MacBook Pro 13" - Är den värd pengarna?

Permalänk
Medlem

MacBook Pro 13" - Är den värd pengarna?

Hej Hopp!

Jag antar att det finns liknande trådar, men jag har inte lyckats hitta nån som handlar om den absolut senaste modellen.

Går för tillfället på högskola, och ska köpa en bärbar dator för arbetets skull. Det jag kommer göra med datorn är att skriva kod, kompilera kod, grejja med en del bilder, skriva PDF-rapporter på upp till 150 sidor och läsa böcker och labbrapporter som oftast blir hundratals och ibland tusentals sidor långa och den ska även smygvänstra som hemdator, men viktigast av allt, den ska hålla i 2-3 år utan att behöva service hit och dit. Med andra ord, den ska vara driftsäker.

Så, är det här det som MacBook Pro är gjord för, är den värd pengarna i den här kategorin?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 13" i oktober 2009 och jag är väldigt nöjd med hur den presterar fortfarande, jag har dock uppdaterat minnet lite men det kostar ju bara några hundralappar och sen är jag inte nöjd med hur den presterar i spel. Driftsäker? Tveklöst har aldrig haft en så stabil dator. Sen har dom ju andrahandsvärde också vilket är trevligt, och 13" påstås vara den vanligaste varianten, och är också den som förefaller ha bäst andrahandsvärde vad jag sett. Det du verkar begära klarar den finemang. Sen kan man aldrig vara hundra på att man inte får ett måndagsexemplar, men jag har aldrig behövt lämna in min.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Tänk på att det kommer att komma ut en ny Mac Book Pro snart med 2880x1800 upplösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Tänk på att det kommer att komma ut en ny Mac Book Pro snart med 2880x1800 upplösning!

Den kan komma snart, eller om några månader, inget är givet, den kan ha hög upplösning, den kan också samma upplösning som nu, ingen vet.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Jag har också en MBP från 2009 som jag använder till ungefär det du beskriver och är väldigt nöjd med min. Personligen hade jag väntat på de nya, de förväntas ha Ivy Bride samt uppdaterade skärmar. (men det är ju Apple, så det är svårt att veta)

Permalänk
Medlem

Ska inte köpa något förns Juni (skattepengarna) så ifall det har kommit en ny tills dess så blir det väll den nya, dock är jag rätt glad om det blir bättre än den bärbara jag har nu (640x480)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

rätt glad om det blir bättre än den bärbara jag har nu (640x480)

640x480!?

Har du en gammal 50mhz Windows 95 maskin?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

haha nä, den är från 2001-2002 nån gång, kör XP på den med varierande framgång, duger att skriva dokument på, allt annat är ganska vågat att ta sig an, batteritid på en kvart, om locket är stängt. Dubbelkollade igår och jag skrev fel, den kör faktist 800x600.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha en Macbook pro till detta för? Det verkar uppenbarligen som du inte kommer göra något speciellt krävande, absolut inte grafikmässigt.

Köp en Macbook Air ist,

Permalänk
Medlem

Har redan uttryckt mina känslor för Air. Plus att den är dyrare i 13" utförande? Air verkar inte vara tillräcklig för ett av kraven heller, nämligen att vänstra som hemmadator. Kalla mig old schooled men jag tycker det finns en gräns för hur jäkla tunna och små saker får bli. Pro är fortfarande en riktig dator, Air är ju bara en Eee pad man inte kan ta bort skärmen på.

Plus att Air är ful... Som stryk...

Permalänk
Medlem

Du säger att du tvivlar över att air "räcker" räcker till. Då det är SSD i Macbook Air så kommer du uppleva den som betydligt snabbare även om andra grejer är segare på speccen så är "känslan" snabbare i Macook Air

Permalänk
Skrivet av fagballs:

Har redan uttryckt mina känslor för Air. Plus att den är dyrare i 13" utförande? Air verkar inte vara tillräcklig för ett av kraven heller, nämligen att vänstra som hemmadator. Kalla mig old schooled men jag tycker det finns en gräns för hur jäkla tunna och små saker får bli. Pro är fortfarande en riktig dator, Air är ju bara en Eee pad man inte kan ta bort skärmen på.

Plus att Air är ful... Som stryk...

jag kör 13" är som min enda "workstation", aldrig varit så nöjd med en dator. snabb, liten och lätt. det enda jag kan sakna är bättre grafikkort när spelhumöret smyger sig på, men 13" mbp har ju inte bättre grafikkort den. men detta är ju bara vad jag tycker, vill du ha en pro tycker jag absolut du ska köpa dig en sån! mycket trevliga maskiner de också.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Jag sitter 99% av tiden som jag sitter framför en dator men en macbook pro 13" och verkligen älskar den. Om du inte är van vid OS X så kan det säkert ta någon månad innan du lär dig använda systemet på rätt sätt.

Ett tips är att kasta ut CD/DVD läsaren och trycka in en SSD disk i stället, det blir en helt ny dator!

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Macbook Air får Pro att se ut som en klumpig traktor. Men jo, fina maskiner båda två.

Att Air skulle vara en leksaksdator bara för att den är lätt och tunn är skitsnack.

Permalänk
Medlem

Hade väntat då med köp då nya modeller är på g inom 2 månader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

Hade väntat då med köp då nya modeller är på g inom 2 månader.

Det vet du ju såklart inget om. Det kan vara så, men det kan också dröja ett halvår. Men det utgår jag från att både du och de flesta andra inser..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Det vet du ju såklart inget om. Det kan vara så, men det kan också dröja ett halvår. Men det utgår jag från att både du och de flesta andra inser..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sannolikt att det kommer om någon månad, men som du säger inte säkert. Dock så brukar Apple och andra datortillverkare släppa nya modeller lagom till eller strax efter releasen av signifikant uppdaterad hårdvara, i detta fall Intels Ivy Bridge-processorer.

Så, högst sannolikt, men inte säkert. Absolut inte lösa spekulationer, som du verkar vilja framställa det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huganho:

Det är sannolikt att det kommer om någon månad, men som du säger inte säkert. Dock så brukar Apple och andra datortillverkare släppa nya modeller lagom till eller strax efter releasen av signifikant uppdaterad hårdvara, i detta fall Intels Ivy Bridge-processorer.

Så, högst sannolikt, men inte säkert. Absolut inte lösa spekulationer, som du verkar vilja framställa det som.

Jag skulle trots allt tippa på senast Juni, då det säkerligen sitter en hel del människor som kanske helt enkelt väljer en windows-laptop om Apple inte får tummen ur, det kan ju inte vara bra för business.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Jag skulle trots allt tippa på senast Juni, då det säkerligen sitter en hel del människor som kanske helt enkelt väljer en windows-laptop om Apple inte får tummen ur, det kan ju inte vara bra för business.

Jag med.

Vad jag ville säga med mitt inlägg var att, trots att det inte finns något officiellt uttalande från Apple, så finns det mycket som pekar på att det kommer en uppdatering av Apples bärbara i Juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huganho:

Jag med.

Vad jag ville säga med mitt inlägg var att, trots att det inte finns något officiellt uttalande från Apple, så finns det mycket som pekar på att det kommer en uppdatering av Apples bärbara i Juni.

Absolut

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Så här är det.

Du ska ha en Air, tvekar du på att den är för tunn så åk ut och kläm på den i en butik.
Då kommer du inse att det inte är en tunn leksak eller platta med tangetbord, utan nästa generations laptop.

Prestandan är kanske inte den bästa för spel och rendering, men för allt annat är den kompetent med marginal över.

Värt att tänka på är att om du optar för en MBP så måste du skaffa en SSD annars är den sämre än en MBA i praktiken.

Att arbeta på 13" går utmärkt, men att arbeta på 1280x800 är för lite, det har jag, jag vet.
Därför så är MBA 13 superbra eftersom upplösningen är utmärkt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Du ska ha en Air, tvekar du på att den är för tunn så åk ut och kläm på den i en butik.
Då kommer du inse att det inte är en tunn leksak eller platta med tangetbord, utan nästa generations laptop.

Exakt. Finns enligt mig ingen orsak att ha inbyggd cd-läsare i en laptop idag. Behöver man en då och då så kan man ju köpa en och låta den följa med i väskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Så här är det.

Du ska ha en Air, tvekar du på att den är för tunn så åk ut och kläm på den i en butik.
Då kommer du inse att det inte är en tunn leksak eller platta med tangetbord, utan nästa generations laptop.

Prestandan är kanske inte den bästa för spel och rendering, men för allt annat är den kompetent med marginal över.

Värt att tänka på är att om du optar för en MBP så måste du skaffa en SSD annars är den sämre än en MBA i praktiken.

Att arbeta på 13" går utmärkt, men att arbeta på 1280x800 är för lite, det har jag, jag vet.
Därför så är MBA 13 superbra eftersom upplösningen är utmärkt.

Vilken tur vi har att du finns här och säger vad andra ska tycka
Lägg ner..

Jag tycker inte Air:en är en "tunn leksak" som du så fint uttrycker dig men jag tycker den är FÖR tunn. Den känns inte bra.
Om man ska ligga/sitta i soffan och ha en lätt dator eller kunna enkelt dra upp en dator på föreläsningen och kunna anteckna så är den säkerligen ypperlig. Men för någon längre tid av arbete så känns den inte bra. Tycker JAG, min personliga åsikt alltså och du har ingen rätt att säga vad jag ska tycka eller köpa.

Upplösningen på MBP kommer antagligen bli bättre i nästa uppdatering(vilket iofs MBA också kommer bli).
Dessutom kan du inte uppgradera RAM-minnet på en MBA ifall du skulle vilja det i framtiden. Någonting jag behövde göra på min MBP nu efter 2 års användning då 2GB(som var tillräckligt då) inte riktigt var tillräckligt längre.

Om man nu inte vill ha en optisk enhet går den enkelt att byta ut mot en SSD och ger då både snabb SSD-prestanda + stort HDD-utrymme.

Till OP: Känn efter vad du själv vill ha. Det enda vi kan göra är att ge dig tips på vad som kan vara värt att tänka på. Du får i slutändan bilda dig en egen uppfattning. Det enda jag skulle råda dig till är att - om du har tid att vänta - vänta tills uppdateringen kommer och känna efter då.

Permalänk

1280x800 är inte kul. Det är en sån skärm som man bara vill slå sönder. Vänta på nästa gen eller kolla in något annat märke imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Vilken tur vi har att du finns här och säger vad andra ska tycka
Tycker JAG, min personliga åsikt alltså och du har ingen rätt att säga vad jag ska tycka eller köpa.

Jag har inte talat om för någon vad de ska tycka, däremot vad de ska köpa, är det inte det köpråd är till för?
Ska vi helt plötsligt börja tala om vad folk INTE ska köpa i stället?

Nu ->tycker<- jag att du läger orden i min mun då jag talar om vad jag tycker och inte vad någon annan ska tycka, tycker jag.

Saken är bara det att det är enligt min åsikt att det Air en Air som Air rätt val.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Jag har inte talat om för någon vad de ska tycka, däremot vad de ska köpa, är det inte det köpråd är till för?
Ska vi helt plötsligt börja tala om vad folk INTE ska köpa i stället?

Nu ->tycker<- jag att du läger orden i min mun då jag talar om vad jag tycker och inte vad någon annan ska tycka, tycker jag.

Saken är bara det att det är enligt min åsikt att det Air en Air som Air rätt val.

Nej, det är inte det köpråd är till för.
Köpråd är till för att ge tips på vad folk *bör/kan* köpa och sedan ge för- & nackdelar, inte vad de *ska* köpa. Jag lägger inte ord i mun på dig, däremot lägger du snudd på varor i kundvagnen åt honom.

Rent allmänt lät din förra post riktigt arrogant när du skriver saker som "tycker du den är för tunn, åk ut och kläm på den i butik" som för att säga åt honom att om han inte gillar den och tycker den är för tunn så bör han ändra sin åsikt för din åsikt är den rätta.

Men det är bra att du har en egen åsikt och står för den samt att du nu skriver att det är din personliga åsikt att Air:en är ett utmärkt val