Permalänk
Medlem

Kabelbrand

Hej!

Har precis byggt ihop en ny dator. Startade den imorse och installerade Windows. Efter ca 30 min får jag BSOD samtidigt som jag upptäcker rök ur datorn och jag rycker nätsladden.

Trodde först att det var moderkortet, men efter mycket letande efter bränt på komponenter tar jag bort baksidan på chassit där alla kablar huserar. Upptäcker att en kabel är helt förkolnad. Detta är sladden för PC Speaker. Wtf? Hade jag satt den på fel håll på moderkortet? Är det så här den uppför sig när man sätter den på fel håll?! Det är ju helt sjukt i så fall.

Undrar om man vågar hoppas på att moderkortet har överlevt med tanke på BSODen...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan notera vilka delar du har och dela med oss och gärna en bild eller två.

Baksidan på chassit? Där hade du sladden till PC Speaker?

Permalänk
Medlem

Chassit är ett NZXT H2. PC Speaker sitter i toppen av chassit tillsammans med alla andra grejor, usb, power, reset, etc. Hade dragit alla kablar bakom moderkortsplåten för ett snyggt och välstädat inre.

Några bilder på grillfesten:

Permalänk
Medlem

Vet någon om det här är normalt beteende om man kopplar sladden "bak och fram" (swappar + och -) på moderkortet?
Funderar på om jag kan RMA'a chassit eller om jag behöver köpa nytt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabin:

Vet någon om det här är normalt beteende om man kopplar sladden "bak och fram" (swappar + och -) på moderkortet?
Funderar på om jag kan RMA'a chassit eller om jag behöver köpa nytt...

Nu vet ag inte exakt vilken kabel. Men är det till front mic och högtalare/hörlurar eller en inbyggd högtalare till moderkortet du pratar om?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nu vet ag inte exakt vilken kabel. Men är det till front mic och högtalare/hörlurar eller en inbyggd högtalare till moderkortet du pratar om?

Inbyggd högtalare till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabin:

Inbyggd högtalare till moderkortet.

En sådan speaker som piper vid start och även om något är fel? Du har kopplat den där nere där du kopplar powerled och powerknappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

En sådan speaker som piper vid start och även om något är fel? Du har kopplat den där nere där du kopplar powerled och powerknappen?

Ja, precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabin:

Inbyggd högtalare till moderkortet.

Hm, den följer väll med moderkortet (har inte använt någon inbyggt högtalare)?

hur som låter inte det normalt i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Där borde inte gå så pass mycket ström över de kontakterna att de kan bränna en kabel även om du kopplar dem fel, kan mycket väl vara något mer allvarligt som resulterat i att den kablen brunnit :(. Samt att invertera en enkel högtalares ström skall bara resultera i felaktig ljudåtergivning.

Permalänk

Är ju inte bara den kabeln som smält...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Är ju inte bara den kabeln som smält...

Nej, den har smält ihop sig med andra sladdar också, tyvärr...

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg? Snälla säg inte Ace. XD Är du säker på att det är pcspeaker? sladden som brunnit ser ut att vara för grov för att vara en sån.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Ser mer ut som HD/AC97 kabelpaketet...
Finns väl ingen normal kontakt som levererar så mycke kräm att göra detta, inte ens 4-pin fläkt-kontakt skulle jag tro...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Nätagget är ett prima Seasonic X-560. Det är faktiskt PC speaker-sladden. Den har blivit väldigt... "bullig" när den smälte.
Den smalare sladden som den sitter ihop med på bilden är Reset-sladden.

Permalänk
Medlem

Frågan jag sitter och funderar på nu är om det är sladden eller moderkortet som orsakat detta. Vågar jag testa sätta ihop moderkort, cpu och en sticka RAM och köra på den integrerade grafiken och se om saker lever? Eller är det bara dumt att sitta med ett moderkort som kanske kan grilla fler saker, om det nu kan vara moderkortet som orsakat detta...?

Moderkortet är för övrigt ett Asus P8Z77-V Pro.

Permalänk
Medlem

Kontakta butiken du köpte grejjerna av och fråga vad de vill att du gör. Fortsätter du och mer saker händer så kan de komma att neka all form av retur..

Permalänk
Inaktiv

Har svårt att tänka mig att det är moderkortet. Skulle vara intressant och se hur NZXT svarar på en förfrågan, kanske var det något fel på kablarna?

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa utan chassie.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Shit vad skumt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Xabin:

Hej!

Har precis byggt ihop en ny dator. Startade den imorse och installerade Windows. Efter ca 30 min får jag BSOD samtidigt som jag upptäcker rök ur datorn och jag rycker nätsladden.

Trodde först att det var moderkortet, men efter mycket letande efter bränt på komponenter tar jag bort baksidan på chassit där alla kablar huserar. Upptäcker att en kabel är helt förkolnad. Detta är sladden för PC Speaker. Wtf? Hade jag satt den på fel håll på moderkortet? Är det så här den uppför sig när man sätter den på fel håll?! Det är ju helt sjukt i så fall.

Undrar om man vågar hoppas på att moderkortet har överlevt med tanke på BSODen...

PC-speaker kabeln är en utmärkt 'kortslutningskabel'. Den är gjord för växelström, skulle du råka koppla in den på en lysdiodsingång som går på likström så kommer höljet smälta om inte något annat går sönder först. Hade du tur så var du snabb nog och kabeln var det enda som pajade.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk

Den så kallade PC-speakersladden är troligen USB2 och felkopplingen är orsaken till kabelbranden.

http://forums.whirlpool.net.au/archive/1808848

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

PC-speaker kabeln är en utmärkt 'kortslutningskabel'. Den är gjord för växelström, skulle du råka koppla in den på en lysdiodsingång som går på likström så kommer höljet smälta om inte något annat går sönder först. Hade du tur så var du snabb nog och kabeln var det enda som pajade.

Jag har dock inte kopplat den fel. Möjligtvis inverterat, men inte till fel ingång. Jag använde Asus egen lilla Q-connector för att sätta dit alla småsladdar från chassit (hdd-led, power, reset, speaker...). Denna lilla sak passar bara på ett sätt på moderkortet, och jag vet att jag satte sladden på rätt ställe i den.

En sådan alltså:

Permalänk
Medlem
Skrivet av svindelmannen:

Den så kallade PC-speakersladden är troligen USB2 och felkopplingen är orsaken till kabelbranden.

http://forums.whirlpool.net.au/archive/1808848

Omg... Hur kan de använda sig av en "halv" USB-kontakt utan att skriva "USB" på den?! På den kontakt som är till två USB-portar har de skrivit "USB". På denna står det ingenting. Fan vad ledsen jag blir.

Tack för att du löste mysteriet i alla fall.