Skillnaden mellan Hifi högtalare och studiohögtalare

Permalänk
Skrivet av bigmac pro:

Och för övrigt anser jag att kristoffer är ganska mycket ute och cyklar med sina definitioner.

Kan du ge exempel på vad du menar?

Jag har ju tydligt förklarat att dom saker jag inte kan någonting om, det spånar jag över. Dom saker jag säger att "så är det" är saker som jag har erfarenhet av.

Tex:
Jag VET att många cd´s är dåligt mastrade - för det har jag upplevt. - Jag "vet"
Jag TROR att olika företag är ute efter olika typer av ljud. - Jag "antar/har en känsla av"

Sedan motiverar jag varför jag tror att det är på ett visst sätt, t.ex varför tror jag att olika företag är ute efter olika ljud, jo för annars har jag svårt att se varför det finns så skilda tekniker som faktiskt ger så olika ljudbilder, t.ex Magnepan vs Cerwin Vega.

Så vad är det, mer konkret, som är så fundamentalt fel i min logik?

Permalänk
Skrivet av bigmac pro:

Den ena kabeln skickar DC och den andra MHz...

Kan du förklara bara lite mer.

Jag har alltid trott att t.ex en billig högtalarkabel kan ge 100% av vad som krävs och att det enda de dyrare kablarna igentligen ger är bättre skärmning(både totalt men även sinsemellan i t.ex biwiringkablar som bedrock som jag själv använder), därför är det minimal skillnad på högtalarkablar, medans till video så ger kanske inte en billig kabel 100% (utan kanske 90%?)och därför kan man se skillnad på en bättre kabel, och anledningen i de flesta fall är kontakten som oftast är dåligt lödd.

Permalänk
Skrivet av Kriistoffer:

Kan du förklara bara lite mer.

Jag har alltid trott att t.ex en billig högtalarkabel kan ge 100% av vad som krävs och att det enda de dyrare kablarna igentligen ger är bättre skärmning(både totalt men även sinsemellan i t.ex biwiringkablar som bedrock som jag själv använder), därför är det minimal skillnad på högtalarkablar, medans till video så ger kanske inte en billig kabel 100% (utan kanske 90%?)och därför kan man se skillnad på en bättre kabel, och anledningen i de flesta fall är kontakten som oftast är dåligt lödd.

Beror på vad du menar med billig, har båda kablarna samma ledningsförmåga så skiljer det inget mellan dem. Dock så är min erfarenhet att dyra kablar låter bättre, dock så har det mer med vad man har för högtalare prylar runt om kring. Det största skillnaden är att kontakterna på en bra kabel är bättre och har större kontaktyta med terminalerna. Samt att de ofta är skärmade för att inte störas av annat mumbo jumbo. Är ju endå ekua i alla högtalare på insidan så är ju ingen jätte skillnad vi pratar om mellan en bra & jätte bra.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kriistoffer:

Kan du förklara bara lite mer.

Jag har alltid trott att t.ex en billig högtalarkabel kan ge 100% av vad som krävs och att det enda de dyrare kablarna igentligen ger är bättre skärmning(både totalt men även sinsemellan i t.ex biwiringkablar som bedrock som jag själv använder), därför är det minimal skillnad på högtalarkablar, medans till video så ger kanske inte en billig kabel 100% (utan kanske 90%?)och därför kan man se skillnad på en bättre kabel, och anledningen i de flesta fall är kontakten som oftast är dåligt lödd.

Biwiring påverkar filtrets funktion och man måste bestämma sig för hur man ska göra när man designar filtret, att växla mellan singel och biwire genom att bryta kopplingen med blecken som sitter på de flesta högtalare är inte bra, och det är därför en del tillverkare har lösa filterlådor utanför högtalaren beroende på applikation, eller helt enkelt inte ger möjlighet till biwire.
Så biwire har egentligen mest med filtrets funktion att göra och kabeln blir sekundär, man ändrar helt enkelt impedanserna som filtret arbetar emot och det påverkar ljudet, bra eller dåligt beror på hur man konstruerat filtret, för det går att designa för att prestera bäst i ett visst läge och vilket "bäst" är vet man oftast inte, men hursomhelst att växla impedanser utan att tänka efter vad man egentligen gör och tro att det är kabeln i sig som ger annat ljud är felaktigt tänk.
Man kan se vad som händer med filterfunktionen om man ändrar impedanserna i ett filtersimuleringsprogram och det är det man hör som skillnad när man upplever biwire skillnaden.
Är man seriös när man gör filtret så gör man det optimalt för vissa kabelegenskaper, man designar det tex för 4m lampsladd (eller 1,5mm ekk) och då funkar det bäst med det sedan anger man i manualen vilken kabel som ska användas för optimal funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Biwiring påverkar filtrets funktion och man måste bestämma sig för hur man ska göra när man designar filtret, att växla mellan singel och biwire genom att bryta kopplingen med blecken som sitter på de flesta högtalare är inte bra, och det är därför en del tillverkare har lösa filterlådor utanför högtalaren beroende på applikation, eller helt enkelt inte ger möjlighet till biwire.
Så biwire har egentligen mest med filtrets funktion att göra och kabeln blir sekundär, man ändrar helt enkelt impedanserna som filtret arbetar emot och det påverkar ljudet, bra eller dåligt beror på hur man konstruerat filtret, för det går att designa för att prestera bäst i ett visst läge och vilket "bäst" är vet man oftast inte, men hursomhelst att växla impedanser utan att tänka efter vad man egentligen gör och tro att det är kabeln i sig som ger annat ljud är felaktigt tänk.
Man kan se vad som händer med filterfunktionen om man ändrar impedanserna i ett filtersimuleringsprogram och det är det man hör som skillnad när man upplever biwire skillnaden.
Är man seriös när man gör filtret så gör man det optimalt för vissa kabelegenskaper, man designar det tex för 4m lampsladd (eller 1,5mm ekk) och då funkar det bäst med det sedan anger man i manualen vilken kabel som ska användas för optimal funktion.

Som alltid väldigt informativt inlägg, men jag vill poängtera att jag aldrig påstått att biwiring låter bättre, jag har aldrig heller sagt att jag testat mellan biwiring och ikke biwiring och fått något resultat av det.

Det jag skrev var att min kabel har "dubbel" skärm, alltså varje kabel är som 2st kablar, med egen skärm, plus en skärm runt hela allting. (dock är den separata skärmen bara folie så det kanske inte räknas) Jag köpte den för att jag fick ett riktigt bra pris på den färdig terminerad med silverbananer (något som nu visar sig vara bajs eftersom dom har fått korrigion, men men) och det "kändes bra" med denna skärmning plus att det är solidcore. Jag köpte kabeln sammtidigt som högtalarna och har aldrig haft någon tanke på att byta av någon anledning.

Dom testen jag gjort med lampkabel och claes ohlsson bananer samt supra kablar har varit biwirat det också såklart.

Men nu blir jag nyfiken, vad menar du med "kabelegenskaper"? Är det motstånd du pratar om? Spelar det verkligen så stor roll i dessa små trådar? (man lär så länge man lever)

Permalänk
Rekordmedlem

Du har alltså 2koaxialkablar liggande i en 3 de separat skärm.
Silveroxid leder bra det också så oroa dig inte för det, däremot är silver lite väl mjukt att använda i kontakter om man kopplar ofta.
Kabelegenskaper är främst impedansen men det kan vara lite kapacitans också, hursomhelst så är det bara att ange värdena för dem och se vad slutresultatet blir när man räknar på filter, det blir små skillnader i filterfunktionen och det är dem man hör, vad jag menar är att det många påstår är kabelskillnader egentligen beror på att kabeln ofta påverkar andra saker som ger skillnad på ljudet, men kabelns egen påverkan på ljudet den leder är oftast extremt liten vid de låga frekvenser vi kallar ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har väl bara kopplat om 7ggr på över 10 år tror det går bra.

Din första mening tolkar jag som en fråga angående min kabel.....vel det är väldigt enkelt:

Det är alltså som 2st kablar som sitter ihop bara att den ena sidan har tjockare cores än den andra.
Som jag sa så har dom varsin skärm men det är nog bara folie (kommer inte ihåg men ser ut så på bilden) plus den yttre plasten. Dessutom är varje core skärmad.

Men om det finns skillnader så finns det också bättre och sämre, men du menar helt enkelt att istället för att chansa hejvilt (hehe) så kan man helt enkelt matcha det perfekt på en gång? Men att man då behöver dessa värden från tillverkaren. Går det inte att mäta sig fram?

Permalänk
Rekordmedlem

Man ska designa filtret för vissa elektriska egenskaper och sedan håll sig till det, kunderna bör fråga om det och sätta press på tillverkarna som inte anger sånt utan håller på med ormolja och försäljningsfloskler, jag hoppas att vi får mera aktiva högtalare i framtiden så vi slipper hela kabeltramset som det är idag, eller att man har standardiserade kablar på samma sätt som inom andra områden, kablar är en stor inkomstkälla för hifihandeln så de lär nog kämpa emot, de lever till stor del på att odla myter.
Kabeldebatten är mycket infekterad eftersom det är mycket fanboyism där och de stora pengar som omsätts, och skillnader i ljudet finns, men de skillnader man hör beror oftast på helt andra saker än kabelns överföringsfunktion men de flesta säger ju att kabeln låter olika inte att försteget låter annorlunda pga ändrad last, eller att de passiva filtrens arbetsförutsättningar har ändrats pga att man delat dem och anslutit dem med något som har andra elektriska egenskaper än den gemensamma kabel de var anslutna med innan, tar man samma kabel x2 parallellt så blir det lägre resistans och lite andra saker beroende på hur filtret är byggt, det blir små skillnader men reella, och man kan räkna på det om man vill, ibland får man fram att det borde bli hörbara effekter (och det är det man hör)
Man måste även lära sig att skillnad inte är samma sak som förbättring och lite psykosakustik är inte heller fel, tex att man oftast tycker att något som låter lite starkare är bättre, är det stor skillnad så upplever man det som nivåskillnad, men är det 0,1dB skillnad så upplevs det på andra sätt, och man reagerar på andra sätt, det är ingen som brukar höra "nivåmässigt" om man ändrar en eq 0,01- 0,05 dB men man kan höra att ljudet ändras men inte riktigt säga vad som händer, och det är nog i sånt kabeldebatterna bottnar, det är mycket att hålla reda på och att tex jämföra kablar utan att mäta och kalibrera nivåer noggrant ger inget, och har man väl justerat in allt runtomkring så blir det "helt plötsligt" mycket svårt att höra skillnad, det finns även sätt att överföra signaler som är mycket "kabeloberoende" när de väl är implementerade, det handlar bara om att ha kolla på ändarna och bygga dem rätt, tex ström istället för spänning som signalförmedlare används på en del ställen, krell är väl däremot de enda hifimärket som gjort nått åt det hållet kommersiellt med sin "cast"
Men om alla började att ägna sig åt fysik istället för ormolja skulle man sänka inkomsterna för branschen, så krell har ju garderat sig genom att blanda in nordost så att de både kan äta kakan och ha den kvar.
Det är bara att titta på tidningarna och hur deras nivå sjunkit, allt nytt är oftast "jättebättre" skillnaderna är enorma osv osv..samtidigt så låter mycket nyproducerad musik skit rent tekniskt, folk rippar vinylskivor till flac istället för att spela cd pga olika mastringar, sony försöker pressa ut sacd som är sämre än cd (samtidigt som dvd a för en tynande tillvaro) istället för att man utnyttjar cd systemets potential, folk påstår då att vinyl är bättre än cd, men jämför olika saker, det är inga problem att spela in en lp på cd, (man kan inte skilja dem åt, cd återger allt som fanns på lpn) lite samma sak är det med kablarna man lyssnar på annat än kabeln men inser det inte.
Kablagen är egentligen ett tekniskt ickeproblem eftersom det ganska lätt går att konstruera system där de inte påverkar hörbart om man vill.
Högtalare är också lättare att göra bra idag än de någonsin varit, för 10 000 kr så har man bra utrustning att mäta och simulera, problemen är att många köper design före funktion och kanske inte heller inser att man kan använda samma ljudsytem 40-50 år utan problem om man köper bra saker (varför byggs det inte in bra system i väggarna på hus direkt? ) skumkanternas problem är till stor del borta idag, och man kan välja gummi eller tygkanter också.
Inredningstrenderna är däremot ett stort problem, jag har en del vänner som har oerhört kalla tomma bostäder där det tom är jobbigt att prata rent akustiskt, i såna rum kan man aldrig få bra ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Håller med dig i mycket av det du skriver och tror också att skillnaderna i kablar kan bottna i dom sakerna. En högre nivå låter för det mesta bättre det har jag själv upplevt många gånger, dvs att det visade sig vara just detta som var den avgörande skillnaden när jag testat olika saker mot varandra (allt från dacs till slutsteg och hörlurar)

Du säger dock att det finns olika mastringar och att mycket nyproducerad musik låter skit, men tidigare i tråden försökte jag hävda detta och fick som svar att skivorna som släpps ska anses neutrala?

Att bygga in högtalare i väggen har jag funderat på, även att gjuta högtalare av betong, men dom flesta bor nog inte så många år på samma ställe. Kunde jag köpa ett hus med bra källare hade jag lätt byggt in högtalare och skapat osynliga ljudabsorbenter. Just rummet är som du säger viktigt, har 2 kompisar där den ena köpa bara stereoprylar och den andra köpte prylar för hälften av pengarna och ljudabsorbenter för resten, vem tror du fick bäst ljud?

För mig har problemet alltid varit att jag bott i betonglägenhet, rummet har sin egen klang som är jobbig. Jag märkte detta seriöst när jag köpte min ps1200 sub och sen testade farsans hemmabyggda voight horn i samma rum och fick till ett snarlikt ljud med 8" element. Lånade då hem en 10k sub med mic och testskiva och fick samma kurva på den subben som min för halva priset. Efter det byggde jag mina dämppaneler som har häng med sedan dess, och ja det är "skönt" att bara vistas i rummet. Nu ska jag inte påstå att dom är speciellt korrekta eftersom dom inte dämpar basen, vilket kräver en halvmeter rockwool eller liknande, men det blev faktiskt mycket bättre. Dom är 100x120 och jag har 3st, en bak högtalarna och en på varje vägg just där den värsta studspunkten borde finnas, så har jag en lång smal som täcker hela längden av soffan som sitter just bakom soffan.

Dessa har inte hög Wifi eller vad det heter, dom gillas inte av damen, tror det är en orsak till att många inte har det, det är otympligt, speciellt eftersom dom helst ska ha en yta av en dörr plus dom till basen då.

Permalänk
Skrivet av Kriistoffer:

Kan du förklara bara lite mer.

Jag har alltid trott att t.ex en billig högtalarkabel kan ge 100% av vad som krävs och att det enda de dyrare kablarna igentligen ger är bättre skärmning(både totalt men även sinsemellan i t.ex biwiringkablar som bedrock som jag själv använder), därför är det minimal skillnad på högtalarkablar, medans till video så ger kanske inte en billig kabel 100% (utan kanske 90%?)och därför kan man se skillnad på en bättre kabel, och anledningen i de flesta fall är kontakten som oftast är dåligt lödd.

Det jag menar är att audio är i princip DC i jämförelse med MHz signaler. Alla exklusiva dyra kablar med mumbojumbo beläggningar och cryo behandlingar inbyggda i ett skal av unobtanium med kardeler av 99.9999999999999 OF platina, det är mest marknadsförings-BS. En MHz-signal är inte som en 20KHz-signal därför blir det skillnad på bra och dålig kabel där. Jag ser också skillnad på dåliga VGA-kablar, trodde min skärm var trasig ett tag, sen bytte jag till en bra med ferriter på, och då försvann problemet.

Vissa av dom ingående teknologierna är vettiga om man ska ha kabeln till att skicka 10GHz radarsignaler. Det finns massa bra antennkablar man kan använda, dom flesta är klassade för 1GHz, och kostar under 10kr/m. Brukar vara mycket bra skärmning på dessa också. Och framförallt så är dessa kablar korrekt konstruerade och mycket kostnadseffektiva.

Om vi lämnar lågnivåkablar och kollar lite på högtalarkablar så blir det ännu mer irrelevant eftersom signalerna är så stora, nu skickar man hela Watt genom kablarna, inte milliwatt. Det ska vara ganska kraftiga störningar för att du ska höra skillnaden på skärmade högtalarkablar och oskärmade.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Vel jag har nog aldrig varit en som tror på allt försäljnings skit, vet inte vad jag sagt som får dig att tro det. Givetvis är det massa BS. Har aldrig sagt något annat. Allt jag har sagt är att det finns skillnader men att dom är mycket små. Dom saker som jag påstår mig har hört (surround, placeringar i ljudbilden osv) har jag också påpekat att det kan vara inbillning. Jag har som sagt en dyr kabel till stereon som jag fick bra pris på plus ett sett med "dyra" signalkablar från cd´n men jag lyssnar mest på vinyl och där är det lakritssnören från spelaren. Lyssnar också en del på min rullbandare (se bilder i klistrade tråden, den e fin:)) och den har liknande tunna kablar, så någon direkt kabelbög tycker jag inte att jag är.

Det jag inte förstod var skillnaden mellan strömmen som går innuti, men det verkar som att en bildkabel är känsligare för störning och att rätt "mängd" ska komma fram om jag fattat det rätt.

Angående hela watt, nu gick du in på ytterligare en sak som jag undrat över. Jag har alltid trott att det har varit watt och ampere, men någon sa att t.ex 75 ampere som exempelvis min förstärkare ska ha borde smälta en metallstång och att det måste vara milliampere. Nyligen sa någon också att man kan hålla handen på högtalarkontakterna medans man spelar utan att det känns för att det är milliwatt.

Så det är alltså watt, men är det milliampere?

(och det går väl att googla men har igentligen inte brytt mig, men kan ju passa på att fråga nu eftersom det togs upp)

Permalänk
Medlem

Framförallt tycker jag att du ska lyssna själv, gärna på musik som du tycker om eller liknande. Så får du själv avgöra vilket du tycker låter bäst

Kompisen är ljud/ljustekniker och kör med Genelec i sin studio och till hemmabioanläggningen.
http://www.genelec.se

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kriistoffer:

Vel jag har nog aldrig varit en som tror på allt försäljnings skit, vet inte vad jag sagt som får dig att tro det. Givetvis är det massa BS. Har aldrig sagt något annat. Allt jag har sagt är att det finns skillnader men att dom är mycket små. Dom saker som jag påstår mig har hört (surround, placeringar i ljudbilden osv) har jag också påpekat att det kan vara inbillning. Jag har som sagt en dyr kabel till stereon som jag fick bra pris på plus ett sett med "dyra" signalkablar från cd´n men jag lyssnar mest på vinyl och där är det lakritssnören från spelaren. Lyssnar också en del på min rullbandare (se bilder i klistrade tråden, den e fin:)) och den har liknande tunna kablar, så någon direkt kabelbög tycker jag inte att jag är.

Det jag inte förstod var skillnaden mellan strömmen som går innuti, men det verkar som att en bildkabel är känsligare för störning och att rätt "mängd" ska komma fram om jag fattat det rätt.

Angående hela watt, nu gick du in på ytterligare en sak som jag undrat över. Jag har alltid trott att det har varit watt och ampere, men någon sa att t.ex 75 ampere som exempelvis min förstärkare ska ha borde smälta en metallstång och att det måste vara milliampere. Nyligen sa någon också att man kan hålla handen på högtalarkontakterna medans man spelar utan att det känns för att det är milliwatt.

Så det är alltså watt, men är det milliampere?

(och det går väl att googla men har igentligen inte brytt mig, men kan ju passa på att fråga nu eftersom det togs upp)

Hur mycket ström en förstärkare ger beror på lasten och den effekt du vill ha ut, du kanske kommer ihåg gamle Ohm och hans upptäckter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill bara sticka in huvudet här och säga att trådar likt denna är mycket intressanta. Ljud kan man sitta och läsa om timmar i sträck!

Ni som har riktigt bra ljudanläggningar, vad tycker ni om själva ljudbilden med systemet (med studioinspelningar) jämfört en riktig konsert? Klassisk musik då, inte rock eller populärmusik där ingen spelning är den andra lik Spelar mycket musik själv i orkester och hör då och då professionella orkestrar spela.

Skrivet av Kriistoffer:

Vad är annars korrekt? En konsert? Men vilken konsert? Guns & Rosen i globen eller Bo kaspers i ett fik?
Det kan inte låta som det gör i studion heller, en flygel t.ex låter helt förskräckligt.

Skulle Kristoffer kunna förklara detta lite närmre? Jag tror att jag missförstår dig, för jag tolkar det som att en flygel låter sämre på riktigt än vad den gör i en studioinspelning. I så fall vill jag påstå det motsatta, en flygel låter underbart gott när rätt pianist spelar.

Edit: Klippte bort lite nonsens.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eas@tetris:

Ni som har riktigt bra ljudanläggningar, vad tycker ni om själva ljudbilden med systemet (med studioinspelningar) jämfört en riktig konsert? Klassisk musik då, inte rock eller populärmusik där ingen spelning är den andra lik Spelar mycket musik själv i orkester och hör då och då professionella orkestrar spela.

Studioinspelnigar av klassiskt är väl inte så roligt, inte heller de mångkanalsaker som Deutche Grammofon och Karajan drog igång, de bästa inspelningarna är gamla Decca och de kan verkligen låta live via ett bra system.
Det som skiljer mest när man jämför främst pop/rock idag tycker jag är att man hör hur dynamikkomprimerat skivorna låter jämfört med live, det beror väl inte enbart på mastring, för en del har för små anläggningar för att kunna spela så att transienterna inte komprimeras vid återgivningen.
Det låter också konstigt om man processar så det blir olika akustik på olika kanaler, tex massa reverb på sång men dödämpat rum på gitarren sånt låter inte snyggt och det tar direkt bort livekänslan om man hör att musikerna spelar i olika lokaler.
Men visst finns det en del mycket bra som görs idag också, men för att det ska bli riktigt bra krävs det att man spelar tillsammans även i studion och ännu hellre i en bra lokal där man spelar in live med få kanaler via bra mikrofoner, då kan det låta live när man spelar upp det hemma.
Dynamik och akustik är där det oftast brister tycker jag. Dessutom har de flesta mindre system alldeles för mycket bas, en massa resonanser som helt maskerar djupbasen så att man mister känslan av hur stor lokalen är är ju en ganska vanlig brist.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

/edit/ tog lite lång tid på mig så jag blev ninja´ed av mrqaffe

till eas@tetris:
Det var lite flummigt skrivet av mig, jag menade bara att all musik processeras på ett eller annat sätt. Som sagt det finns live to 2-track inspelningar men det är sällsynt. En flygel låter givetvis ljuvligt, men det kan bli många problem när man spelar in, det var egentligen det jag menade. Ofta använder man flera mikrofoner. T.ex om man mickar nära strängarna så kan det bli problem, om man mickar för långt ifrån så får man för mycket rum med osv. Det blev bakvänt, menade att instrument låter annorlunda live (unplugged) mot när man förstärker eller spelar in.

Tror inte min anläggning klassas som "riktigt bra" men viss klassisk musik jag har på vinyl kan vid tillfällen påminna om verkligheten, finns en del tillfällen då jag är glad att jag har trycket och den stora ljudbilden. Däremot är alla klassiska cd´s jag har ganska dåligt inspelade och jag har ingen som låter lika bra som vissa vinyler. Lyssnar även på en del opera på både cd och som dvd-konsert och t.ex Mozarts requim memorial till Herbert Von Karajan låter ganska ok, samt Brandenburg dvd´n och även Fantasia 2000 faktiskt men för det mesta så känns det att det är en inspelning.

/edit2/ well ett requim är väl inte en opera...och brandenburg concertos är inte heller en opera hihi men jag har Alceste och trollflöjten osv också

Permalänk

Håller med om att många Deutche Grammofon inte låter så kul, men det finns stjärnor, dessutom har dom ju ganska mycket att välja på vilket är bra. Personligen gillar jag klassiskt på Philips, det är en favorit, t.om så jag köper en klassisk skiva på mässa bara för att det är Philips (har en del Decca också)

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver inte gå till kontinenten, Svenska Proprius och Norska Kirkelig Kulturverkstad http://www.kkv.no/ har gjort oerhört bra inspelninigar i absolut världsklass, Jazz at the pawnshop http://open.spotify.com/album/4nsZs2p5cOOIVk0XuCYVoY
och Lill lindfors & Tommy Nilsson Höga visan är ju oerhört bra.

Knut Reiersrud och Kari Bremnes har gjort en del riktigt bra inspelningar, både live och studio.
http://open.spotify.com/track/6D7Wm3yxFaGtbfT80sOoRt
Trinity Session med Cowboy Junkies är ju också ett mästerverk vad det gäller att förmedla livekänsla
http://open.spotify.com/track/71OzN2JM6BoQD3JO9hiJFi
Det finns även bra elektriska liveinspelnigar som Seal Soul live
http://open.spotify.com/user/mrqaffe/playlist/16niaidJzXJ5CP8...
Det verkar även som om kvaliten på inspelningar inom MPB generellt är hög, inte bara live, Jag fastnar ofta på mpb bara för att det låter bra och ofta lyckas förmedla en livekänsla, även om det inte alltid är bästa tekniken får de fram känslan till lyssnaren.
http://open.spotify.com/track/4Pz72IFuTSFdcdHsVmxRmV
Muddy Waters Folk singer har ofta rankats som en av världens mest välljudande skivor
http://open.spotify.com/track/5lU1lpz1To8aFnJFb0Cch8
Laurie Anderson fixar en kuslig känsla av live fastän det är elektroniskt
http://open.spotify.com/track/4cpm2NqO65msqrEmaF0tRc
Eller varför inte Coldcut
http://open.spotify.com/track/66KcVgKNR29Pe0SfByESY9
Det finns en del med bra känsla att hitta, man får ofta gå efter bolag snarare än artist.
Decca Är det bolag jag håller högst vad gäller inspelningskvalitet alla kategorier, de har gjort snuskigt bra saker på klassiska sidan, även Telarc har ett å annat riktigt bra.
tex http://open.spotify.com/track/0IiYFeu3K6UIZ7KihsAjyR Eric Bibb har också spelat in skivor på röda opus 3
Mca master är heller inte dåliga, det de flesta bra inspelningar har gemensamt är att de vågar låta det bli tyst istället för att det ska vara en ljudgröt hela tiden, man måste ha tystnad mellan tonerna för att man ska uppleva dynamik och få klipp i ljudet.
Även om det är elektroniskt så krävs det tystare delar för att man ska få till det riktiga drivet och rytmen och kunna få till en illusion om att musikerna trots allt kunde stått och spelat live i rummet, vissa är bättre på det än andra och Infected Mushroom är mästare på att göra musik som man kan spela oerhört starkt och det ändå låter väldig bra och aldrig blir jobbigt även när man spelar så det knappt går att andas pga ljudtrycket
http://open.spotify.com/track/3FIE2YHX3OkqnWHxCBBoiU
eller varför inte Maxwell?
http://open.spotify.com/track/6J3yx6CVYvT4YNaCYI1am4
Det är bara att jämföra med skrillex som inte vågar låta det bli tyst så man får dynamik och rytm utan det låter mest jobbigt påträngande hela tiden, infected kan man få en livekänsla med, maxwell blir lite svårare men oavsett hur mycket man försöker med skrillex går det inte att lura sig till att de kunde spela nått sånt live.
http://open.spotify.com/track/1Tf1XyB8qPVARgPcDhOt7q

Tyvärr finns inte allt roligt på spotify, men det finns en del för att illustrera min resonemang om att få en livekänsla hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Fy fan vad det svänger i MuddyWaters plattan YE-HAAAAA

Har en del gammal blues på vinyl (älskar blues) och den skivan har jag inte grrrr.

Min favorit blues skiva är dock:

Inte för kvaliteten, men för musiken, tycker han är grym både på gitarr och jag gillar även hans röst. Dock finns inte den på spotify, den finns till namnet men det är inte samma skiva, verkar som dom gjort en nyinspelning med helt andra låtar (bara 1 som är samma tror jag) har förgäves försökt få tag i den på cd då mitt exemplar är ganska ...um..använt...men det kanske inte är så konstigt, den är från 1963.

En låt från skivan men annan inspelning:
http://open.spotify.com/track/563YsjYpXIYZQCnEEk8VFC
Även "Coffe blues" är riktigt bra, men som sagt detta är "fel" inspelningar.

Permalänk
Medlem

offtopic:
Följande låt tycker jag är bra. Finns på spotify däremot tycker jag låten fungerar bättre på DVD.

The Band - The Weight
Dire straits - Money for nothing
Queen - Another one bites the dust
Eagles - Hotel california
Deep purple - smoke on the water

Med flera
Som sagt lyssnar på en hel del bra musikers. Gillar inte dagens moderna musik som är söndergjort med hjälp av datorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

offtopic:
Som sagt lyssnar på en hel del bra musikers. Gillar inte dagens moderna musik som är söndergjort med hjälp av datorn.

Inte för att låta allt för otrevlig! Men de luktar elitism på lång väg, vad vet du egentligen om elektronisk musik?

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Gillar inte dagens moderna musik som är söndergjort med hjälp av datorn.

Med hjälp av datorn? Bara för att musiken går igenom en dator så blir ju inte musiken automatiskt sönderkomprimerad, det beror ju enbart på den som gör/mixar/mastrar musiken?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Jag antar att det syftas till att man hjälper sångaren med att sjunga på elektronisk väg och liknande.
Jag visste inte ens om att det fanns sådant förrän jag såg en dokumentär där dom sa att "idag behöver man knappt kunna sjunga" ochså pratade dom om någon slags korrigering där sångaren inte klarade att ta dom toner som man hör utan hjälp.

Är väldigt lite insatt i det dock, men av listan att döma så ser det ut som god gammal bra musik som låter lika bra live utan för många hjälpmedel eller playback. Förutom Eagles kanske, vet inte hur dom gör sin musik men det låter lite plastigt/för mycket kontroll på DVD´n iaf. Kanske är perfektionism, men det känns inte alls samma sak som Dire Straits.

Permalänk
Skrivet av Kriistoffer:

Jag antar att det syftas till att man hjälper sångaren med att sjunga på elektronisk väg och liknande.

Sker inte heller automatiskt, jag lovar. Du kan få det att låta som förr även om du spelar in på en dator.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Rekordmedlem

Jättebra saker som fick alla omusikaliska sångare att låta som idol:
http://www.tcelectronic.com/intonator.asp

Sedan får man inte glömma en bra kompressor, sinus in, fyrkant ut

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Sker inte heller automatiskt, jag lovar. Du kan få det att låta som förr även om du spelar in på en dator.

Det är faktiskt ingen som sagt att det sker automatisk, bara du men poängen med vad han menar får han väl bara svara på själv då, då jag bara chansade efter den listan han postade.

Ja givetvis har inte mediet någon betydning så länge det klarar av att få med allting. Tror helt säkert att dagens musikprogram är riktigt avancerade, kommer ihåg att redan FastTracker 2 var ganska bra när det kom och det var ett gratis program, kan inte ens föreställa mig vad som finns idag

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kriistoffer:

Det är faktiskt ingen som sagt att det sker automatisk, bara du men poängen med vad han menar får han väl bara svara på själv då, då jag bara chansade efter den listan han postade.

Ja givetvis har inte mediet någon betydning så länge det klarar av att få med allting. Tror helt säkert att dagens musikprogram är riktigt avancerade, kommer ihåg att redan FastTracker 2 var ganska bra när det kom och det var ett gratis program, kan inte ens föreställa mig vad som finns idag

Det finns mjukvara för att spela in på professionell nivå för ett par hundra. Gratis om man orkar med nagware.

Finns även gratis autontune eftersom matematiken bakom det inte är så komplicerad. Enkel matematik betyder enkel implimentering i mjukvara. Borde ju bara vara att köra en FFT (Fast Fourier Transform) och sedan kompensera tonhöjd till närmsta rena ton. Många verkar rekommendera Gsnap. Har laddat hem det men inte orkat testa det själv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jo testa, sjung noe Seal låt eller så och lägg upp här

Permalänk
Medlem

Alltså för i tiden fick musikerna hitta på sina egna sounds. Det fanns inte samma dator teknik som idag. Såg en dokumentär har för mig det var med Jon Lennon när dem spelade in imagine. En del av det sound som man har använt i låten har man fått trixa sig fram på egen hand. Det jag ville komma till är att idag görs den mesta musiken med alldeles för mycket hjälp av datorn. Du behöver inte ens kunna sjunga och ändå säljer låtarna som smör.

Har lyssnat på så kallad elektronisk musik. Tyvärr föll det mig inte i smaken. Tycker man den sortens musik är bra får man väl tycka det.

Därför gillar jag inte dagens musik. Ingen elitism här om du nu tror det. Så det kan du glömma. Lyssnar på det mesta för att bilda mig en egen uppfattning om vad som är bra och inte bra.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sedan får man inte glömma en bra kompressor, sinus in, fyrkant ut

Like a pro!!

Kan rekommendera Melodyne. De lärde tvistar om vilket som låter minst dåligt, Melodyne eller Autotune. The eternal question..

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.