Felkod 0xc000000f datorn fastnar vid boot

Permalänk
Medlem

Felkod 0xc000000f datorn fastnar vid boot

Tjena
Har fått problem min laptop (Asus X53s) Då den nu fastnar när jag försöker boota upp den...
Eftersom det är en bärbar så brukar jag inte stänga av den utan bara lägga den i standby men jag märkte igår att den var seg och fastnade så jag stängde av den. Sen Nu idag när jag skulle starta upp den fastnar den vid boot så jag tänkte att det är lika bra att installera om Windows så jag la i skivan men den ville inte boota upp den heller...

Sen fick jag felmeddelandet (0xc000000f) i "windows Boot manager" Där det står att jag ska stoppa in windows skivan och starta om datorn men när jag startar om den och ska gå vidare fastnar den igen...

Sökte på felkoden å det är något med hårdisken verkar det som, men förstår inte hur jag ska lösa det :/
tror ni jag måste köpa en ny hårdisk? I sådana fall vilka SSDs fungerar bra till laptops? 8(Denna hårdisk på 5400 rpm flaskhalsar ändå som fan på min i7)
Någon som har erfarenhet av detta?

Mycket tacksam för hjälp! Behöver verkligen datorn för skolan!

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att köra en checkdisk på din HDD?

Permalänk
Medlem

Nej kan inte göra någonting :/
Disken verkar heldöd...
har beställt en SSD så får se hur den fungerar

Permalänk
Medlem

Hm, du kanske kan rädda lite filer om du testar att köra via puppylinux som är ett OS på skiva/USB som bootar via ditt ramminne. Via det kan du mounta din disk och försöka rädda filer till en extern i sådana fall

Permalänk
Medlem

Om disken är kass så kan jag rekommendera SpinRite. Hjälpte en kollega på förra jobbet att få igång en disk som havererat till att iallafall gå att läsa ut datan från en gång. Den dog igen efter att vi fått över all data.

Kör det fetaste alternativet spinrite erbjuder, som inte innebär radering av data dvs, så borde du kunna få igång den igen efter att den rullat i några dagar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux