Första nya datorn sedan 2006, ser det bra ut?

Permalänk
Medlem

Första nya datorn sedan 2006, ser det bra ut?

* Jag kommer ha endast en SSD i datorn, ingen HDD. Jag kör med extern lagring.
* Jag kommer inte använda någon optisk läsare.
* Jag kommer överklocka endast måttligt.
* Jag kommer köra på en skärm endast i 1900x1200

Asus P8Z77-V Intel Z77 4xDDR Socket 1155 ATX
1 st à 1569 kr (Jag tog bara en ärligt talat, jan inte så mycket om moderkort)

Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
1 st à 435 kr (Jag tog den som var populärast på prisjakt.. eftersom minnen är så billiga kanske det finns mycket bättre alternativ som inte är så mycket dyrare?)

Intel 520 Series 120GB SSD R:550/W:520 2.5" SATA-3 Reseller
1 st à 1449 kr (jag vill ha 120gb och stabilitet)

Intel Core i7 2700K 3,5GHz Socket 1155 Box
1 st à 2190 kr

OCZ 850W ZX series Power Supply
1 st à 1295 kr (Jag vill ha en med 80+ Gold)

Fractal Design Define R3
1 st à 799 kr (finns det någon anledning att inte köra på den här?)

GeForce GTX680 (kommer köpas vid lite senare tillfälle)
1st ~ 4600 kr (Vem vet om jag kommer köra SLI i framtiden, men jag tänker inte köra det nångång snart iaf)

Totalt ~ 12300 kr

Vore schysst med feedback.

Permalänk
Medlem

Tror inte du kommer behöva 850W nät agg, vad man kan läsa i andra trådar så verkar det lite overkill. Du kan ju undersöka det lite mer om du vill, annars ser allt bra ut enligt mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjindar:

Tror inte du kommer behöva 850W nät agg, vad man kan läsa i andra trådar så verkar det lite overkill. Du kan ju undersöka det lite mer om du vill, annars ser allt bra ut enligt mig!

Jo det är overkill med mina krav det är sant. Jag kanske bör ta bort mitt krav på 80+ GOLD och istället köra på den här som är 80+ BRONZE?
COOLER MASTER SILENT PRO M ATX12V 2.3 700W
849 kr

Permalänk
Skrivet av Cargo:

Jo det är overkill med mina krav det är sant. Jag kanske bör ta bort mitt krav på 80+ GOLD och istället köra på den här som är 80+ BRONZE?
COOLER MASTER SILENT PRO M ATX12V 2.3 700W
849 kr

Det kan nog vara en bra idé! Sen kan det ju vara bra att ha i åtanke att "spara" 200W så du kan slänga in ett GTX 680 till vid senare tillfälle, utan att då behöva byta nätdel. Jag är personligen barnsligt förtjust i Fractal Design Newton-nätaggen. Skulle rekommendera någon av dessa:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=474969

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=474970

Glöm ej heller att du har 5% Sweclockers-rabatt på CDON.com heller.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på anledningen till att jag ville köra med GOLD. Om man räknar på att man tjänar ~30W * 10 timmar med ett GOLD vs ett BRONZE så blir det runt 100:- per året. Alltså har jag tjänat in den högre kostnaden på 3-4 år plus att jag får mindre värme i lådan

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa CPU kylare om man inte planerar att överklocka så överdrivet mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cargo:

Är det värt att köpa CPU kylare om man inte planerar att överklocka så överdrivet mycket?

Många rekommenderar det vid överklockning och även för att få datorn något tystare.
Denna kanske kan vara något, annars kan du ju kolla på sweclockers test av cpukylare från i vintras!

Permalänk

Suttit och knåpat på en lista åt min kusin som jag är riktigt nöjd med: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2136584&view=m

Tycker nog att du ska köra med Ivy Bridge processorn också i alla fall. Nätagget för min lista förutsätter att det aldrig blir SLI, så där skiljer behoven. 650W kanske till och med är overkill?

Håller med föregående talare gällande CPU-kylare, att lägga 200 kr för en CPU-kylare känns värt för att få den lite tystare och för lite eventuell överklockning i ett senare skede.