Rådgivning vid hårddisk köp

Permalänk
Medlem

Rådgivning vid hårddisk köp

Har en budget på 1000kr och ska köpa en hårddisk.
Frågan är om man ska köra på en ssd hårddisk för första gången eller köra på en vanlig traditionell.
Som sagt har jag aldrig ägt en ssd och känner inte till några fler fördelar än att det blir lite snabbare filöverföringshastighet. Är det någon skillnad vid installation av ssd hårddiskar eller är det bara att koppla in som de vanliga?
Läst att det finns andra fördelar med ssd men också att de slutar fungera efter några år? Sedan att fps kan sänkas på vissa spel.
Höjs verkligen prestandan på datorn/windows med ssd?

Har sett att vissa erbjuder intel 320 160gb för 1000kr. Ska man köra på en sådan eller ska man ta någon av dessa:
1. http://www.webhallen.com/hardvara/148829-western_digital_inte...

2. http://www.webhallen.com/hardvara/146723-seagate_intern_hardd...

3. http://www.webhallen.com/hardvara/139501-western_digital_inte...

Jag är i behov av uttrymme men inte så där värst mycket. Dock ser jag inget negativt med att ha mycket tillgängligt, ser det bara som positivt inför framtiden.
Brukar spela mycket spel om det säger något. Vad tycker ni att man ska köra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Jag är i behov av uttrymme men inte så där värst mycket. Dock ser jag inget negativt med att ha mycket tillgängligt, ser det bara som positivt inför framtiden.
Brukar spela mycket spel om det säger något. Vad tycker ni att man ska köra på?

Kan du använda din nuvarande hårddisk som lagringsdisk eller är den trasig?

Just detta med SSD gör väldigt mycket i vardags prestanda. Det är inte i första hand att en SSD kan överföra 450 Mbyte/sekund som gör skillnaden utan de otroligt låga access tiderna (söktiderna).

Sitter själv med en 80 GB Intel G2 disk. Med dagens mått så är den långsam jämfört med de snabbast presterande diskarna - men det är inget jag hade märkt av i mitt vardagliga användande av en SSD.

Mitt råd är att köp SSD och använd befintlig disk som lagringsdisk. Satsa på en disk som är tillförlitlig. Alla SSD tillverkare har haft mer eller mindre katastrofala problem, jag skulle vilja rekommendera en Intel disk till dig då jag vill hävda att överlag så är det en tillverkare som haft en katastrofal bugg vad jag känner till jämfört med de andra som haft flera på raken (dvs inte lyckats lösa det i FW uppgraderingar utan att det tagit några innan det blivit rätt).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Nja, jag har flera små hårddiskar och lägger man ihop de blir det runt 220gb vilket kan räcka.
Intel 320 160gb, ska vara till för windows installation samt spelinstallationer inte sant?
Dock förstår jag inte det här med FW, måste man uppdatera hårddiskarnas FW? Visste inte att det fanns för hårddiskar.
Det krävs väl inget ytterligare för att ansluta SSD diskar till datorn?

Permalänk
Medlem

Du kan få strul med vissa brädor, drivrutiner etc beroende på vilken SSD du köper. Se till att köra den i AHCI sen när du väl fått hem den (snabbaste alternativet). Det jag kör med just nu ser du i min sig (crucial m4 128 GB SSD), senaste drivrutinerna. Krävdes lite fix och tricks med att få den att köra i AHCI mode felfritt, bl.a ville den inte boota OSet över huvud taget...

Men det är inget som inte går att felsöka sig fram till. Kör på en som varit ute ett tag och fått rejält med kundrecensioner (då det sannolikt också finns mer hjälp att få på forum etc) hellre än att chansa på en helt ny som dom lovar är "felfri".

Prestandan är väldigt märkbar, det känns som att allt du gör i datorn bara "händer" framför dig, allt från att idla i OS till att lira spel (förutsatt att du har OS och program på SSDn). Jag tycker lätt du ska skaffa en SSD. Köper du den jag har är det bara att PMa mig här så hjälper jag dig (det är jävligt simpelt att få den att funka).

Kan för övrigt lägga till att 128 GB räcker lätt för både OS och dom spel och program som kräver snabbast svarstid. Jag har för närvarande runt 3 spel installerade på min SSD och det är inga problem med utrymmet.

Visa signatur

#1:Win 7 / Corsair 650D, Crucial m4 128GB, MSI Z68A-GD65(G3), Corsair 750W HX, Gigabyte GTX770, Intel 2600K 4.2GHz, Corsair PC3-12800 8GB, ASUS Xonar DX / Sennheiser PC350SE, Razer Deathadder, SteelSeries Qck+, FILCO Majestouch Cherry MX Brown / BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Nja, jag har flera små hårddiskar och lägger man ihop de blir det runt 220gb vilket kan räcka.
Intel 320 160gb, ska vara till för windows installation samt spelinstallationer inte sant?

Jo det ska vara tillräckligt förutsatt att det inte är en massa spel du ska ha installerade. Detta vet du ju bäst själv.
Spel som du spelar sällan eller som inte är så beroende av laddtider kan du ju installera på dina mekaniska diskar.

Skrivet av milan979:

Dock förstår jag inte det här med FW, måste man uppdatera hårddiskarnas FW? Visste inte att det fanns för hårddiskar.
Det krävs väl inget ytterligare för att ansluta SSD diskar till datorn?

Vanligtvis så ska det vara så att du bara kopplar in SSD:n i datorn, formaterar och installerar. Men ibland så upptäcker tillverkaren att de hade kunnat förbättrat FW och släpper nya för buggfixar eller prestanda förbättring (händer för vanliga diskar också).

Jag tror nog att för ditt vardagliga användande så är SSD rätt väg att gå.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Har sett att vissa erbjuder intel 320 160gb för 1000kr.

Du känner inte för att dela med dig information om var du hittat detta erbjudande?

Permalänk
Medlem

Jag såg fel, fanns någon annons på sweclockers marknad intel 120gb inte 160

Permalänk