Om ändringen är vetenskapens essäns, är det inte då högst ovetenskapligt att anta att det vi "vet" idag är sant? Hur skiljer sig din ståfasta övertygelse om att månlandningen ägt rum från exempelvis en tro på att Jesus var guds son? Det handlar ju om precis samma sak om du inte råkar ha varit med på en månlandning personligen; tro. Har du själv tagit emot signaler som omöjligen kan ha kommit från annat än signaler från ett månlandningsuppdrag? Att använda ytterligare någon pseudo-logisk förklaring till varför något måste ha varit sant är meningslöst eftersom det ändå bottnar i en tro på vad någon annan säger (men Jesus gick ju på vatten och återuppstod efter sin död!).
Att sen sitta och säga att något minsann är sant "för det vet vi", kalla alla av en annan åsikt för "tokstollar" som i sina ifrågasättanden gör saker som "inte är okej"... då kanske man inte är i position att beskylla andra för dogmatism Och kanske inte heller i position för att kalla sin inställning för "vetenskaplig".
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar. Vi kan fortfarande veta saker i ordets rätta bemärkelse. Vetenskapen syftar till att förklara det vi kan observera, men vi kan fortfarande försanthålla det vi kan observera oberoende om vilken status teorin som förklarar observationen har. Sanning är inte heller något som vetenskapen egentligen sysslar med om vi ska vara strikta.
Det väsentliga är hur man kommer fram till en uppfattning, genom dogmer, tro eller undersökande metod. Om frågan är vad som skiljer månresorna som faktum från Jesus som Guds son är ju svaret rätt uppenbart. Skillnaden är den samma som mellan vetenskap och religion. Du kan ju själv fundera på om det finns någon "skillnad" mellan Jesus som eventuellt historisk person och Jesus som Guds son, eller hur?
Jag förstår alltså inte riktigt vad du fiskar efter eftersom du så uppenbart blandar ihop två ting. Du får ju inte tro att det inte finns en diametral artskillnad mellan att veta något och att tro i religiös mening på något. Om du ens skulle ha skuggan av rätt i din frågeställning så blir ju det ganska meningslöst att du undrar om jag kan ha en vetenskaplig inställning när du då själv implicerar att något sådant som vetenskap över huvud taget inte kan existera.
Så, vad är det för orimliga krav du vill ställa på en "vetenskaplig inställning"?
Edit: Frågan om vi har varit på månen eller ej är vidare inte en naturvetenskaplig fråga ö.h.t. utan en ren historisk fråga. Ja, närmast en bokföringsfråga. En händelse har antingen ägt rum eller så har den det inte, det är inte frågan om tolkning över huvud taget. Månlandningsförnekelse har vi ju dessutom gått igenom utförligt i denna tråd en eller flera gånger och varje gång har månlandningsförnekarna tagit duktigt med stryk. Don't go there, vi var på månen, det är ett historiskt faktum, inte en tes som kan visa sig felaktig "vid närmare undersökning". Däremot finns det ju mängder med rent fysiska, logiska och tekniska bevis, belägg och artefakter för att stödja detta historiska faktum, plus myriader av människor som faktiskt var inblandade och en hel planet som kunde följa händelsen. Men, det finns samtidigt inga logiska bevis för att universum inte skapades för 5 minuter sedan, färdig med minnen och en låtsashistoria. Bekymret är förstås att en sådan hypotes är tröstlöst ofruktbar och ett filosofiskt svart hål. Det är alltså inte en vetenskaplig gångbar uppfattning, trots att ingenting rent logiskt/formellt utesluter det. Det finns alltså inget som rent formellt och logiskt utesluter att precis allt vi vet är fel, även när det kommer till historiska händelser. Hur vet vi att andra världskriget ägt rum? Om du förstår det orimliga med att ha en ad hoc-idé om varför andra världskriget aldrig ägde rum, förstår du också på en gång det orimliga med idén att inte månlandningarna ägt rum. En annan sak du kan fundera på är ju om det finns en art- eller kvalitétsskillnad på vetande och tro. Hur vet vi att Jorden är rund? Att Jorden kretsar kring Solen? Att föremål väger saker och att föremål med massa attraherar varandra? Att Australien finns, att hav är vatten, att kontinenterna rör sig? Att atomer finns? Att Gud finns, att mirakel sker, att Gud hör böner och att Jesus var Guds son? Du förstår väl att frågan om Jesus har funnits är av ett rätt fundamentalt annorlunda slag än frågan om han var Guds son? Att Jordens form är en annan typ av fråga än om det finns vädergudar? En del klass av frågor kan besvaras via experiment, vilken klass är det? En annan klass av frågor kan besvaras med källforskning, vittnesmål eller artefakter, vilken klass är det? Ytterligare en klass av frågor är mer esoteriska och "besvaras" med övertygelse, tradition och symbolik, vilken klass är det?
Du förstår väl på allvar att frågan om människan har landat på månen är i en helt annan klass än frågan om Jesus var Guds son? Observera att jag inte talar om att en viss klass av "frågor" alltid innehåller "ja"-svar och en annan alltid "nej"-svar, utan om att vissa klasser av frågor kan ha objektiva svar, andra intersubjektiva och ytterligare andra helt subjektiva svar. Vissa klasser har svar som är oberoende av oss människor och där svaret kan fås genom någon form av test, analys eller experiment. Andra klasser kan inte begagna sig av dessa metoder.
Och, framförallt, vissa typer av svar är beständiga, de som hör till kategorin "faktum" och är inte föränderligare även om och när vetenskapen gör nya upptäckter eller reviderar teorier. Det är nämligen skillnad på fakta och teori, men båda är fundamentala. En teori har en samling fakta under sig. Teori betyder ungefär "vetenskaplig lärobyggnad" och är slutstationen för vetenskapligt arbete. Man ska alltså inte missförstå en "teori" som något temporärt eller vagt (jämför med den vardagliga och felaktiga användningen av ordet "teori").
http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."