Permalänk

Datorn piper av vissa spel?

Tjena sweclockers, jag har nu märkt att min dator ibland börjar PIPA som fan när jag sätter igång vissa spel, jag vet inte vad som är felet. Tror att det är en fläkt men som sagt jag är inte säker.. Hade varit grymt om ni vad det kan vara, om det kan vara något annat?

Permalänk
Hedersmedlem

Googla coil whine (eller sök här på forumet). Det kan mycket väl vara det problemet du har. Utan vidare beskrivning av ljudet kan jag inte hjälpa dig mer än så.

Permalänk

Mja asså det är inte så svårt att förklara ett vanligt pipljud i datorn som piper hyfsat högt, det tar över fläktarna iaf. Jag har inte haft det förut. Det har kommit nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcuselwinson:

Mja asså det är inte så svårt att förklara ett vanligt pipljud i datorn som piper hyfsat högt, det tar över fläktarna iaf. Jag har inte haft det förut. Det har kommit nu.

Okej, det kan mycket väl vara coil whine. Sök på Youtube så kan du hitta lite exempel. Om det är coil whine så finns det massor av info här på forumet och runtomkring på nätet, det är bara att söka!

Permalänk

Kan även vara nätagget som börjar pipa vid viss belastning. Lyssna varifrån ljudet kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Nästan helt 100 på att det är coilwhine, det kommer troligen från nätagget/grafikkortet.

Permalänk

Coilwhine uppstår ofta på grafikkort och då oftast i situationer/spel/applikationer där fps:en är osedvanligt hög, detta kan då i vissa fall lösas eller avhjälpas med vsync vilket å andra sidan gör musen slö och får sämre respons. Vad för grafikkort har du och i vilka spel inträffar detta?