Permalänk

SSD

Hej ! jag tänkte skaffa en CORSAIR FORCE GT SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC, jag har redan ett installerat windows 7 på min vanliga hårddisk. kan nån bara förklara vad jag ska installera på ssd disken , vad jag ska boota från, vilka spel man ska installera/köra från ssd mm. Tack
samt vad trim är ochhur det funkar

Permalänk
Medlem

Du har mest nytta av att ha OS på din SSD. Allt flyter på så mycket bättre då.
Men sen kan du ju även ha spel som du spelar mycket, eller program du använder ofta på SSDn också.

Stavfel
Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Vissa spel får knappt ingen boost av SSD dock. Så välj bara spel med extremt seg load som faktiskt blir bättre med en ssd.

Permalänk
Medlem

Googla "What is Trim" och läs de första länkarna så får du svar där (och även i länken nederst i detta post).

Du kan klona över din Windows installation från din nuvarande hårddisk till din SSD så slipper du installera om ifall du inte vill göra det just nu.
Vissa tillverkare erbjuder mjukvara vid köp av SSD som låter dig göra detta. Annas så får du ta ner ett sådant program själv.

Det som är viktigt är att din SSD kloning tar hänsyn så att filsystemet blir alignat bara att googla så hittar du mer än den länken.

Titta på forumet så kommer du att se många trådar om SSD och installation, läs dem.
Börja med denna:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/865288-20120101-sa...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera att prioritera onlinespel som har långa loadingscreens och där det kan vara viktigt att komma in fort, t ex BF3! Självklart ska du ha windows också på den, allt blir så mycket skönare då!

Permalänk

tack för hjälpen !!