Problem med att spela upp musik via stereon, snabb hjälp önskas.

Permalänk
Medlem

Problem med att spela upp musik via stereon, snabb hjälp önskas.

Hej, har en laptop som vi alltid har spelat musik på via våran stereo och högtalare i köket, aldrig några problem. Kört in sladden i hörlurs intaget på datorn och så har de alltid kommit musik till stereon.

Men nu när jag stoppar i sladden så skickas inte musiken till stereon utan forts spelas på datorn... Datorns andra ljud skickas till stereon, skype m.m
Så datorn spelar musiken på sina högtalare och allt annat ljud via stereon/hörlurarna samtidigt... ?! Varför ?!

Har petat lite på ljudinställningarna fast utan framgång. Känns som de är någon lite inställning som jag har missat ...

Så vore kanoners om någon vänlig själ kan hjälpa mig med detta problem idag, vankas 30års fest ikväll.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad kör du för ljudspelare? Antar att du har Windows 7. Troligen så är ljudspelaren inställt på att den ska använda högtalarna i datorn.
De flesta ljudspelare har standardinställningen att den ska "följa" den output som är aktivt i Windows. Antingen kan du ställa in att den "följer" den aktiva outputen eller så kan du ställa in så att den alltid använder hörlursutgången.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Och hur gör jag de, har somsagt varit in på ljudinställningarna utan framgång. Även satt hörlursuttaget som prio ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dayu:

Och hur gör jag de, har somsagt varit in på ljudinställningarna utan framgång. Även satt hörlursuttaget som prio ett.

Varierar från spelare till spelare. I inställningarna så finns det troligen en ljud-flik där man kan ändra detta.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Har återställt datorn utan framgång. Uppdaterat de jag kan utan framgång... Detta börjar nu bli frustrerande.

Vore kanon om någon steg för steg kan hjälpa mig komma fram till en lösning ...

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog fel på kontakten i datorn så den inte känner av att du ansluter den, prova att blåsa ren den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.