit i biosen ^^

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Knaaaaaasig dator du slängt ihop min vän...

Med hur mycket har du "lekt runt" i biosen?
Finns säkerligen saker du kan ändra där ifrån PCI-e power saving states till vad för APCI, eller vad det nu heter, som kort sagt ändrar hela sättet den stänger av och sätter på sig så att säga...
Annars så låter det helt klart som det är 2D-state frekvenserna som bråkar med dig eftersom de inte sätts igång förrens runt welcome skärmen, beroende på hur mycket annan skit som måste laddas...

Vägar du dig på det så skulle jag rekommendera att du gick lös på RBE och ändrade 2D frekvenserna på grafikkortet till att använda samma som i de andra, 3D profilerna.
Kolla även spänningar och shit i biosen ^^

Du tror alltså det är grafikkortet som buggar iaf? Sj har jag vissa misstankar om mobo't.. Men är det grafikkortet så är det ju bara skicka in det igen.. hade ju precis inne skiten så det är lite segt, men vad kan man göra? Känner inte riktigt för att gå in och leka med gfx-biosen, då är det bättre att skicka in det.. Och kortet är ju färskt utbytt, så jag har inte lekt runt nåt i biosen.. och i mobo biosen har jag inte gjort mycket mer än att sätta minnena till sin korrekta frekvens och dra upp prollen till 4,6 och stänga av HT

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Clear cmos? Kolla även om det finns nyare bios till moderkortet

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Lagt till bild i inlägget.

Update: clear CMOS hjälpte inte.. orkar inte riktigt uppdatera bios, om det skulle vara det.. skickar in mobo't också isf..

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB