7-zip tycker arkiv är korrupta, WinRar klagar inte

Permalänk

7-zip tycker arkiv är korrupta, WinRar klagar inte

Jag har följande problem:
Vid uppackning av valfritt arkiv bestående av flera .rar-filer klagar 7-zip på crc-fel och att filen är korrupt, och misslyckas därmed med uppackningen. Med WinRar är det däremot inga problem.

Vad tror ni detta kan bero på? Är inte WinRar lika noga med att kolla efter crc-fel, vilket innebär att arkiven faktiskt är korrumperade på något sätt (de uppackade filerna fungerar ju dock, vilket i så fall är konstigt), eller är det på något sätt fel på 7-zip?
Kan ju nämnas att under perioden jag testat (några månader) har jag både hunnit byta ut hårddisken och installerat om systemet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk

Hej !
Kom på för ett tag sen va det beror på.
Med 7-zip måste du alltid öppna första filen i ett arkiv, tar du någon annan så blir det crc fel.
Winrar fattar det automatiskt, men det gör inte 7-zip

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk

Aah, det var inte svårare än så! Jag verkar alltid ha öppnat någon fil i mitten. Tack för hjälpen!

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W