Försök till att överclocka, hittade ett problem

Permalänk
Medlem

Försök till att överclocka, hittade ett problem

Hej, skulle nu försöka optimera min OC på mitt gigabyte 580, kör just nu 900mhz core 2090 mem och 1.138 v och tänkte köra FUMARK i några timmar på detta men när jag startar fumark och kollar mätarna på MSI afterburner så ser jag att så fort jag startar testet (furmark GPU burn-in test 1920x1080) så droppar min core till 225 och så fort jag avslutar testet så går den upp igen till 900...

Hoppas ni förstår frågan och kan komma med en förklaring...

Tack så mycket!

Permalänk
Entusiast

Du kan ha stött på en skyddsåtgärd som både AMD och nVidia har introducerat i sina drivrutiner.
Furmark är ökänd att bränna upp grafikkortens spänningsregulatorer, då den belastar grafikkorten på ett mycket "onaturligt" sätt för maximal värmeutveckling. Detta har resulterat i många döda grafikkort, därav åtgärderna.

Uppdatera drivrutinerna och furmark till den senaste versionen. Hjälper inte det, så bör du nog se efter ett annat benchmark-program som inte är fullt så "elak" som furmark.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

ok tack, vad skulle du kunna rekommendera?

Funkar typ unigine heaven till att stabilitetstesta mitt kort för en överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

ok tack, vad skulle du kunna rekommendera?

Funkar typ unigine heaven till att stabilitetstesta mitt kort för en överklockning?

Jag brukar spela några olika av mina favorit spel i några timmar för sen brukar jag kunna godkänna det. Du kan ju också testa ati tools artifaktletare för att se om du får några artifakter på den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av draceus:

ok tack, vad skulle du kunna rekommendera?

Funkar typ unigine heaven till att stabilitetstesta mitt kort för en överklockning?

MSI Kombustor är perfekt för att kolla kortet

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

MSI Kombustor är perfekt för att kolla kortet

Får samma problem med både kombustor och furmark men när jag startar typ BF3 så är det inga problem

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Får samma problem med både kombustor och furmark men när jag startar typ BF3 så är det inga problem

Prova ungine heaven som du skrev ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Prova ungine heaven som du skrev ovan

yes ungine heaven funkar fint, får 99% usage på GPU och kan bara låta den loopa oändligt.

Var går gränsen på värme på ett 580 kort?

Ligger runt 76-78 grader och jag tror jag kan vrida på mer core och memclock bara jag vet vilka grader jag inte ska gå över...

Tack till alla som svarar och har svarat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

yes ungine heaven funkar fint, får 99% usage på GPU och kan bara låta den loopa oändligt.

Var går gränsen på värme på ett 580 kort?

Ligger runt 76-78 grader och jag tror jag kan vrida på mer core och memclock bara jag vet vilka grader jag inte ska gå över...

Tack till alla som svarar och har svarat!

Man brukar väl säga att man helst ska vara under 90 grader! Och självklart så lågt man kan

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

finns det någon software som jag kan ladda ner som stänger av datorn om kortet kommer över, typ 95 grader?

Skulle vara bra att ha om jag kör typ overnight stabilitets test eller liknande

Permalänk
Entusiast
Skrivet av draceus:

finns det någon software som jag kan ladda ner som stänger av datorn om kortet kommer över, typ 95 grader?

Skulle vara bra att ha om jag kör typ overnight stabilitets test eller liknande

Har du bara uppdaterade drivrutiner, och ett relativt modernt grafikkort, så har du inget att oroa dig så länge du inte stänger av överhettningsskyddet.
jag har för mig att runt 90 grader, kommer grafikkortets GPU automatiskt att klocka ner till ett minimun tills det att temperaturen sjunker.

Att tänka på: Skyddet fungerar bara så länge kylningen i datorn fungerar tillfredställande. Ett totalhaveri av kylningen kan fortfarande orsaka skador vid överhettning.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast

Jag rekommenderar OCCT

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit