OCZ Agility 3 60gb stendog

Permalänk
Inaktiv

OCZ Agility 3 60gb stendog

Hej!

Köpte en ny SSD får någon månad sedan, en OCZ Agility 3 60gb. Den har funkat fint ända tills igår eftermiddag, då jag hade varit ute och kom tillbaka för att hitta datorn helt låst. Startade om, misslyckades. Har inte lyckats boota sedan dess. BIOS hittar inte disken. Har provat OCZ's linuxbaserade firmwareuppgradering, hittar den inte heller. Har satt den i min stationära dator och provat i både Linux och Windows, ingen hittar den (inte heller den datorns BIOS). Den är alltså helt stendöd. Köpte den på Inet, har tyvärr inget kvitto. Finns det något jag kan göra eller är det bara att glömma och köpa nytt, och lära sig spara kvitton?

Edit: BIOS är självklart uppdaterat till senaste versioner på båda datorerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon84089:

Hej!

Köpte en ny SSD får någon månad sedan, en OCZ Agility 3 60gb. Den har funkat fint ända tills igår eftermiddag, då jag hade varit ute och kom tillbaka för att hitta datorn helt låst. Startade om, misslyckades. Har inte lyckats boota sedan dess. BIOS hittar inte disken. Har provat OCZ's linuxbaserade firmwareuppgradering, hittar den inte heller. Har satt den i min stationära dator och provat i både Linux och Windows, ingen hittar den (inte heller den datorns BIOS). Den är alltså helt stendöd. Köpte den på Inet, har tyvärr inget kvitto. Finns det något jag kan göra eller är det bara att glömma och köpa nytt, och lära sig spara kvitton?

Edit: BIOS är självklart uppdaterat till senaste versioner på båda datorerna.

Låter tyvärr som att den dött.
Har du följt OCZ's SSD installations guide (på deras forum) till punkt och pricka? och hade du senaste firmwaren på den? Båda dom 2 sakerna är extremt viktiga.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blazin87:

Låter tyvärr som att den dött.
Har du följt OCZ's SSD installations guide (på deras forum) till punkt och pricka? och hade du senaste firmwaren på den? Båda dom 2 sakerna är extremt viktiga.

Tack för snabbt svar! Nä, följde tyvärr ingen guide när jag installerade (på) den, men var noga med att aligna partitionerna. Firmware var också det som fanns på den från början, vet inte om det är senaste.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon84089:

Tack för snabbt svar! Nä, följde tyvärr ingen guide när jag installerade (på) den, men var noga med att aligna partitionerna. Firmware var också det som fanns på den från början, vet inte om det är senaste.

Hmm, då kan det mycket väl vara därför den dog....

Stängde du av indexing?
stängde du av defragmentering?
stängde du av vilo läge?
stängde du av superfetch?
stängde du av pagefile?
kollade du så TRIM va aktiverat?

Här har du guiden : http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?72945-...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Hedersmedlem

Jag råkade ut för exakt samma sak för ungefär 2 månader sedan. Blev en RMA till Inet som konstaterade samma sak som mig: SSD:n stendöd. Fick en ny.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Du bör kunna reklamera ändå, hör med Inet.

Permalänk

Jag följde OCZ guide till punkt och pricka, och uppdaterade till senaste firmware.. Min agility 3 dog ändå efter en månad. Bytte till en Octane s2 för en stabilare disk.. den dog igår.

Vettefan vad OCZ håller på med nu för tiden, har en verterx 2 som är något år som fungerar än idag.

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk
Medlem

Får anta att det inte blir en tredje OCZ nu då...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blazin87:

Hmm, då kan det mycket väl vara därför den dog....

Stängde du av indexing?
stängde du av defragmentering?
stängde du av vilo läge?
stängde du av superfetch?
stängde du av pagefile?
kollade du så TRIM va aktiverat?

Här har du guiden : http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?72945-...

Jag använde Linux på den, men allt du räknar upp gjorde jag. Men den dog inte av ålder/utslitning, den DOG, liksom Poff.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Najk:

Jag råkade ut för exakt samma sak för ungefär 2 månader sedan. Blev en RMA till Inet som konstaterade samma sak som mig: SSD:n stendöd. Fick en ny.

Skrivet av tejpis:

Du bör kunna reklamera ändå, hör med Inet.

Men man måste väl ha kvitto, eller? Har iaf mailat Inet, ska se om jag får svar imorgon, eller om jag ringer dit. Tack för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Men man måste väl ha kvitto, eller? Har iaf mailat Inet, ska se om jag får svar imorgon, eller om jag ringer dit. Tack för svaren.

Bara logga in på Inet med kontot du använde när du beställde. Inet sparar alla ordrar på sin hemsida. Och hanterar även returer och fel anmälningar där.

Alla seriösa webbbutiker sparar dina ordrar på hemsidans konto. Så man behöver vanligtvis inte spara kvitto...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ParasiteX:

Bara logga in på Inet med kontot du använde när du beställde. Inet sparar alla ordrar på sin hemsida. Och hanterar även returer och fel anmälningar där.

Alla seriösa webbbutiker sparar dina ordrar på hemsidans konto. Så man behöver vanligtvis inte spara kvitto...

Tyvärr finns det inte lagrat där, det var en kampanj där man kunde typ smsa och boka en, sen hämtade jag ut den och betalade i butik... Eventuellt har dom väl kvar min bokning isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Hej!

Köpte en ny SSD får någon månad sedan, en OCZ Agility 3 60gb. Den har funkat fint ända tills igår eftermiddag, då jag hade varit ute och kom tillbaka för att hitta datorn helt låst. Startade om, misslyckades. Har inte lyckats boota sedan dess. BIOS hittar inte disken. Har provat OCZ's linuxbaserade firmwareuppgradering, hittar den inte heller. Har satt den i min stationära dator och provat i både Linux och Windows, ingen hittar den (inte heller den datorns BIOS). Den är alltså helt stendöd. Köpte den på Inet, har tyvärr inget kvitto. Finns det något jag kan göra eller är det bara att glömma och köpa nytt, och lära sig spara kvitton?

Edit: BIOS är självklart uppdaterat till senaste versioner på båda datorerna.

Hur menar du nu? Kvitto får man ju både via mail och i kartongen... Att man kan slarva bort kvittor i kartongen kan jag fatta, men mailet? Dessutom har du ju orderhistorik, som bör gälla som kvitto.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur menar du nu? Kvitto får man ju både via mail och i kartongen... Att man kan slarva bort kvittor i kartongen kan jag fatta, men mailet? Dessutom har du ju orderhistorik, som bör gälla som kvitto.

Han hämta ut det direkt i deras butik, när dom hade en kampanj där.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ParasiteX:

Han hämta ut det direkt i deras butik, när dom hade en kampanj där.

Precis så. Med lite tur finns det kvar i deras system på något sätt, min bokning eller så... Vet inte om det räcker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Precis så. Med lite tur finns det kvar i deras system på något sätt, min bokning eller så... Vet inte om det räcker.

Skickades från m.sweclockers.com

I värsta fall så kan du prova kontakta OCZ direkt, ifall Inet inte har köpet sparat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det hände mig också, på en corsair force 3 120 från inet. Det var exakt likadant, datorn stod på och när jag kom tillbaka var det bluescreen. Disken gick inte att hitta efter det.

Jag fick ny på RMA, men iom att jag beställt den över internet så kunde jag ju använda deras vanliga onlinesystem.
Lycka till! Inet är nog inte omöjliga om de bryr sig om sitt rykte

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Precis så. Med lite tur finns det kvar i deras system på något sätt, min bokning eller så... Vet inte om det räcker.

Skickades från m.sweclockers.com

Betalade du med kort så brukar det räcka med ett kontoutdrag eller liknande där köpet finns med.

Permalänk
Inaktiv

Jag fick en ny! Gick dit och frågade, och dom hittade mig nånstans gömd djupt inne i systemet, så behövde inget kvitto. Stor tumme upp till snubben i kassan, och Inet i allmänhet. Vilka hjältar!

Edit: Och såklart tack till alla ni för hjälp och råd!

Permalänk
Avstängd

härligt att det löste sig

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Jag fick en ny! Gick dit och frågade, och dom hittade mig nånstans gömd djupt inne i systemet, så behövde inget kvitto. Stor tumme upp till snubben i kassan, och Inet i allmänhet. Vilka hjältar!

Härligt att det löste sig!

Permalänk
Medlem

Verkar som det är många problem med SSD hårddiskar, eller är det bara jag som är helt ute och cyklar? Har inte köpt en förr men ska skaffas in till bygget som jag håller på med nu

Permalänk
Medlem

Vissa märken/modeller är värre än andra. Särskilt billigare modeller verkar mer utsatta. OCZ är väl dem med sämst rykte, crucial ligger nog tät 2:a sen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Vissa märken/modeller är värre än andra. Särskilt billigare modeller verkar mer utsatta. OCZ är väl dem med sämst rykte, crucial ligger nog tät 2:a sen.

Jag hade tänkt köpa antingen http://www.webhallen.com/hardvara/134874-ocz_intern_ssd_60gb_... eller http://www.webhallen.com/hardvara/113021-ocz_intern_ssd_60gb_... men om dom pajar hela tiden så är det nästan bättre och skippa för min del och köpa en större vanlig HDD eller ett dyrare grafikkort =/

Permalänk
Medlem

Tur att det löste sig för dig! Läste tråden och tänkte dela med mig av följande:

Jag har haft liknande problem med samma SSD fast 120 gb verisionen. Det händer lite då och då att datorn fryser. Oftast hinner jag rädda situationen genom att reseta datorn när det börjar hända. Men 2-3 gånger har det hänt när jag inte är vid datorn (händer dock inte ofta, max 1 gång varannan månad inget som stör mig) så har disken försvunnit från BIOS. Disken kommer tillbaka till BIOS efter att jag drar en CMOS reset. Högst intressant fenomen. Jag ska uppgradera firmware, men har inte fått tummen ur att göra det.

Permalänk
Medlem

Funderar också på denna eller man blir lite fundersam när man läser detta.....
Fungerar en SSD med sata 6.0 till den dator med sata 3.0 ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ctrl:

Vissa märken/modeller är värre än andra. Särskilt billigare modeller verkar mer utsatta. OCZ är väl dem med sämst rykte, crucial ligger nog tät 2:a sen.

Låter inte bra, har en Crucial M4 i min stationära. Kommer ihåg att de hade nån 5000-timmarsbugg, måste nog uppdatera firmware snart

Skrivet av sarqune:

Tur att det löste sig för dig! Läste tråden och tänkte dela med mig av följande:

Jag har haft liknande problem med samma SSD fast 120 gb verisionen. Det händer lite då och då att datorn fryser. Oftast hinner jag rädda situationen genom att reseta datorn när det börjar hända. Men 2-3 gånger har det hänt när jag inte är vid datorn (händer dock inte ofta, max 1 gång varannan månad inget som stör mig) så har disken försvunnit från BIOS. Disken kommer tillbaka till BIOS efter att jag drar en CMOS reset. Högst intressant fenomen. Jag ska uppgradera firmware, men har inte fått tummen ur att göra det.

Aha! Provade aldrig att resetta CMOS eftersom det är en laptop, orkade inte gräva. Kanske hade hjälpt? Aja, bytte till en Intel 330, känns mycket tryggare nu. Glöm inte att backupa!

Skrivet av waagaard:

Funderar också på denna eller man blir lite fundersam när man läser detta.....
Fungerar en SSD med sata 6.0 till den dator med sata 3.0 ?

Japp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

Verkar som det är många problem med SSD hårddiskar, eller är det bara jag som är helt ute och cyklar? Har inte köpt en förr men ska skaffas in till bygget som jag håller på med nu

OCZ och Corsair är väl inte jättebra köp om man ser till felfrekvensen. Intel eller Samsung är nästan felfria dock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.