Permalänk
Inaktiv

Frågor om "datalagringsdirektivet".

Det har varit mycket liv om denna lagen nu och det har hänt att jag har kommit in i diskussioner med andra personer (mest på min skola) om hur det kommer funka med den här nya lagen. Många känner sig kränkta och många är arga för att dom då känner att dom inte kommer kunna ladda ned med

Jag har hört väldigt många som säger "Äh vadå. Det är mer än 2 miljoner som laddar ned i Sverige. Dom kan ju inte ta alla så det är lugnt."
Men hur är det egentligen?
Kommer det vara så att fildelare kommer bli tagna än för eller är det bara bullshit?

Hur är det då med tjänster som erbjuder anonym IP så som Anonine? Kommer det ens "hjälpa" eller är det bara vara som att kasta pengarna i sjön?

På min skola så är det väldigt många som kommer och frågar mig om hur allt kommer fungera osv. men jag kan inte ge dom några svar. Och jag själv har även börjat undra.

Jag vill bara förklara att jag INTE frågar om hur jag ska skydda mig från att bli tagen för pirat kopiering. Utan det jag frågar är hur allt kommer funka och om tjänster som t.ex Anonine verkligen fortfarande kommer vara säkra.

Permalänk
Medlem

jag är mest sur på att (vad jag hört) ska vi konsumenter betala för kosnaden som blir av att övervaka oss, varför skulle jag betala för att bli övervakad? idiotiskt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Morpiha:

Det har varit mycket liv om denna lagen nu och det har hänt att jag har kommit in i diskussioner med andra personer (mest på min skola) om hur det kommer funka med den här nya lagen. Många känner sig kränkta och många är arga för att dom då känner att dom inte kommer kunna ladda ned med

Jag har hört väldigt många som säger "Äh vadå. Det är mer än 2 miljoner som laddar ned i Sverige. Dom kan ju inte ta alla så det är lugnt."
Men hur är det egentligen?
Kommer det vara så att fildelare kommer bli tagna än för eller är det bara bullshit?

Hur är det då med tjänster som erbjuder anonym IP så som Anonine? Kommer det ens "hjälpa" eller är det bara vara som att kasta pengarna i sjön?

På min skola så är det väldigt många som kommer och frågar mig om hur allt kommer fungera osv. men jag kan inte ge dom några svar. Och jag själv har även börjat undra.

Jag vill bara förklara att jag INTE frågar om hur jag ska skydda mig från att bli tagen för pirat kopiering. Utan det jag frågar är hur allt kommer funka och om tjänster som t.ex Anonine verkligen fortfarande kommer vara säkra.

Kort svar: Nej det kommer inte påverka eftersom det inte handlar om grov brottslighet.

Jag kan bara tala ifrån vad politikerna sade under "debatten" samma dag innan röstningen. Datalagringsdirektivet ska endast användas för fall som angår grov brottslighet, organiserad brottslighet(tror jag) i synnerhet. Jag tvekar på att en vanlig "tankare" räknas bland de som utfört grova brott men vem vet de kan väll tolka det som organiserad brottslighet bara de får hjärntvätta lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eddmaan:

Kort svar: Nej det kommer inte påverka eftersom det inte handlar om grov brottslighet.

Jag kan bara tala ifrån vad politikerna sade under "debatten" samma dag innan röstningen. Datalagringsdirektivet ska endast användas för fall som angår grov brottslighet, organiserad brottslighet(tror jag) i synnerhet. Jag tvekar på att en vanlig "tankare" räknas bland de som utfört grova brott men vem vet de kan väll tolka det som organiserad brottslighet bara de får hjärntvätta lite.

Så det kommer troligtvis bara "påverka" folk som laddar upp / ned i mängder varje dag?

Det var en kille på min skola som sa att om dom nu vill ta ned laddare att dom bara skulle kunna kolla i loggarna och klicka "CTRL+F" och söka t.ex på "[Ny film titel] torrent download" och se vilka som då har gått in på TPB och sen dragit ned den torrenten?

Tycker det låter lite överdrivet men man måste ju fråga ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morpiha:

Så det kommer troligtvis bara "påverka" folk som laddar upp / ned i mängder varje dag?

Det var en kille på min skola som sa att om dom nu vill ta ned laddare att dom bara skulle kunna kolla i loggarna och klicka "CTRL+F" och söka t.ex på "[Ny film titel] torrent download" och se vilka som då har gått in på TPB och sen dragit ned den torrenten?

Tycker det låter lite överdrivet men man måste ju fråga ^^

Saken är ju den att du inte blir tagen för att endast ladda ned själva porrhästen93.torrent, utan om du fortföljer nedladdningen.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Demonoidz:

Saken är ju den att du inte blir tagen för att endast ladda ned själva porrhästen93.torrent, utan om du fortföljer nedladdningen.

Men hur är det då med tjänster som erbjuder dold ip såsom Anonine? Kommer det ens hjälpa eller kommer dom ändå kunna se vad du gör?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morpiha:

Men hur är det då med tjänster som erbjuder dold ip såsom Anonine? Kommer det ens hjälpa eller kommer dom ändå kunna se vad du gör?

Problemet jag kan tänka med med iPredator, Anonine etc är faktumet att det inte blir "dolt" förrän EFTER det har lämnat din ISP, och det är ju din ISP som sparar datan.
Någon får gärna rätta mig här, för jag hoppas _verkligen_ att jag har fel.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Problemet jag kan tänka med med iPredator, Anonine etc är faktumet att det inte blir "dolt" förrän EFTER det har lämnat din ISP, och det är ju din ISP som sparar datan.
Någon får gärna rätta mig här, för jag hoppas _verkligen_ att jag har fel.

det har du
all data som lämnar din dator när du är uppkopplad mot en vpn är krypterad hela vägen från din dator fram till vpn providern.
när datan lämnar vpn levrantören är den åter igen dekrypterad
det enda som syns är alltså att du skickar en massa data till vpn levrantöreren
va för typ av data eller innehållet av den kan ej läsas av fören den återigen har dekrypterats o skickats ut på nätet

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QwQ:

det har du
all data som lämnar din dator när du är uppkopplad mot en vpn är krypterad hela vägen från din dator fram till vpn providern.
när datan lämnar vpn levrantören är den åter igen dekrypterad
det enda som syns är alltså att du skickar en massa data till vpn levrantöreren
va för typ av data eller innehållet av den kan ej läsas av fören den återigen har dekrypterats o skickats ut på nätet

Nu är detta värsta kinesiskan för mig. Kommer det fortfarande "skydda dig" eller kommer det inte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QwQ:

det har du
all data som lämnar din dator när du är uppkopplad mot en vpn är krypterad hela vägen från din dator fram till vpn providern.
när datan lämnar vpn levrantören är den åter igen dekrypterad
det enda som syns är alltså att du skickar en massa data till vpn levrantöreren
va för typ av data eller innehållet av den kan ej läsas av fören den återigen har dekrypterats o skickats ut på nätet

Tack gode gud.

Skrivet av Morpiha:

Nu är detta värsta kinesiskan för mig. Kommer det fortfarande "skydda dig" eller kommer det inte?

Ja, det verkar som det iallafall! (:

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Demonoidz:

Tack gode gud.

Ja, det verkar som det iallafall! (:

Men hur funkar det? Är det inte bredbands leverantören som ska spara loggarna?

Rätta mig om jag har fel men går det inte såhär: Din dator -> Bredbands leverantör (t.ex Telia) -> Anonine
Kommer dom inte kunna se det isåfall?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morpiha:

Men hur funkar det? Är det inte bredbands leverantören som ska spara loggarna?

Rätta mig om jag har fel men går det inte såhär: Din dator -> Bredbands leverantör (t.ex Telia) -> Anonine
Kommer dom inte kunna se det isåfall?

Som jag förstod det utav han som postade om VPN etc, så nej. Dock har jag bestämt för mig att det går till din ISP, sedan ut till resten utav internet.

Hoppas att någon IT-tekniker eller liknande kan komma och fylla in.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Ingen vet ännu hur lagen kommer att se ut.

Rent teoretiskt så kan det bli så att en svensk VPN-leverantör bli värdelös. Eftersom VPN-leverantören i sin tur måste koppla upp sig mot internet, som i sin tur måste spara loggar. Förmodligen så tycker inte storebror att det är OK att man bara kör en VPN så är problemet löst, utan ställer krav emot dessa företag.

Vi får helt enkelt vänta tills det kommer ut lite direktiv.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Inaktiv

Tänk såhär om VPN:
Din polare har en dator som står igång dygnet runt, du ansluter då med din vanliga hemdator till din polares dator och sköter all nedladdning osv genom hans dator, fast du styr allting från din dator. Men egentligen styr du ingenting utan lånar bara hans internetanslutning. Sen om någon tittar på vad du gör så ser dom inte ett skit utan det ser ut som om din kompis anslutning/dator har gjort allting.
Dessutom har din kompis krypterat trafiken och sparar inga loggar så ingen information finns att hämta.

Däremot har ni fel om att piratkopiering inte kommer att innefattas...eller ja ni kan ha fel om det iaf. Finns ett förslag om att lagen även ska omfatta riktigt lätta brott, såsom att gå mot röd gubbe eller att ladda ner en enstaka upphovsrättsskyddad film.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mobiltele/article25...
"– Enligt remissen planerar regeringen att mycket snart lägga fram en proposition om att ge ut datalagrade abonnentuppgifter redan vid bötesbrott, säger Rick Falkvinge, ledare för Piratpartiet.

– Från cykling utan lyse och uppåt. Trots att datalagringsdirektivet bara skulle gälla mycket grova brott, så är ändamålsglidningen därmed redan ett faktum, från första dagen."

Först så röstar man igenom direktivet och säger att detta endast ska användas mot organiserad brottslighet, vilket är idiotiskt då dom som är inom organiserad brottslighet inte är dumma i huvudet och använder sig av krypterade anslutningar.
Därefter skickar regeringen en remiss om att lagen också ska gälla brott som ger böter, dvs fildelning och ja alla småbrott som finns.
Om detta nu träder i kraft samtidigt som lagen eller inte vet jag ej, men det lär vi får läsa mer om i framtiden.

Såhär går det alltså med förtroendet för våra politiker, först sägs det att man endast är ute efter dom stora brottslingarna, sen lägger man till ett stycke som omfattar alla.

Permalänk

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoNaLdSuThErLaNd:

Haha:D

Nu pratar jag om Anonine. Dom krypterar all data i 2048 bitar. Låter riktigt ologiskt att dekryptera detta igen, för då faller ju hela idén med VPN-tjänsten.

Så nej, ingenting dekrypteras.

Anonine utlovar fortsatt anonymitet!

Vad är det du inte förstår. Givetvis är uppkopplingen mellan DIN dator och Anonine krypterad, men vidare "ut till Internet" är det ju som vanligt, vilket är syftet med VPN. Vi har redan konstaterat att man inte kan veta hur det blir med svenska VPN-leverantörer, då ingen kan förutse vad dessa företag får för krav på sig då "deras" ISP'er i sin tur måste logga. Sedan är ju många leverantörer sina egna "ISP'er" också vilket gör att lagen i sig tvingar dem att logga..

http://en.wikipedia.org/wiki/VPN

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Morpiha:

Men hur funkar det? Är det inte bredbands leverantören som ska spara loggarna?

Rätta mig om jag har fel men går det inte såhär: Din dator -> Bredbands leverantör (t.ex Telia) -> Anonine
Kommer dom inte kunna se det isåfall?

Din dator -> ISP -> Dit din trafk går

ISP kan i teorin se (hur det blir är lite beroende på lagarna), exakt vilken sida du besöker, vilken typ av trafik som sker (HTTP, FTP, VOIP, Torrent etc) till vilka sajter.

Med en krypterad VPN tjänst så ser din ISP att det sker krypterad kommunikation med EN sida.

Så din ISP ser att du har trafik mellan dig och Anonine. De kan inte se vad som är i trafiken då den är tok-krypterad. Genom att analysera mönstret på datan kan det antas att det är någon form an strömmat material men inte så mycket mer än så.

Anonine sköter allt surfande åt dig.

Om man observerar ingående och utgående trafik från Anonine så kan man se vad för typ av trafik och vilka sajter som besöks med mera. Men ingen kan koppla ihop med vilken användare som gör vad. Om du är ensam användare så är det lite brunt för då kan du inte skylla ifrån dig. Men om det är 10.000 användare så är det omöjligt att se vem som tankar StandardBlockBuster.torrent eller liknande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoNaLdSuThErLaNd:

Läst det fetstilta, makes no sense att krypterad data blir "hokus pokus filiokus" dekrypterad igen.

Ja, antingen är det du som inte förstår tekniken eller jag som inte förstår vad du/QwQ menar.

Jag tolkar QwQ enligt följande:

Din dator <- 2048 bit SSL-kryptering -> Anonine -> Internet.

Alltså precis som QwQ säger, när datan lämnar Anonine så är det helt vanlig okrypterad trafik raka vägen till thepiratebay (allt annat vore omöjligt ). Har du läst min länk till wikipedia gällande VPN?

EDIT: Nu är jag kanske med på banan, misstolkade dig. Givetvis så blir inte trafiken mellan dig och VPN-leverantören dekrypterad ut på Internet, antar att QwQ menar att ursprungstrafiken beter sig precis som vanligt i sitt okrypterade läge ut till Internet.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Inaktiv
Citat:

"De får användas vid allvarligare brott. Det blir då, enligt lagen om elektronisk kommunikation, fråga om brott som kan ge två års fängelse.

För brott som kan ge sex månaders fängelse är det tillåtet för polisen att hämta ut abonnemangsuppgifter. Det är de uppgifter som finns i telefonkatalogen."

Rätta mig om jag har fel men ser inte redan den svenska lagen all fildelning som ett "allvarligt brott"?

Permalänk

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Ingen vet ännu hur lagen kommer att se ut.

Rent teoretiskt så kan det bli så att en svensk VPN-leverantör bli värdelös. Eftersom VPN-leverantören i sin tur måste koppla upp sig mot internet, som i sin tur måste spara loggar. Förmodligen så tycker inte storebror att det är OK att man bara kör en VPN så är problemet löst, utan ställer krav emot dessa företag.

Vi får helt enkelt vänta tills det kommer ut lite direktiv.

Det går inte att veta helt säkert, men antagligen har du fel, se "Datalagring – omfattas anonymiseringstjänster?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tor_M:

Det går inte att veta helt säkert, men antagligen har du fel, se "Datalagring – omfattas anonymiseringstjänster?"

Vadå "fel"? Jag sa att ingen vet, inte anonymiseringstjansterna heller, vilket också framgår i bloggen du länkade till

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Så det kommer troligtvis bara "påverka" folk som laddar upp / ned i mängder varje dag?

Det var en kille på min skola som sa att om dom nu vill ta ned laddare att dom bara skulle kunna kolla i loggarna och klicka "CTRL+F" och söka t.ex på "[Ny film titel] torrent download" och se vilka som då har gått in på TPB och sen dragit ned den torrenten?

Tycker det låter lite överdrivet men man måste ju fråga ^^

Din kompis har inte en jävla aning om vad han pratar om, punkt slut.

Nu har det bestämts lite mer detaljer om vad det är som gäller, och om jag tolkar artikeln på CS rätt så handlar det i fallet om internet bara om när du kopplar upp dig och kopplar ifrån dig, vilket i princip verkar innebära att de kan begära ut vem som sitter bakom vilket IP, men inte vem de kommunicerar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Vadå "fel"? Jag sa att ingen vet, inte anonymiseringstjansterna heller, vilket också framgår i bloggen du länkade till

Det var inte menat som någon kritik utan bara som ett led i att reda ut vad som gäller. Jag borde kanske ha sagt att du antligen "förmodade fel" då du skrev: "Rent teoretiskt så kan det bli så att en svensk VPN-leverantör bli värdelös. Eftersom VPN-leverantören i sin tur måste koppla upp sig mot internet, som i sin tur måste spara loggar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Din kompis har inte en jävla aning om vad han pratar om, punkt slut.

Nu har det bestämts lite mer detaljer om vad det är som gäller, och om jag tolkar artikeln på CS rätt så handlar det i fallet om internet bara om när du kopplar upp dig och kopplar ifrån dig, vilket i princip verkar innebära att de kan begära ut vem som sitter bakom vilket IP, men inte vem de kommunicerar med.

Exakt. Om du inte med kommunikation inbegriper e-post via en internetleverantörs e-posttjänst - där registreras det vem som du kommunicerar med.
I Danmark är situationen litet annorlunda. Där ska även en liten procent av innehållet i trafiken lagras. (Det har funnits ett sådant förslag i varje fall, jag är inte säker på vad som händer se'n.)