Permalänk

Alfa AWUS051NH nätverkskort

Hej!

Ska nu köpa ett nytt trådlöst nätverkskort med USB anslutning till datorn. Jag har tidigare använt mig av D-link DWA-140 och Netgear WNA3100 och båda fungerar minst sagt skit. Dåliga drivrutiner och extremt värmekänsliga adaptrar i mitt tycke.

Har kollat på ett Alfa AWUS051NH http://www.alfa.com.tw/in/front/bin/ptdetail.phtml?Part=AWUS050NH&Category=105483
och det verkar vara ett av de mer stabilare korten på marknaden som jag märkt av att läsa på diverse hemsidor.

Men jag tänkte innan jag inhandlar kortet, finns det någon annan här på forumet som har någon erfarenhet av Alfa AWUS051NH?
Eller finns det någon som jag tycker jag borde köpa något annat?

Min router: D-link DIR-655(1.35EU Firmware).
Krav: 300Mbit kort.
Windows 7 64bit.

Permalänk
Medlem

Det är ju möjligt att det finns något bättre, men jag är nöjd med mitt kort.

Permalänk
Skrivet av molk:

Det är ju möjligt att det finns något bättre, men jag är nöjd med mitt kort.

Du äger alltså ett Alfa AWUS051NH? Hur funkar det med drivrutiner o.s.v? Är de stabila( drivrutinerna alltså) Funkar kortet alltid? Tappar inte kontakten med routern eller med datorn för den delen?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har också ett, men jag har det mest för mätning och experiment, det är stabilt och har inte gett mig några trubbel för det jag gör med det, men jag har det bara igång några timmar åt gången så jag vet inte hur det är om man kör det veckovis, det är dock inte supersnabbt, men det är inga usbanslutna kort "by design" eftersom usb bussen inte orkar med att hålla 3x3:3 kort med data så finns det inga såna för usb, men det kanske kommer usb 3 versioner på 802.11ac kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har nu köpte ett Alfa AWUS051NH och det fungerar väl helt okej förutom en grej, efter att jag har kört något "bandbreddskrävande" typ att laddat ner en torrent. Så blir min ms väldigt ostabil.

När jag laddar ner torrent: ca 100ms
Efter jag laddat klart torrent: ca 30ms-1000ms
Normalt: 30ms

Är det drivrutinernar som spökar eller är det någon konfiguration som måste göras för att få det att fungera?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat vad som händer, många routrar gillar inte att man har många anslutningar och de får minnesbrist. och vad är det du mäter mot ? för att kolla ditt wifi så får du mäta internt annars blandar du in internet.
Gör du referensmätnnigar med kabel?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag pingar min router. Har testat att pinga från min brors dator som har ett D-link DWA-140 usb trådlöst nätverkskort och han har 1-2 ms maximum till routern.

Så det måste nästan vara Alfa AWUS051NH. Några inställningar som ska göras i Ralink Wireless verktyget?

Permalänk
Rekordmedlem

Det var en bra fråga, jag har inte råkat ut för de symptomen, blir det bra om du startar om kortet, dvs in o ut med kabeln?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja det blir bättre, men så fort jag startar en stream t.ex. så blir ms:en helt vild.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju ha med radiomiljön runt dig att göra hur ser det ut i etern runt dig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Min brors trådlösa nätverkskort är 7m ifrån min dator. Sen så bor jag långt ifrån allt och alla så jag har inga grannar att klaga på så att säga

Permalänk
Rekordmedlem

Pingen kan ju bero på andra saker också, om du tex har mycket belastning på usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hittade nyss en senare drivrutin på Ralinks hemsida. Har nu installerat den och den fungerar betydligt bättre än den gamla. Dock så kommer det några 400+ms ibland. Bättre alltså men inte perfekt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns som sagt mycket som stör i etern, 2,4Ghz bandet är fullt med andra prylar än nätverk, mikrougnar är de som har mest effekt, de har nästan 10 000 ggr mera, men det finns även telefoner och blåtand, och en del trådlös media överföring.
Det är lite synd att du inte kan köra 5Ghz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.