Beslutsångest kring Lenovo X220

Permalänk

Beslutsångest kring Lenovo X220

Såhär är det. Jag behöver en dator till hösten, ska på universitet och grejer då.
Jag har hittat den optimala datorn (tror jag), en Thinkpad X220, 12,5" skärm, 4 GB RAM med en i5 2450M.

Frågan är då. Ska jag köpa den nu, eller vänta på att Lenovo släpper X230 med nya Intel Ivy? Det bör ju vara på nån månad, såg att den hade läckt bilder på X230 förra veckan.

Dustin har ju rabatt på X220 nu, nedsatt från ~14k till ~10k. Är det "dumt" att köpa den, även för den rabatten just nu?
När den nya X230 kommer så landar den säkert på 10-13k skulle jag gissa, eller?. 10k är min "maxgräns".

Jag har så förbannat svårt att bestämma mig om jag ska köpa eller inte just nu, vill ju inte bli besviken sen!

Vad har ni för råd, köpa eller vänta!?

Edit:
Det lär ju komma nya modeller med Ivy också. Som inte är Lenovo... Värt att se vad det blir?
Ja helvete vad jag har beslutsångest.

Permalänk
Medlem

Du kommer nog inte undan billigare än vad den ligger i ordinarie pris nu med ivy bridge. Sedan kommer ju nästa generations ultrabooks under sommaren. Kan vara värt att se vad de erbjuder.

Permalänk
Medlem

Det är visserligen en smaksak kanske, men du vill ha högre upplösning. Det är inte kul att ens sitta och skriva med den upplösningen. Jag har en netbook på 11,6 tum och samma upplösning och det är ingen kul upplevelse att jobba med den på grund av upplösningen. Jag lovar dig att du kommer trivas bättre med något mer högupplöst.

Jag hoppas själv på att hitta något till hösten, men mindre än 1600x900 går bort.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Avstängd

Jag har en X220 som skoldator och den fungerar ypperligt. Med 6-cells batteri så klarar den lätt en hel skoldag utan sladd och byggkvaliteten slår i princip allt annat. Jag har spillt kaffe rätt i tangentbordet och tappat den i golvet när den var igång och liknande och den bara fungerar. Visst hade det varit trevligt med lite högre upplösning men på en så liten skärm är det inte så viktigt. Skärmen är ju dessutom väldigt bra på alla övriga sätt (om man köper den med IPS). Man kan köpa den rätt billigt (om man är student) från campusdiscount.de, vilket jag och ett gäng till härifrån swec gjorde, kan dock vara så att Dustins priser är bättre just nu.

Sen kan man ju alltid vänta på nästa modell men i detta fall så tror jag inte att den innebär så stora förändringar. i5 räcker till det mesta förutom spel, och hade spel varit något viktigt så hade du nog inte tittat på denna datorn alls. Vill du snabba upp den ytterligare så kan du köpa en mSATA SSD utöver standarddisken (vilket jag gjort, mycket nöjd).

Permalänk
Medlem

Om nu priset är en viktig fråga så hade jag nog tagit X220. Finns väl inget som tyder på att X230 skulle bli billigare.

Eller så köper du en beg ultraportabel av hög kvalitet för några tusen som du kan ha till skolarbete. Man behöver ju inte särskilt mkt prestanda till skolarbete och till annat vill man ju gärna ha större skärm osv... Så bättre att ha en till dator till gaming och nöje.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk

Det blev en X220 från Dustin, sitter och väntar på att få hämta ut den just nu.

Köpte även en 4 GB sticka extra RAM, så slänger jag även in min Intel 520 i den så blir det nog perfekt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av electric_man:

Det blev en X220 från Dustin, sitter och väntar på att få hämta ut den just nu.

Köpte även en 4 GB sticka extra RAM, så slänger jag även in min Intel 520 i den så blir det nog perfekt!

Grattis. Tror du kommer att bli mycket nöjd.

Permalänk

Det är jag!

Permalänk
Medlem

i3an

Är också jäkligt sugen på en x220, såg att dustins erbjudande på i5an var slut och att den nu kostar 13k. Tror ni i3an är mycker slöare? Den kostar bara 7k nu. Är inte 5k/3k ganska mycket skillnad eller har jag missat något?

http://www.dustinhome.se/product/5010613536/lenovo-thinkpad-x...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joakimia:

Är också jäkligt sugen på en x220, såg att dustins erbjudande på i5an var slut och att den nu kostar 13k. Tror ni i3an är mycker slöare? Den kostar bara 7k nu. Är inte 5k/3k ganska mycket skillnad eller har jag missat något?

http://www.dustinhome.se/product/5010613536/lenovo-thinkpad-x...

Skillnaden på processor är inte så jättestor men däremot är skärmen väldigt mycket sämre. Den dyrare har IPS-skärm och den billiga bara en vanlig TN-panel.

Permalänk
Medlem

Okej. Det står dock att båda har tn-panel.

Här är den dyrare varianten.
http://www.dustinhome.se/product/5010588518/lenovo-thinkpad-x...

Jag skulle gärna har IPS-skärm, men har inte hittat någon billigare konfiguration (<15k) som har det i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakimia:

Är också jäkligt sugen på en x220, såg att dustins erbjudande på i5an var slut och att den nu kostar 13k. Tror ni i3an är mycker slöare? Den kostar bara 7k nu. Är inte 5k/3k ganska mycket skillnad eller har jag missat något?

http://www.dustinhome.se/product/5010613536/lenovo-thinkpad-x...

Eftersom ingen av dem är några direkta spelmaskiner så skulle jag påstå att du klarar dig gott med i3:an. Har haft båda av dem och ska jag vara ärlig så märkte jag ingen skillnad. Däremot så märkte jag en rejäl skillnad på att peta in en Intel SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joakimia:

Okej. Det står dock att båda har tn-panel.

Här är den dyrare varianten.
http://www.dustinhome.se/product/5010588518/lenovo-thinkpad-x...

Jag skulle gärna har IPS-skärm, men har inte hittat någon billigare konfiguration (<15k) som har det i sverige.

Ah, ok. Jag trodde den dyrare hade IPS. Är du student (eller känner någon som är det) så kan du köpa den billigt från exempelvis campusdiscount.de. Jag köpte min därifrån för typ ett år sedan, i5 med IPS, 6-cells batteri och svenskt tangentbord (dock utan Windows) för 1090€ med frakt och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ah, ok. Jag trodde den dyrare hade IPS. Är du student (eller känner någon som är det) så kan du köpa den billigt från exempelvis campusdiscount.de. Jag köpte min därifrån för typ ett år sedan, i5 med IPS, 6-cells batteri och svenskt tangentbord (dock utan Windows) för 1090€ med frakt och allt.

Mm jag är student, så det är absolut ett alternativ. Men frågan är om det är värt mödan, dustin har ju ändå en med tn-panel för 7000 spänn nu. Dessutom verkar inte det ha hänt så mycket med priset på campusdiscount.de om det är denna du har?

http://www.campusdiscount.de/lenovo-thinkpad-x220-4290w1b-429...

Så frågan är hur stor skillnad det är det på tn och ips-panelerna? Bör man kanske vänta till näste modell släpps, bör ju vara snart, vad kan den tänkas kosta då tror ni?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joakimia:

Mm jag är student, så det är absolut ett alternativ. Men frågan är om det är värt mödan, dustin har ju ändå en med tn-panel för 7000 spänn nu. Dessutom verkar inte det ha hänt så mycket med priset på campusdiscount.de om det är denna du har?

http://www.campusdiscount.de/lenovo-thinkpad-x220-4290w1b-429...

Så frågan är hur stor skillnad det är det på tn och ips-panelerna? Bör man kanske vänta till näste modell släpps, bör ju vara snart, vad kan den tänkas kosta då tror ni?

Jo, det var den och priset är detsamma. IPS gör verkligen stor skillnad, men om det är värt det kan bara du svara på. Den största skillnaden är i betraktningsvinklarna men också att färgerna är bättre och så. Processorn gör ju också en viss skillnad men det kanske spelar mindre roll? Processen att beställa från campusdiscount var relativt smärtfri så låt inte det hindra dig.

Kolla denna video för en jämförelse mellan IPS och TN på just denna datorn:

Det går vissa rykten om en uppföljare (X230) men den lär inte komma förrän Ivy-Bridge processorerna har kommit i mobila varianter. Priset på den lär bli ungefär det samma som på den nuvarande modellen. Å andra sidan lär väl X220 gå ner i pris när uppföljaren lanseras.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PaddanL:

Det är visserligen en smaksak kanske, men du vill ha högre upplösning. Det är inte kul att ens sitta och skriva med den upplösningen. Jag har en netbook på 11,6 tum och samma upplösning och det är ingen kul upplevelse att jobba med den på grund av upplösningen. Jag lovar dig att du kommer trivas bättre med något mer högupplöst.

Jag hoppas själv på att hitta något till hösten, men mindre än 1600x900 går bort.

Måste nog påstå att du har fel där, faktiskt.

Har haft min X220 i snart ett år nu och använt den till allt tänkbart skolarbete, både skrivande och programmerande inkluderat.

Storleken och den låga vikten gör den väldigt smidig att ta med, och till skillnad från många andra laptops så tål den att ta lite stryk, vilket är bra när man kanske sliter och slänger lite med väskan, som datorn ligger i, till och från skolan.

Prestandan räcker och blir över med den snabba processorn, och möjligheten att stoppa i en SSD och en vanlig hårddisk samtidigt gör det inte direkt sämre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Måste nog påstå att du har fel där, faktiskt.

Har haft min X220 i snart ett år nu och använt den till allt tänkbart skolarbete, både skrivande och programmerande inkluderat.

Storleken och den låga vikten gör den väldigt smidig att ta med, och till skillnad från många andra laptops så tål den att ta lite stryk, vilket är bra när man kanske sliter och slänger lite med väskan, som datorn ligger i, till och från skolan.

Prestandan räcker och blir över med den snabba processorn, och möjligheten att stoppa i en SSD och en vanlig hårddisk samtidigt gör det inte direkt sämre.

Som sagt, det är nog rimligt att det är en smaksak med upplösning. Alltså kan jag inte ha fel, eller rätt. Men högre upplösning är nog att föredra hur som helst.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PaddanL:

Som sagt, det är nog rimligt att det är en smaksak med upplösning. Alltså kan jag inte ha fel, eller rätt. Men högre upplösning är nog att föredra hur som helst.

Kanske. Högre upplösning betyder högre pris, speciellt för varianten med IPS, något som kanske inte är så aktuellt för en student. Jag tar hellre den matta IPS skärmen än högre upplösning.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Kanske. Högre upplösning betyder högre pris, speciellt för varianten med IPS, något som kanske inte är så aktuellt för en student. Jag tar hellre den matta IPS skärmen än högre upplösning.

Absolut. Högre upplösning än så behövs inte på en så liten skärm, och ska man ha IPS så finns det typ inga alternativ ändå. Hellre en riktigt bra skärm än en halvkass med högre upplösning.

Jag har använt min X220 till allt ifrån kodning till bildbehandling och uppsatsskrivning och den har fungerat ypperligt trots att jag både spillt kaffe i den och tappat den några gånger.

Permalänk
Medlem

Jag har en X220 och är grymt nöjd. Beställde från Campusdiscount, det är klart prisvärt!
Beställde in ssd disk som dök upp igår och nu när jag ska installera den i datorn så passar den inte?! Datorn verkar hitta disken men det blir något fel i uppstarten, det verkar som att det är fel på anslutningen...

Detta är vad jag har ligger bredvid mig nu (dessvärre inte i datorn )
http://cdon.se/hemelektronik/intel_320_series_160gb_ssd_r%3a2...

Har jag beställt fel modell?

Permalänk
Medlem

Jag kör Intel 320 120GB i min X220i så det ska fungera.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Då är det förmodligen fel på disken. Det skumma är att diskens namn syns men att det blir ett errormeddelande "PXE-E61: Media test failure, check cables". Någr tips eller är det bara returnera till cdon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heax81:

Då är det förmodligen fel på disken. Det skumma är att diskens namn syns men att det blir ett errormeddelande "PXE-E61: Media test failure, check cables". Någr tips eller är det bara returnera till cdon?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju testa den i en annan dator. Sen retur.

Permalänk
Medlem

Ska prova det, tack för all hjälp hittills.

Permalänk
Medlem

Konstig disk det här, skickade tillbaka den trasiga disken och fick en till. Samma fel som förra gången.
Har tyvärr ingen annan dator jag kan prova disken i. Kan det vara som så att Bios är konstig i datorn?