Permalänk
Medlem

Bra nybörjar dist

Tjenare, nu är det så att jag bestäms mig för att skaffa linux, och jag skulle veta om ni har något tips på bra nybörjar distar? Vill helst inte ha Linux mint eller ubuntu.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk

Varför inte Mint?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Fedora är väl ganska smidigt att komma igång med, men som föregående talare, varför inte något debian-baserat som ubuntu eller mint som dessutom har största communityn på nätet för att ställa frågor?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Kubuntu kanske?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Varför vill du inte ha ubuntu?

Permalänk
Medlem

Linux mint KDE kanske, om det är gnome 3 du inte gillar med vanliga mint eller ubunto borde KDE baserat passa bra, dock bör inte vara för klen burk bara

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

LinuxMint 12 går att köra i Gnome Classic läge om duinte gillar Gnome 3

Permalänk
Medlem

Fedora...

Permalänk

Samma fråga som alla andra, varför inte mint eller ubuntu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Debian fungerar också lite mer meck än vad de ovanstående distarna är, men är väldigt bra början..

Visa signatur

Intel Core i5 4670K
770 GTX
ASRock Z87E-ITX mITX
Minne 16 GB @1600 Mhz

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skrev en guide angående Linux för nybörjare.
La ut den på Fragbite samt Flashback men hittade bara Fragbite länken:
http://www.fragbite.se/?threadID=1085011

Hoppas den hjälper dig!
Den går igenom vad KDE/XFCE/LXDE och vad gnome är så du kan snabbt bestämma dig vad du gillar och sedan välja en distro.

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart

Permalänk
Medlem

Blev att installera Ubuntu 10.10, anledning till att jag inte ville ha ubuntu var unity, trodde först alla versioner av ubuntu hade det och därför ville jag inte ha det, men fick veta att det var nytt i 11.04(?). Så jag installerade 10.10 istället.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Skrivet av Rawrgasm:

Blev att installera Ubuntu 10.10, anledning till att jag inte ville ha ubuntu var unity, trodde först alla versioner av ubuntu hade det och därför ville jag inte ha det, men fick veta att det var nytt i 11.04(?). Så jag installerade 10.10 istället.

Om du i stället hade valt Xubuntu kunde du köra XFCE som skrivbordsmiljö, vilket du givetvis kan i 10.10 också. Själv föredrar jag XFCE före både Gnome och KDE och självklart framför Unity.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av Rawrgasm:

Blev att installera Ubuntu 10.10, anledning till att jag inte ville ha ubuntu var unity, trodde först alla versioner av ubuntu hade det och därför ville jag inte ha det, men fick veta att det var nytt i 11.04(?). Så jag installerade 10.10 istället.

Ubuntu 10.10 kommer tappa sitt stöd denna månaden. Så du borde kanske fundera på att köra in något annat operativsystem istället? Jag kommer själv lägga in 12.04 på mina datorer när den går guld.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Som sagt du behöver inte köra Unity, Gnome finns att installera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ubuntu 10.10 kommer tappa sitt stöd denna månaden. Så du borde kanske fundera på att köra in något annat operativsystem istället? Jag kommer själv lägga in 12.04 på mina datorer när den går guld.

Kommer installera 12.04 när jag måste. Tills dess håller jag mig till 10.10

btw, om man uppdaterar ubuntu kommer alla ens filer finnas kvar eller kommer man behöva formatera om hårddisken?

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Skulle nog föreslå att du avdelar \home på en egen partition, sen kan du byta vadsomhelst av distar och ha kvar din \home ändå.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Jag skulle alltså också kunna föra över \home till ett usb minne och sen bara byta ut home mappen som kommer med den nya disten?

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Skrivet av Rawrgasm:

Kommer installera 12.04 när jag måste. Tills dess håller jag mig till 10.10

btw, om man uppdaterar ubuntu kommer alla ens filer finnas kvar eller kommer man behöva formatera om hårddisken?

Har aldrig uppgraderat en Ubuntu installation. Jag kommer formatera och lägga in 12.04 på mina datorer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Blev att installera Ubuntu 10.10, anledning till att jag inte ville ha ubuntu var unity, trodde först alla versioner av ubuntu hade det och därför ville jag inte ha det, men fick veta att det var nytt i 11.04(?). Så jag installerade 10.10 istället.

Finns ju ganska många Ubuntu baserade distributioner som inte har unity men som är i övrigt betydligt färskare än 10.10
Tex jag kör mest PinguyOS 11.04 som jag har uppdaterat "uptodate" samt även med färsk kernel osv.

Skrivet av Rawrgasm:

Jag skulle alltså också kunna föra över \home till ett usb minne och sen bara byta ut home mappen som kommer med den nya disten?

Nja kan göra så kan man, fast var ju ett väldigt omständligt sätt.
Normalt när man installerar linux låter man home vara på en egen partiton, och när man installerar en nyare version så pekar man på homepartionen som just home för den distributionen, bästa är att göra en ny installation ej uppgradering, men man låter home vara orörd.

Home kan ju också växa och bli ganska stor då man lagrar tex musik, filmer, bilder osv på den, man kan också ha flera distributioner av linux med gemensam home

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skulle väl kunna tänka mig att det funkar, men varför inte isåfall bara spara innehållet? och ladda över det efter operationen? mest fundersam är jag nog över ev sparade favoriter och E-postaddresser, där är jag inte så säker på att det sparas via \home. Det får någon med mer kunskap än jag råda över

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Skulle väl kunna tänka mig att det funkar, men varför inte isåfall bara spara innehållet? och ladda över det efter operationen? mest fundersam är jag nog över ev sparade favoriter och E-postaddresser, där är jag inte så säker på att det sparas via \home. Det får någon med mer kunskap än jag råda över

Jo favoriter och epostaddresser sparas nog i användarens hemmamapp då användaren vanligtvis inte får skriva någon annanstans.

Visa signatur