Permalänk
Medlem

Passivt nätaggregat

Funderar på att byta ut mitt Corsair CMPSU-650HX 650W mot ett passivt nättag, är det Seasonic som gäller om man vill ha ett modulärt?

Permalänk
Inaktiv

Seasonics eller Super Flowers passiva japp!

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför?

Permalänk
Medlem

Tänk på att du måste säkerställa chassikylningen om du sätter in passivt nätagg, i praktiken är det ofta effektivare att kyla direkt på nätagget så ljudnivån vid load med samma temperaturer i chassit blir ofta högre med passivt nätagg. T ex om du har temperaturstyrda chassifläktar & CPU-fläktar så kommer de snurra snabbare.

Hybridlösningen med avstängd fläkt vid låga belatningar och fläkt igång vid load är ofta bäst (t ex Corsair AX), speciellt om det är en dator med kraftfullt grafikkort som får rejält högre effektförbrukning vid load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Får man fråga varför?

Har en Intel Celeron G530 passivt kyld med en Noctua NH-U12P, 2st chassifläktar, 120mm och 140mm, 2 SSD's och 3 HDD's, allt i ett Antec Fusion Remote Max.

Redan beställt ett HD5450 istället för mitt HD4850 för att få ner värmeutvecklingen.

Spelar aldrig utan använder den enbart till att kolla film, lyssna på musik och surfa, så vill få den så tyst som det bara går.

Skrivet av teejee:

Tänk på att du måste säkerställa chassikylningen om du sätter in passivt nätagg, i praktiken är det ofta effektivare att kyla direkt på nätagget så ljudnivån vid load med samma temperaturer i chassit blir ofta högre med passivt nätagg. T ex om du har temperaturstyrda chassifläktar & CPU-fläktar så kommer de snurra snabbare.

Hybridlösningen med avstängd fläkt vid låga belatningar och fläkt igång vid load är ofta bäst (t ex Corsair AX), speciellt om det är en dator med kraftfullt grafikkort som får rejält högre effektförbrukning vid load.

Spelar som sagt aldrig så det kommer inte att bli ett problem.

Det borde funka med de prylarna jag har? Det enda jag kan tänka mig som kan bli ett problem skulle vara hårddiskarna om de inte får tillräckligt med luftflöde. Men teoretiskt skulle jag kunna flytta dom in i det större utrymmet där fläktarna finns?

Bild på innandömet av chassit.

EDIT: Dessa borde gå i passivt mode hela tiden med mina delar?

Corsair CMPSU-650AX 650W

Seasonic X-560 560W

Seasonic X-660 660W

Permalänk
Medlem

Finns också Silver Power SP-S460FL som är Seasonic OEM x460FL. Tyvärr är den fortfarande dyrare än Seasonics egen. Du kan söka SP-S460FL på prisjakt så ser du vilka som har den hemma och till vilket pris.
Finns några som har köpt sina SuperFlower passiva i Tyskland. Det är ju ett alternativ.
Jag hade inte sneglat på Silverstones Nightjar.. Gammla vid detta laget och mkt dyrare än Seasonics.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Hårddiskarna lär redan låta mer om inte ditt nättagg är ovanligt högljutt..

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Hårddiskarna lär redan låta mer om inte ditt nättagg är ovanligt högljutt..

Kör windows på SSD's och har bara de andra till lagring. Och även om jag hör hårddiskarna så är det inte samma sorts ljud som från fläktar och inte lika irriterande.

Är det någon som har de hybridlösningar jag postade i förra posten och kan konfirmera att de verkligen fungerar som de ska?

Till exempel Seasonic X-560 560W borde gå passivt upp till 112W (passiv upp till 20% load) vilket jag aldrig borde nå upp till. Seasonic X-660 660W (passiv upp till 20% load) borde gå passivt till 132W. Hittar inga siffror på när Corsair CMPSU-650AX 650W går över till aktiv kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Till exempel Seasonic X-560 560W borde gå passivt upp till 112W (passiv upp till 20% load) vilket jag aldrig borde nå upp till. Seasonic X-660 660W (passiv upp till 20% load) borde gå passivt till 132W. Hittar inga siffror på när Corsair CMPSU-650AX 650W går över till aktiv kylning.

Jag sitter själv på Seasonic X-560 och rekommenderar det. Det känns som att det är passivt betydligt högre upp än dem 20%'en, för jag har aldrig hört fläkten gå igång. Även om den nu givetvis har gjort det, så hör jag aldrig den.

Men å andra sidan så den belastningen du kommer att få på dina komponenter så vilket nätagg som helst skulle kunna klara av att hålla sig på en låg nivå, både gällande kylningen och ljudvolymen.

Seasonic X-460FL 460W

Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 480W

Cooler Master Silent Pro M 500W

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Tycker du ska gå vidare med tanken på ett fläktlöst PSU. Du har en bra låda där placeringen är överst och det kommer att fungera jättebra för just ett fläktlöst PSU då värmen då går ut i rummet och inte i chassit.

Jag hade dock ändå haft en fläkt i lådan för att få lite luft i rörelse. Hitta en tyst fläkt och kör den på 7 volt. Alternativt en fläktkontroller som du kan välja att ha igång eller stänga av beroende på vad du gör.

Skriv gärna vad du valde och hur det fungerar för dig när du monterat allt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Med en Celeron G530, ett 5450 grafikort och två chassifläktar så är nog helpassivt nätagg inga problem, välj ett modernt passivt agg med minst Gold-certifieirng bara. Är väl nästan bara Seasonic 400/460 som säljs i Sverige som är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Efter att ha bytt ut nätagget mot ett Seasonic X-460FL och sänkt spänningen till min 140mm fläkt så känns det som att det var/är hårddiskarna som låter mest. Så har beställt 2 st. "Scythe Himuro Hard Disk Cooler" som jag tänker sätta in de 2 (av sammanlagt 3) mekaniska HDD's som låter mest i. Hoppas bara att jag får plats med dom där jag tänkt mig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=341387

I framtiden kan det bli så att jag köper 2st. lite större diskar (2-3TB) och sätter i dom iistället. Har just nu en WB Black 640GB, en WD Green 1TB och en Samsung 1,5TB. Men det blir inte förräns hårddiskpriserna gått ner till gamla priser igen. Känns extremt ovärt att betala dubbla priset för HDD's i dagsläget.

Köpte också lite ljuddämpning som jag kommer att sätta i så gott det går. Detta chassit är inte direkt en dröm att arbeta i varken vad gäller hårddiskar, kabeldragning eller att ljudisolera. Men blir iaf spännande att se hur tyst man kan få det. Hårddiskburarna kommer inte förrän tidigast på måndag så har tid på mig för planeringen av hur jag ska lägga upp det för bästa resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Efter att ha bytt ut nätagget mot ett Seasonic X-460FL och sänkt spänningen till min 140mm fläkt så känns det som att det var/är hårddiskarna som låter mest. Så har beställt 2 st. "Scythe Himuro Hard Disk Cooler" som jag tänker sätta in de 2 (av sammanlagt 3) mekaniska HDD's som låter mest i.

Skulle du vilja skriva hur du upplever att hårddisk ljudet minskade med dessa ? Har själv mina diskar upphängda i SoloII:ans gummiupphängning för att isolera dem helt från chassit. Men deras ljud från att motorn är igång hörs ju.

Är ju billigare att köpa dessa dämplådor än att gå över på SSD för lagring också.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Skulle du vilja skriva hur du upplever att hårddisk ljudet minskade med dessa ? Har själv mina diskar upphängda i SoloII:ans gummiupphängning för att isolera dem helt från chassit. Men deras ljud från att motorn är igång hörs ju.

Är ju billigare att köpa dessa dämplådor än att gå över på SSD för lagring också.

Det kan jag göra, men de är inte skickade ännu så blir nog att jag får dom på tisdag som tidigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Det kan jag göra, men de är inte skickade ännu så blir nog att jag får dom på tisdag som tidigast.

Hur har det gått. Fått dem och installerat i datorn.
Blev det tystare med dessa ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Sorry för dröjsmålet. Har satt ihop en dator åtfarsan samtidigt och självklart kluddade det sig med den, minnena verkar vara pajj. Så har väl egentligen inte kunnat utvärdera min dator helt. Men har du plats för det så skulle jag nog rekommendera en av de lösnigarna de tar upp här istället.

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=7&t=8240

t.ex. - http://www.silentpcreview.com/article8-page2.html

eller - http://www.silentpcreview.com/article109-page1.html

enklare variant - http://www.silentpcreview.com/article39-page1.html

De 3 plus alternativet "Soft foam under HDD on floor of case -- this is as effective as all the above and even keeps HDD cool if in a low airflow impedance case near front vent." rankas högst av silentpcreview. Själv hör jag fortfarande (fast med locket av på min PC) mina HDD's så strävar du efter total tystnad så rekommenderar jag som sagt dig att testa någon av de alternativen jag länkade till.

Permalänk
Medlem

Jag kör SoloII och den har gummiupphängning som standard. Därför jag var/är nyfiken på hur mycket ljud som "Scythe Himuro Hard Disk Cooler" absorberar.
Försöker hitta ett sätt att få det ännu tystare och är intresserad av vad folk tycker om produkten som nu.
(Hittar en del gamla tester på den men de var flera år gamla.)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.