Python - Grundläggande fråga från en noob.

Permalänk
Medlem

Python - Grundläggande fråga från en noob.

Hallå!

Jag försöker ge mig på Python. Vilket inte går som på räls. Men hursomhelst, här är min fråga..

Jag behöver ge ett värde åt A genom ett input, detta klarar jag. Men, sedan behöver jag ett till värde och input av användare som jag tänkte multiplicera med. Alltså x*y. Men jag förstår inte riktigt hur man gör, det är något grundläggande som jag missat. Vore mycket glad för vilken gnutta kunskap ni kan förmå slänga på mig.

Ex)

#!/usr/bin/python
import os,math

a=input("ÅLDER:")

b=input("ANTAL DAGAR PÅ ETT ÅR:")

print("x*y + så många dagar har du levt")

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m1ntos:

print("x*y + så många dagar har du levt")

Jag kan minnas fel, men testa

print x*y, "så många dagar har du levt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag kan minnas fel, men testa

print x*y, "så många dagar har du levt"

Grejen är när jag kör alla rader med kod så verkar den bara förstå allra första raden. Den vill liksom inte fortsätta vidare till fråga två, verkar som jag missat ngåot där.. Förstår inte vad dock.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m1ntos:

Grejen är när jag kör alla rader med kod så verkar den bara förstå allra första raden. Den vill liksom inte fortsätta vidare till fråga två, verkar som jag missat ngåot där.. Förstår inte vad dock.

Gnäller den på kodning? Testa

#!/usr/bin/python #coding: utf8

Permalänk
99:e percentilen

Det kan vara att du inte har gjort om användarens input från en sträng till ett tal.

minInput = input("ANTAL DAGAR PÅ ETT ÅR:") mittHeltal = strToInt(minInput)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Gnäller den på kodning? Testa

#!/usr/bin/python #coding: utf8

Verkar inte så. Får inget felmeddelande och inget händer. Den vill dock funka om jag tar en rad i taget.. Kan ju skriva programmet LIVE för publik när jag ska visa folk. hehe.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det kan vara att du inte har gjort om användarens input från en sträng till ett tal.

minInput = input("ANTAL DAGAR PÅ ETT ÅR:") mittHeltal = strToInt(minInput)

Så kan det vara ja! Men får man ut det i heltal då? Vill helst ha med decimaler.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zuggmate:

Det kan vara att du inte har gjort om användarens input från en sträng till ett tal.

Det borde dock inte ge sådana symptom; variablerna används ju inte ens i originalkoden.

Skrivet av m1ntos:

Så kan det vara ja! Men får man ut det i heltal då? Vill helst ha med decimaler.

Nu har jag testat också. Detta fungerar hos mig (även med decimaler)...

#!/usr/bin/python #coding: utf8 import os,math a=input("ÅLDER:") b=input("ANTAL DAGAR PÅ ETT ÅR:") print a*b,"så många dagar har du levt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det borde dock inte ge sådana symptom; variablerna används ju inte ens i originalkoden.

Nu har jag testat också. Detta fungerar hos mig (även med decimaler)...

#!/usr/bin/python #coding: utf8 import os,math a=input("ÅLDER:") b=input("ANTAL DAGAR PÅ ETT ÅR:") print a*b,"så många dagar har du levt"

Nu funkar det! Tack så mycket! Kunde inte svara tidigare än nu.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

observera att om du ska köra koden under python 3 så är print en funktion och kräver anropet
print(a*b,"så många dagar har du levt")
alternativt print("%f så många dagar har du levt" % (a*b))
att använda andra alternativet med en formaterad sträng kan vara bra då du ska slänga in variabler lite här och där i strängar eller om du vill använda mallar t.ex.

mall = "Jag heter %s och bor på %s med postnummer %d. Mitt telefonnummer är %s och jag går i klass %s på skolan %s"
sedan kan du kalla på
print( mall % ("Kalle", "Lillvägen", 12332, "001 123 321", "5B", "Storskolan") )

Lycka till med knackandet

Visa signatur

weeeee