Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Någon som kör kombinationen XBMCbuntu (Eden) + ION2 moderkort (Asus AT5IONT-I) och kan svara på om ljud via HDMI fungerar smärtfritt?

Har aldrig lyckats få Surroundljud från XBMC för varken Linux eller Live-varianten tidigare.
Däremot fungerar den ION-optimerade versionen av OpenElec smärtfritt, men jag är ute efter desktopen och den fulla webbläsaren i XBMCbuntu.

Permalänk
Medlem

Halloj, hur lyckas man få igång airplay, är det krångligt eller?

(XBMC eden, w7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Halloj, hur lyckas man få igång airplay, är det krångligt eller?

(XBMC eden, w7)

Det är enkelt, installera bonjour, sen är de bara att aktivera airplay inne i xbmcs inställningar för nätverk.
När du sedan spelar upp något i din iOS pryl är de bara att välja att "airplaya" de till din dator.

Permalänk
Medlem

Vilken fjärrkontroll är bäst/lättast/mest prisvärd för att användas med XBMC? En riktig, inte android-appen. Jag hittar bara massa gamla trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skijeppe:

Det är enkelt, installera bonjour, sen är de bara att aktivera airplay inne i xbmcs inställningar för nätverk.
När du sedan spelar upp något i din iOS pryl är de bara att välja att "airplaya" de till din dator.

Vart hittar jag Bonjour?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBMB:

Vilken fjärrkontroll är bäst/lättast/mest prisvärd för att användas med XBMC? En riktig, inte android-appen. Jag hittar bara massa gamla trådar.

Jag köpte mig en Dinovo mini. Helt underbar till xbmc!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255515

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillee:

Jag köpte mig en Dinovo mini. Helt underbar till xbmc!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=255515

Finns det nåt som ser ut som en vanlig fjärrkontroll och inte ett tangentbord?
Jag behöver bara knappar för ordinarie funktionerna egentligen, samma saker som finns i android-appen.

Permalänk
Medlem

Jag letar efter samma sak, en väldigt enkel fjärrkontroll i stilrent utförande helst. Kör redan nu ett Dinovo Edge till datorn i sovrummet och vill inte ha ett till :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Vart hittar jag Bonjour?

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=AirPlay

Inte så hjälpsamt om du kör windows, intallera itunes kanske inte är bästa lösningen

Permalänk
Medlem

Alltså om denna hade haft backlight på knapparna så hade den varit så extremt bra. Kör just nu en Logitech Harmony men jobbigt när man ska sitta och söka i youtube/spotify och använda onscreen-tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paprik:

htpc, xbmc och iphone - hur? Jag har tankat en app men den säger "unable to connect". Hur hittar jag rätt IP adress i xbmc eden?

om du kör windows

tabba ner xmbc
ta upp cmd http://www.sevenforums.com/tutorials/947-command-prompt.html
skriv ipconfig
sen är det som kommer upp efter IPv4 Address din ip

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk

Hur har ni som kör freenas som filserver löst det med ett gemensamt libary?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Kollade denna guiden för att sätta upp XBMC:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=19574625#post19574625

Citat:

Playback tab
Select "Adjust display refresh rate to match video to enable automatic refresh rate switching based on the video FPS, so a 24p Blu Ray will switch your TV to 23.976Hz from the default 60Hz output, or a recorded TV Show will switch the display refresh rate to 29Hz (USA/NTSC) / 25Hz (Europe/PAL).

Funkar detta med vilken TV som helst, även om den inte i "grunden" klarar den uppdateringsfrekvensen?

Har en Panasonic Viera TX-P42CX3E

Permalänk
Medlem

Den tv:n skall klara 23,976!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Va fasen.. Airplay funkar automatiskt med iphone nu i Eden 11.0?? Nån sa man skulle ladda ner Bonjour, men har inte gjort det... satt o kolla på youtube med telefonen, och fick upp att jag kunde streama på XBMC, och det funkade!
Kanske installerat nåt på fyllan eller nåt, lol!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Hur har ni som kör freenas som filserver löst det med ett gemensamt libary?

Man kan ju köra mysql på nasen och sedan ansluter alla till den. Tror det pratats om tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Jag har ett litet problem med XBMC ibland.

Jag streamar ut ljud till min förstärkare som avkodar det, men ibland så tappar min dator liksom kontakten med den.
Om den är på, datorn går i vila, jag stänger av förstärkaren, jag sätter igång datorn igen med förstärkaren avstängd och sätter på förstärkaren efteråt t.ex. Då får jag "failed to initalize sound device" eller nått i XBMC.

Jag vet inte exakt vilka situationer det är som det händer, det är rätt sällan det händer men kan vara störigt dom gånger det gör det.
Jag löser ju problemet lätt genom att starta om datorn, men, det känns onödigt.
Att starta om XBMC räcker inte och att starta om förstärkaren hjälper inget det heller.

Men, det måste finnas ett enklare sätt att få XBMC att sluta tro att förstärkaren är avstängd? Eller windows kanske det är iofs, men i vilket fall som helst.

Någon som vet någon lösning?

Permalänk
Medlem

Hej stn1337 och tack för guiden.

Citat:

Vilken fjärrkontroll är bäst/lättast/mest prisvärd för att användas med XBMC? En riktig, inte android-appen. Jag hittar bara massa gamla trådar.

Har själv kollat efter en fjärr med rimligt pris (max. 500kr). Behövde ha en medföljande IR-mott. Konstigt nog så har nästan alla modeller (inkl. IR) utgått ur sortiment på de länkar jag hittat. Inet. Webbhallen m.fl.
Testade android till X10 vilket funkar mycket bra. Tyvärr är det två skorstenar som äter upp mottagningen mellan telefon & nätverk. Vill dessutom inte att barnen ska ha tillgång till mobilen.
Jag hittade den här modellen. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/moss-pekdon/fjarrkontroll/ir-fjarrkontroll-htpc-p66222
Den funkar bra till basfunktioner i W7 och XBMC Eden utan några åtgärder. Bläddra i menyer, byta film, play, stopp, skip mm.
Jag ska också försöka utöka funktionen på övrigt önskade funktioner. Vet inte riktigt hur den kommunicerar med PC. Eller hur jag kollar detta. Det medföljer en rätt torftig manual.

Tips på hur anpassning av fjärr går till uppskattas.

Permalänk
Medlem

Bra guide! men har lite problem med att det hackar i skärmen, när jag spelar upp blu ray :S Har hört att reclock ska fungera, men får inte riktigt det att funka.. hur får man det att fungera med Media Player Classic??

Permalänk
Medlem

När det gäller fjärris så använder jag en Harmony One, använder dock inte XBMC för tillfället, men funderar att ge det en chans igen. Du behöver dock en ir-mottagare som stödjs av XBMC.

Tre frågor:

1. Undrar hur XBMC fungerar om man lägger till en film i "film" mappen eller tvserie i "tvserie" mappen som man har definierad. Hittar XBMC filmerna automatiskt och drar hem info och backdrops/covers osv?

För något år sedan hade jag problem med att XBMC hittade typ 20% av allt jag la in så jag var tvungen byta namn på filerna för att XBMC skulle förstå. Andra program går exempelvis in i nfofiler om så finns och letar upp imdb länk för att matcha filmen om namnet på filen är knas.

2. Finns det något "externt" config verktyg, dvs så man slipper konfigurera allt inifrån XBMC? (går oftast lite snabbare med ett enskilt verktyg)

3. Finns det möjlighet att använda andra codec's än de medföljande?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av faggat:

Bra guide! men har lite problem med att det hackar i skärmen, när jag spelar upp blu ray :S Har hört att reclock ska fungera, men får inte riktigt det att funka.. hur får man det att fungera med Media Player Classic??

ingen som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

När det gäller fjärris så använder jag en Harmony One, använder dock inte XBMC för tillfället, men funderar att ge det en chans igen. Du behöver dock en ir-mottagare som stödjs av XBMC.

Tre frågor:

1. Undrar hur XBMC fungerar om man lägger till en film i "film" mappen eller tvserie i "tvserie" mappen som man har definierad. Hittar XBMC filmerna automatiskt och drar hem info och backdrops/covers osv?

För något år sedan hade jag problem med att XBMC hittade typ 20% av allt jag la in så jag var tvungen byta namn på filerna för att XBMC skulle förstå. Andra program går exempelvis in i nfofiler om så finns och letar upp imdb länk för att matcha filmen om namnet på filen är knas.

2. Finns det något "externt" config verktyg, dvs så man slipper konfigurera allt inifrån XBMC? (går oftast lite snabbare med ett enskilt verktyg)

3. Finns det möjlighet att använda andra codec's än de medföljande?

1. Du måste välja att uppdatera bibliotek när du lagt till nya filmer. Går även sätta att den uppdaterar biblioteket i intervaller och varje gång XBMC startas.

2. Ingen aning på den frågan, jag har själv aldrig haft det problemet, tror man gör fel om man bara lyckas hitta 20%.

3. Tror jag inte, det är väl möjligen för Blu-ray filer osv, man kan starta ett annat program inifrån XBMC, har aldrig varit med om att en film inte fungerar, xbmc har dom bästa codecsen redan

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunna:

Hej stn1337 och tack för guiden.

Har själv kollat efter en fjärr med rimligt pris (max. 500kr). Behövde ha en medföljande IR-mott. Konstigt nog så har nästan alla modeller (inkl. IR) utgått ur sortiment på de länkar jag hittat. Inet. Webbhallen m.fl.
Testade android till X10 vilket funkar mycket bra. Tyvärr är det två skorstenar som äter upp mottagningen mellan telefon & nätverk. Vill dessutom inte att barnen ska ha tillgång till mobilen.
Jag hittade den här modellen. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/moss-pekdon/fjarrkontroll/ir-fjarrkontroll-htpc-p66222
Den funkar bra till basfunktioner i W7 och XBMC Eden utan några åtgärder. Bläddra i menyer, byta film, play, stopp, skip mm.
Jag ska också försöka utöka funktionen på övrigt önskade funktioner. Vet inte riktigt hur den kommunicerar med PC. Eller hur jag kollar detta. Det medföljer en rätt torftig manual.

Tips på hur anpassning av fjärr går till uppskattas.

http://flirc.tv/
Är nog det bästa och enklaste man kan köpa, dock behöver du en fjärr till den också, men går ju använda tv-fjärren om man vill Då får man upp ett tangentbord på skärmen som man mappar knapparna på tangentbordet till fjärren. Eftersom XBMC går att styra fullt ut med ett Tangentbord är nog detta bästa lösningen. Står mer här : http://xbmc.org/natethomas/2012/04/15/flirc-a-new-old-way-to-...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

1. Du måste välja att uppdatera bibliotek när du lagt till nya filmer. Går även sätta att den uppdaterar biblioteket i intervaller och varje gång XBMC startas.

Finns även Library Watchdog som märker av när filer läggs till eller tas bort, dock måste filerna ligga på datorn som ni kör XBMC på vilket inte så många gör men det fungerar utmärkt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

1. Undrar hur XBMC fungerar om man lägger till en film i "film" mappen eller tvserie i "tvserie" mappen som man har definierad. Hittar XBMC filmerna automatiskt och drar hem info och backdrops/covers osv?

För något år sedan hade jag problem med att XBMC hittade typ 20% av allt jag la in så jag var tvungen byta namn på filerna för att XBMC skulle förstå. Andra program går exempelvis in i nfofiler om så finns och letar upp imdb länk för att matcha filmen om namnet på filen är knas.

XBMC går på nfo fil först och filnamn sen, iaf gör min det och jag har inte ändrat något.
Och drar hem allt det du frågar.

En del tv-serier blir lätt knas då thetvdb som xbmc använder som standard har en hel del knasiga inläggningar, det är lite störigt att ändra om avsnitten och jag har inte hittat en bra lösning på det.
Eller en bättre scraper än thetvdb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Finns även Library Watchdog som märker av när filer läggs till eller tas bort, dock måste filerna ligga på datorn som ni kör XBMC på vilket inte så många gör men det fungerar utmärkt för mig.

Lät sweet, är en grej jag stör mig på, dock kör jag via en filserver, du vet inte av något annat plugin/program som fixar det?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Lät sweet, är en grej jag stör mig på, dock kör jag via en filserver, du vet inte av något annat plugin/program som fixar det?

Har tyvärr inte hittat något men har inte letat speciellt mycket då detta fungerar för mig.

Permalänk
Inaktiv

Har precis installerat XBMC och är helnöjd hittills. Håller på och försöker få till streaming till min panasonic p50vt30. Har lyckats få fram XBMC under media servers på TVn så hit funkar allt bra. Men när man går in i mappen video library finns inget där. Måste man göra på något särskilt sätt för att filerna ska visas på Tvn? I datorn finns allt under Videos -> Files och går att spela upp utan problem.

EDIT: Har lyckats få fram filerna på TVn men går inte att spela upp dom. Står bara file not supported. Antar att felet ligger hos TVn och inte XBMC?

Permalänk
Medlem

Någon annan som fått krångel med SVT-play-pluginen med XBMC Eden? Pluginen pajade nu i veckan

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar