Ny NAS - Felaktig rot

Permalänk

Ny NAS - Felaktig rot

LÖST

Jag fick hem min NAS idag och hade förväntat mig en snabb inkoppling...
Så när jag satt i två styck 3tb Seagate Barracuda (ST3000DM001) och kör programmet RAIDar så får jag felmeddelande : felaktig rot.

Jag har nu sökt över hela internet och inte hittat någon lösning, jag har testat följande:
Formaterat HDD igen (nya hdd), kontrollerat så att NASen stödjer dessa hdd, gjort backup omstart genom att Hålla inne reset vid start sen trycka på backup 2ggr sen reset igen, men fungerade inte.

Testade med endast 1hdd men då hittade inte NASen någon hdd, gjorde om de från början hittade då hdd men felaktig rot. Den andra hdd satt jag i min stationära och får då felmeddelande att den disken kan vara skadad och att man ska reparera filsystemet... hände inget efter jag reparerat den i 3h så stängde av den funktionen. Nu kommer jag inte åt denna hårddisk och den ligger som "tom" under Dator.

Någon som vet hur jag kan lösa något av dessa problemen?

Se länk för mer info -http://i40.tinypic.com/1442p9c.jpg

F= hdd som är skadad?

Sen Netgear RAIDAR under visar felmeddelandet för NASen.

NAS: netgear readynas duo v2

Har nu lyckats lösa problemet med den ena hårddisken och båda är nyformaterade. DOck stör jag mig på en sak.
När jag kopplar in hdd vis adapter i USB eller via sata mot moderkortet så visas endast 1,99tb istället för 3tb.

Kan detta påverka att inte hela hårddisken blir formaterad eller det ska inte vara något problem?

Får nu samma felmeddelande som innan felaktig rot när båda hdd är ikopplade.

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

Du har senaste FW på NAS-en antar jag ?
Men det verkar ju som om en av diskarna är mindre OK
Och RAIDar visar ju bara en inkopplad disk.

Permalänk

Har nu lyckats lösa problemet efter många olika felsökningar.

Lösning:

1. Mappa upp hårddisken via dator - hantera - lagring (windows)
2. Formatera om hårddisken.
3. Gå in på dator - hantera - lagring och ta bort hårddisken igen (detta är ett måste!)
4. Koppla sedan in hårddiskarna i NASen igen.

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du har senaste FW på NAS-en antar jag ?
Men det verkar ju som om en av diskarna är mindre OK
Och RAIDar visar ju bara en inkopplad disk.

På bilden så var det endast en Hdd i Nasen för att kontrollera om det var fel på någon av HDD, sen den som var ikopplat i datorn var mjukvaran skadat på så fick göra en nollställning via "bios" (uppstart av datorn) efter detta så fungerade den hårddisken igen.

Sen gjorde jag enligt lösningen ovan.

Men tack för visat intresse!

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Skrivet av vadhettehaaan:

Har nu lyckats lösa problemet efter många olika felsökningar.

Lösning:

1. Mappa upp hårddisken via dator - hantera - lagring (windows)
2. Formatera om hårddisken.
3. Gå in på dator - hantera - lagring och ta bort hårddisken igen (detta är ett måste!)
4. Koppla sedan in hårddiskarna i NASen igen.

Har samma problem som du hade, körde alla punkter, men icke, har fortfarande felaktig root.
Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Körde nedanstående och nu rullar det på som det ska.

To access the boot menu:

Power off your unit.
Using a straightened paper clip, press and hold the Reset button.
Press the Power button to power on the unit.
Continue to press the Reset button until the status display screen shows an boot menu message.
Press the Backup button to scroll through the boot mode options.
Press and release Reset button to confirm your boot menu selection.

The system boots in the selected boot mode.

Permalänk
Skrivet av InSane.se:

Körde nedanstående och nu rullar det på som det ska.

To access the boot menu:

Power off your unit.
Using a straightened paper clip, press and hold the Reset button.
Press the Power button to power on the unit.
Continue to press the Reset button until the status display screen shows an boot menu message.
Press the Backup button to scroll through the boot mode options.
Press and release Reset button to confirm your boot menu selection.

The system boots in the selected boot mode.

Detta gjorde även jag, står kanske lite otydligt i texten men "gjort backup omstart genom att Hålla inne reset vid start sen trycka på backup 2ggr sen reset igen, men fungerade inte."

Va bra att du fick de att fungera!

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadhettehaaan:

Har nu lyckats lösa problemet efter många olika felsökningar.

Lösning:

1. Mappa upp hårddisken via dator - hantera - lagring (windows)
2. Formatera om hårddisken.
3. Gå in på dator - hantera - lagring och ta bort hårddisken igen (detta är ett måste!)
4. Koppla sedan in hårddiskarna i NASen igen.

You just made my day! Precis vad jag behövde för att få det att funka.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

provat allt

Hejsan!

Jag har provat de ni har skrivit här men inget funkar för mig... står fortfarande "felaktig rot" för mig...
kan någon hjälpa mig?

mvh gandalf7

Permalänk
Medlem

Intygar

Jag tog två "begagnade diskar och fick "Felaktig rot". Men efter att ha följt anvisningarna, till punkt och pricka, så fungerar ena disken. Den andra behöver lite mer kärlek.