Permalänk

wii på 40" tv?

Köpte mig en wii för någon månad sedan och några resident evil spel... Men jisses vad spelkänslan dog när siktandet inte var dugg som det ska vara.

Det är nog sens som är lite för hög hur lågt jag ens sätter det.

Om vi säger att jag för siktet ca 2cm över skärmen vid 2m avstånd så flyttar "hårkorset" 15-20cm i spelet (15 vertikalt, 20 horisontellt)
Spellar ingen roll vilket spel eller om det är wii menyn.

Min slutsats är att 40" är overkill för wii.. Stenålders skit låda.

Är man tvungen att kapa av sens-bar och justera avståndet för att få horisontellt "ok"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Köpte mig en wii för någon månad sedan och några resident evil spel... Men jisses vad spelkänslan dog när siktandet inte var dugg som det ska vara.

Det är nog sens som är lite för hög hur lågt jag ens sätter det.

Om vi säger att jag för siktet ca 2cm över skärmen vid 2m avstånd så flyttar "hårkorset" 15-20cm i spelet (15 vertikalt, 20 horisontellt)
Spellar ingen roll vilket spel eller om det är wii menyn.

Min slutsats är att 40" är overkill för wii.. Stenålders skit låda.

Är man tvungen att kapa av sens-bar och justera avståndet för att få horisontellt "ok"?

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt funka bra och de på en 50 tummare så det kanske är ngt annat som spökar. Tyvärr har jag inga direkta tips...

Visa signatur

"Don´t run away, you only die tired"

Permalänk
Skrivet av SgtAMG:

Mitt funka bra och de på en 50 tummare så det kanske är ngt annat som spökar. Tyvärr har jag inga direkta tips...

Låter bra att det fungerar, jag får nog gräva lite djupare i inställningarna.

Skit bakom spakarna denna gång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Du kanske behöver ha sensor-baren längre bort från dig

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk

Hej!
Du beskriver inte vart du har satt din Wii-sensorbar, själv har jag en 50" Plasma - har satt min bar tejpad precis under skärmen. Tror den sitter ca 80 - 90 cm över golvet (är inte hemma just nu, så jag kan inte mäta).

Jag vet inte om det är viktigt att den sitter exakt mitt under / över skärmen, men min har alltid suttit exakt på mitten

Själv har jag inte haft några sådana problem med min Wii, och jag har spelat sedan maskinen kom och det i samma setup.

// Andreas

Permalänk

Ah, glömde det.
Den är på ovansidan direkt mot kanten, hade den under förut men det var nästan värre.

Ska testa med att ställa den lite mer bakom tv:n.

Kanske något fel med mjukvaran på dom "nya" som inte tar gamecube spel?
Inte hört att det finns problem med dom äldre alla fall.

Ska bråka med wii:n efter jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

För mig funkar det bra så länge som wiimoten lyckas se sensorbaren, och jag spelar på ~100" yta

Kanske lite offtopic men känner någon till någon sorts sensorbar som lyckas nå längre än 3½m utan att totalt bugga ur?

Permalänk
Medlem

I inställningarna har du ju ställt in om du har sensorbaren under eller ovanför TV:n. (känner mig dum som frågar en så simlel fråga).
Sedan kan det vara en bra ide att släcka alla lampor och kolla så att kontrollen inte är riktad mot ett fönster (vem har nu sin TV framför ett fönster)). Sensorbaren fungerar så att den sänder ut IR-ljus, det gör även vanliga lampor samt solen och om det finns flera IR-ljuskällor så blir sensorn förvirrad. Sedan finns ju förstås även en inställning för känsligheten. Min erfarenhet är att denna inställning bör vara ungefär i mitten, om man följer instruktionerna på skärmen för att ställa in den "rätt" så kan det lätt bli fel.

Har själv en 40" TV. Sensorbaren har jag tejpad med dubbelsidig tejp ovanpå TV:n och har inte märkt några problem. Men klart det, om du har en större TV så kommer ju pekaren att flyttas en längre väg mätt i centimeter än om du har en liten TV. Inte för att sensorbaren sitter fel utan för att alla avstånd i spelet mätt i centimeter blir ju längre med en större TV.

Permalänk

Problem löst, satt lite för nära TV:n

MEN när det är ljust går det inte att sitta längre bort än 2m, 3m var helt perfekt men som sagt går ej spela när det är ljust ute.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Problem löst, satt lite för nära TV:n

MEN när det är ljust går det inte att sitta längre bort än 2m, 3m var helt perfekt men som sagt går ej spela när det är ljust ute.

Borde räcka med att ta bort det direkta ljuset för att det ska gå.

Permalänk
Skrivet av Racka:

Borde räcka med att ta bort det direkta ljuset för att det ska gå.

Hyresvärden (KBAB) stal våran persiener från vardagsrummet och sovrummen men lämnade kvar i köket...

Blir å köpa rullgardiner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Köp in två lite starkare ir dioder istället, fixa en usb-hane, lite sladd ock en planka du kan "tejpa" på allt på.

Funkar prima!

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Köp in två lite starkare ir dioder istället, fixa en usb-hane, lite sladd ock en planka du kan "tejpa" på allt på.

Funkar prima!

Så det är inte smidigare att köpa rullgardiner när han inte har några?
Alltid bra och ha lite ljusskydd

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Så det är inte smidigare att köpa rullgardiner när han inte har några?
Alltid bra och ha lite ljusskydd

Exakt, tankarna gick lite till roller och svart färg, kanske någon söderhavs folie.. Bara i ren protest mot stölden.

Hyresvärden vill inte ersätta persienerna då dessa är hyresgästens egen ansvar..
Men jag får ingen svar varför dom gamla försvann.

Visst inte så farligt om man bor högst upp, men jag bor på markplan.. Fritt insyn i sovrummet och då är det liiite svårt med övriga fysiska övningar också.

Värsta var nog att jag glömde på TV:n på en viss filmkanal när jag spontant blev inkallad till fest runt midnatt, snacket gick på gatan då en rullator tant hade rally förbi..

Så rullgardiner blir det väldigt snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB