Nytt grafikkort (och kanske annat?) - köpråd

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort (och kanske annat?) - köpråd

Hej!

Skulle vilja ha tips på ett nytt grafikkort. Kanske behöver andra delar med, med tanke på datorn jag har?

Den här datorn har jag just nu: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/89030-fujitsu_siemens...
• Processor - AMD Phenom 9500 2.2GHz
• Internminne - 3GB DDR2
• Grafikkort - ATI Radeon HD2600 Pro 512MB
• Ljudkort - 7.1 HD Audio
• Hårddisk - 500GB SATA II
• Optisk enhet - DVD±RW
• Operativsystem - Vista Home Premium

Med följande grafikkort: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/107131-sapphire_ati_r...
• GPU - ATI Radeon HD 5770
• GPU frekvens - 850MHz
• RAM - 1024MB DDR5 @ 128-bit
• RAM frekvens (QDR) - 4800MHz
• SLI/CF - ATI CrossFireX
• Gränssnitt - PCI Express 2.0 x16
• TV-tuner - Nej
• Kylning - Aktiv

De spel jag vill kunna köra är Diablo III, Batman: Arkham City och Star Wars The Old Republic t.ex.

Vad rekommenderar ni för nytt grafikkort? Bör jag byta ut några andra delar i datorn? Vilka och till vad i så fall?

Tack så hemskt mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Ett 7850 skulle ge en märkbar prestandaökning. Men jag är lite osäker på hur bra Batman: Arkham City skulle fungera. Bäst skulle det vara om du bytte processor, moderkort och minnen också, men det kostar 3000-5000 kr.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaret.

Vad ska uppgraderas först om jag inte har råd att köpa processor moderkort, minnen och grafikkort samtidigt? Minne är så billigt så det kan jag ju köpa samtidigt oavsett, men frågan är vad som ska prioriteras först av grafikkort, moderkort och processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralph13:

Tusen tack för svaret.

Vad ska uppgraderas först om jag inte har råd att köpa processor moderkort, minnen och grafikkort samtidigt? Minne är så billigt så det kan jag ju köpa samtidigt oavsett, men frågan är vad som ska prioriteras först av grafikkort, moderkort och processor?

Det krävs ju ingen monsterdator just för dom spelen du räknade upp, så min första tanke är väl att försöka använda Sweclockers marknaden för att billigt uppgradera allt när du ändå är igång.

Om möjligt så försök sätta ihop ett Intel system (4-kärnig, Sandy Bridge vore bäst) med 8GB ram, GTX 560 Ti eller bättre (Batman föredrar NViDiA kort) och om tillfälle visar sig även en SSD disk för en ökad helhetskänsla, du kommer ha mest nytta utav en SSD till SWotoR.

Sen kommer du nog behöva slänga in ett nätagg också då jag antar att datorn du har börjar vara till åren? 400-450W räcker gott och väl.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB