.JPG/.JPEG: Vart kan man läsa mer om datan inne i bilden? Egenskaper > Information >

Permalänk
Medlem

.JPG/.JPEG: Vart kan man läsa mer om datan inne i bilden? Egenskaper > Information >

.JPG/.JPEG: Vart kan man läsa mer om datan inne i bilden? Egenskaper > Information >

Dvs. informationen man kan ändra och lägga till när man "går in i bilden". Har googlat en bra stund nu, men alla artiklar behandlar bara kompression, m.m.

Permalänk
Skrivet av JohanLM:

.JPG/.JPEG: Vart kan man läsa mer om datan inne i bilden? Egenskaper > Information >

Dvs. informationen man kan ändra och lägga till när man "går in i bilden". Har googlat en bra stund nu, men alla artiklar behandlar bara kompression, m.m.

Är det exif-data du letar efter?

Permalänk

Menar du ISO hastighet, slutartid, kameramodell osv? Det kan du ändra genom att högerklicka på bilden och ta egenskaper, sedan fliken information.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

@Alexanderchr
Kanske det heter så? Informationen där man kan lägga till författare, kommentar, taggar, m.m.

@kaptenperre
Jo jag vet hur man gör, det jag vill veta vad vissa av sakerna är till för, närmare bestämt;

Titel
Ämne
Klassificering
Taggar
Kommentar

Permalänk
Medlem

Fungerar bra i GIMP.

Permalänk
Skrivet av JohanLM:

@Alexanderchr
Kanske det heter så? Informationen där man kan lägga till författare, kommentar, taggar, m.m.

@kaptenperre
Jo jag vet hur man gör, det jag vill veta vad vissa av sakerna är till för, närmare bestämt;

Titel
Ämne
Klassificering
Taggar
Kommentar

Ett användningsområde för de sakerna är om du själv högerklickar ovanför bilderna i en mapp och lägger till sorteringsfliken "titel" "ämne" osv. Då kan du sortera dina bilder efter dina egna taggar, titel osv. i utforskaren. Aldrig själv använt detta, men det finns säkert fler användningsområden.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av JohanLM:

@Alexanderchr
Kanske det heter så? Informationen där man kan lägga till författare, kommentar, taggar, m.m.

@kaptenperre
Jo jag vet hur man gör, det jag vill veta vad vissa av sakerna är till för, närmare bestämt;

Titel
Ämne
Klassificering
Taggar
Kommentar

Då är det exif-data som du pratar om.

Permalänk
Skrivet av JohanLM:

@Alexanderchr
Kanske det heter så? Informationen där man kan lägga till författare, kommentar, taggar, m.m.

@kaptenperre
Jo jag vet hur man gör, det jag vill veta vad vissa av sakerna är till för, närmare bestämt;

Titel
Ämne
Klassificering
Taggar
Kommentar

Titel: Titel på bilden
Ämne: Ämne/Kategori, exempelvis "Natur" eller "Landskap"
Klassificering: Din egna klassificering, eller rankning av bilden. Används oftast för att markera hur ofta eller hur sannolikt det är att du använder just DEN bilden
Taggar: stödord utanför beskrivning för att snabbt hitta rätt bild, exempelvis "Landskap, Natur" eller "City, Lights, Night"
Kommentar: Din egna kommentar till bilden

Dessa kan användas i vissa program, till exempel utforskaren, för att sortera bilderna och för sökfunktioner. Har du bilden Citylights.jpg med Taggar: "City, Lights, Night", så kommer bilden även att hittas när du söker efter night.

Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10