Universitet: Spelprogrammering eller Datavetenskap

Permalänk
Medlem

Universitet: Spelprogrammering eller Datavetenskap

Hej!

Ett utav mina största intressen är programmering och systemvetenskap, jag gillar att sitta under långa perioder och antingen göra spel/program i JAVA/C++ eller lösa buggar och lära mig mer om system såsom Linux på lägre system nivå. Rent allmänt så har jag gillat att undersöka hur system fungerar på lägre nivårer, men vill nu fokusera på att få mer gjort som är "synligt" för användaren.
Därför så skulle jag ni vela få fram en diskussion mellan dessa olika kurser, vilket tycker ni ser ut att ha ljusast framtid?
Jag personligen är mer inne på spelprogrammeringen då jag vill förutom att fokusera på programmeringen samt även vill lära mig design och 3D modellering i valfritt program.
Någon som vill dela med sig av sin erfarenhet ifrån respektive grupp?

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk

Datorvetenskap. Det kommer ge dig större möjligheter senare om du kommer på att du vill göra någonting annat inom programmering.

Permalänk
Medlem

antar att det spelprogrammering innehåller datorvetenskap också

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Hej!

Ett utav mina största intressen är programmering och systemvetenskap, jag gillar att sitta under långa perioder och antingen göra spel/program i JAVA/C++ eller lösa buggar och lära mig mer om system såsom Linux på lägre system nivå. Rent allmänt så har jag gillat att undersöka hur system fungerar på lägre nivårer, men vill nu fokusera på att få mer gjort som är "synligt" för användaren.
Därför så skulle jag ni vela få fram en diskussion mellan dessa olika kurser, vilket tycker ni ser ut att ha ljusast framtid?
Jag personligen är mer inne på spelprogrammeringen då jag vill förutom att fokusera på programmeringen samt även vill lära mig design och 3D modellering i valfritt program.
Någon som vill dela med sig av sin erfarenhet ifrån respektive grupp?

Jag gick ett och ett halv år på Datorspelsutveckling på stockholms universitet innan jag beslöt mig för att hitta något annat. Välj en annan utbildning. På tok för många trams-kurser och det lilla som faktiskt ingår i 3d-lära kan du lätt komplettera med tillvalskurser. I princip är hela första året bara att "snudda på" diverse områden och det var bara slöseri med tid och energi.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Skulle också rösta på datorvetenskap men föreslår att du mixar lite kurser. Läser du ett program brukar man kunna tala med stuidievägledaren om att plocka bort/plocka in vissa kurser och ändå tillgodoräkna sig det som ett program. Alternativt lägga till en master i spelprogrammering.
Dock bör du välja detta helt själv orelaterat av oss.
Rent objektivt tycker jag datorvetenskap men kan inget veta om din personlighet/dina ambitioner så är du stensäker på spel så kör på det, det är smalare men leder det till yrke så kommer du att få allmänkunskaper iallafall och kunna byta.

Se till att rannsaka dig själv om anledningen till ditt val dock, det låter som att det är ett relativt nytt intrsesse med just 3D-modellering.

Permalänk
Medlem

Datorvetenskap.

Följande gäller:

Generell IT jobb: 8h+ arbetstid med bra övertidslön. Mycket bra lön jämnfört med andra ingenjörer.
Finns stor efterfrågan och många jobb.

Spelutvecklare: 12h+ arbetstid per dag utan övertid förväntas. Dålig lön eller jobba gratis om du skall starta eget/egna projekt.
Finns liten efterfrågan och få jobb.

Precis som musiker eller andra som jobbar med sin hobby så får man inte bra betalt om man inte är en på 1000 (notch) då man kan tjäna massor.

Permalänk
Medlem

Ta datavetenskap, det är mycket bättre att ha på sitt CV än datorspelsutveckling.

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag nog ha satsat på något som är lite bredare än bara spelprogrammering i och med att den marknaden är ganska liten, lyckas du inte få något jobb så är du ganska låst till just spelprogrammering, endast mina spekulationer så lita inte allt för mycket på dem. Det är såklart upp till dig, vill du jättegärna jobba med spel så är det säkert bättre att inrikta sig på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Hej!

Ett utav mina största intressen är programmering och systemvetenskap, jag gillar att sitta under långa perioder och antingen göra spel/program i JAVA/C++ eller lösa buggar och lära mig mer om system såsom Linux på lägre system nivå. Rent allmänt så har jag gillat att undersöka hur system fungerar på lägre nivårer, men vill nu fokusera på att få mer gjort som är "synligt" för användaren.
Därför så skulle jag ni vela få fram en diskussion mellan dessa olika kurser, vilket tycker ni ser ut att ha ljusast framtid?
Jag personligen är mer inne på spelprogrammeringen då jag vill förutom att fokusera på programmeringen samt även vill lära mig design och 3D modellering i valfritt program.
Någon som vill dela med sig av sin erfarenhet ifrån respektive grupp?

http://kampanj.bth.se/utbildningar/civilingenjor-spel-och-pro...

eller

http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=UDGTA12h
som är en mix av programmering och design

Förövrigt har jag själv sökt till ett basår för att sedan efter det starta civilingengörsprogrammet i spel och programvaruteknik

Tar du ett basår på BTH har du garanterad plats på valfri CI program.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |