Ny dator, skrämmande låg fps i minecraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

han kanske bara förväxlat gt520 för gtx590

Du fick mig att ramla av stolen!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Köpte inte min dator för att kunna spela spel på högsta inställningarna,
men ville ändå spela lite spel på den.
Jag är nöjd med grafikkortet eftersom jag får 60 fps i bc2 (lägsta inställningar) och jag behöver inte mer än så.
Gjorde tydligen en felbedömning då jag ej trodde att minecraft skulle vara mer krävande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skrompf:

Testade optifine, och slog av alla förbättrade graphics, fick ungefär 30 fps :S
Och ja jag får 60 fps i bad company 2, trodde jag kunde förvänta mig mer i minecraft.

Isåfall spelar du BC2 i 800x600 med Very Low och det är mindre krävande än Minecraft skulle jag tro...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skrompf:

Köpte inte min dator för att kunna spela spel på högsta inställningarna,
men ville ändå spela lite spel på den.
Jag är nöjd med grafikkortet eftersom jag får 60 fps i bc2 (lägsta inställningar) och jag behöver inte mer än så.
Gjorde tydligen en felbedömning då jag ej trodde att minecraft skulle vara mer krävande.

Ja verkligen! Vad har du datorn till i övrigt då?
För du hade kunnat ha en sämre processor och mindre minne utan att märka skillnad. Och vad du ska ha ett nätagg på 750W till om du inte har ett väldigt strömkrävande grafikkort förstår jag inte heller, ett GTX 680 t.ex. klarar sig ju med ett nätagg på 550W, GT520 behöver ju inte ens någon separat strömförsörjning...
Med andra ord - massor med pengar du kunde sparat där och lagt på ett betydligt bättre grafikkort...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Men hallå... 240 är bättre

Skrivet av netbuddy:

Bara för att det är ett 2xx kort jämfört med ett 5xx kort så betyder inte det att det är sämre. När det gäller Nvidia så är det andra siffran, dvs 4 i 240 och 2 i 520 som avgör. Det är många som tror att det är en uppgradering bara för att det är ett 5xx serie kort, men det är fel.
Om du googlar lite så ser du att 240 är mycket bättre i *alla* tester jämfört med 520.
520 är ett kontorskort, inte spelkort. Köp ett GTX kort istället, tex 550Ti eller ett 560Ti. Eventuellt ett AMD 6950, du bör kunna hitta dom begagnade för bra priser just nu om du itne har råd med ett nytt.

ok, jag hade inte helt koll på korten, förlåt att jag inte kollade upp det innan jag babblade på en massa

men har kollat nu och hans grafikkort är inte så mycket sämre?
Men det finns ju massa sätt att snabba upp Mc, så som Optifine (som någon nämde), där man kan ändra massa grafik inställningar

edit:
läste att han hade provat optifine utan resultat
men har du provat olika versioner av den?
det finns ju flera olika att prova mellan

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du gjort samma dundertabbe som jag gjorde och installerat 32-bitars Java?
När jag installerade den riktiga 64-bitarsversionen så försvann alla problem i minecraft. Jag hade låg fps, krascher, "ryckighet" osv.. med datorn i signaturen

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

I en annan tråd han skapat skriver han att han har ett gtx 550. Han trollar nog ;). http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1083510-grafikko...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

I en annan tråd han skapat skriver han att han har ett gtx 550. Han trollar nog ;). http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1083510-grafikko...

Håller med dig där, killen är bluff. Om inte annat har han lyckats med jordens mest skeva datorbygge.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Vilket jävla troll alltså, och alla går på de. Killen sitter på en i7 och 8gb ram, men bara ett 520 gpu. Värsta jag hört. Antingen driver killen med oss, eller så är han inte speciellt kunnig när de gäller datorbygge.
De flesta laptops för runt 3000kr har bättre grafik idag...

Jag har i7 2600, 32 GB RAM och kör med Intel HD Graphics 2000.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Och hoppas de funkar bra för dig

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av mfm:

Jag har i7 2600, 32 GB RAM och kör med Intel HD Graphics 2000.

Oj, då har du valt fel gpu för att kunna spela spel!
Eller?
Grejen är ju att Ts har köpt ett extra grafikkort för att kunna spela lite spel, men du har uppenbarligen inte köpt ett extra grafikkort för att kunna spela. Du kör på den inbyggda grafikkretsen HD2000 som inte kostar extra pengar eller tar upp platts i chassit eller behöver extra strömkablar.

Din dator är säkert bra anpassad till dina ändamål, men TS: s dator är lite mer tveksam.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Oj, då har du valt fel gpu för att kunna spela spel!
Eller?
Grejen är ju att Ts har köpt ett extra grafikkort för att kunna spela lite spel, men du har uppenbarligen inte köpt ett extra grafikkort för att kunna spela. Du kör på den inbyggda grafikkretsen HD2000 som inte kostar extra pengar eller tar upp platts i chassit eller behöver extra strömkablar.

Din dator är säkert bra anpassad till dina ändamål, men TS: s dator är lite mer tveksam.

Kolla hans signatur, det där är hans jobbdator, så att välja en spel-GPU till den vore väl lite knasigt?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Kolla hans signatur, det där är hans jobbdator, så att välja en spel-GPU till den vore väl lite knasigt?

Missförstånd?

För sa ju precis att hans dator SÄKERT VAR BRA ANPASSAD EFTER HANS BEHOV
Men Ts däremot, han verkar ha valt helt fel komponenter.
-.-