Nybyggd dator, hittar inte operativsystem

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, hittar inte operativsystem

Hejsan, jag har precis byggt en ny dator.
Det går att starta den och komma in i bios, men den hittar inte operativsystem på varken usb eller cd.
Och ja jag har cdläsaren/usbminnet som första bootsak.
Har ubuntu på usbn och w7 ultimate på cdn.
Inte kan det va så att båda är sönder, eller vad är problemet?
Datorn funkar perfekt annars
//skrompf

Permalänk
Medlem

Hur vet du om den fungerar perfekt.... Du har ju inget os på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Hur vet du om den fungerar perfekt.... Du har ju inget os på den

Vet inte att den funkar helt perfekt, men alla komponenter syns och körs normalt i bios,
så förmodar att det inte är nåt systemfel

Permalänk
Medlem

Exakt vad säger den när den inte hittar?

Är du säger på att du gjorde rätt när du skapade ditt USB minne, DVD skiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Exakt vad säger den när den inte hittar?

Är du säger på att du gjorde rätt när du skapade ditt USB minne, DVD skiva?

Den säger såhär:
'Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key'

Med cdnså hade jag en iso fil på min andra datorn som jag brände till skivan.
Med usbn så laddade jag ner ubuntu från linux hemsida och flyttade filerna till usbn.

Permalänk
Medlem

Testar att ladda neer ubuntu igen till usbn, dock undrar jag vad som är felet med cdn?

Permalänk
Medlem

prova att direkt efter post trycka F8. F10. F12 eller vilken knapp nu ditt mobo har för att välja boot på.
välj sen cd eller usb.. borde funka..

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkuM:

prova att direkt efter post trycka F8. F10. F12 eller vilken knapp nu ditt mobo har för att välja boot på.
välj sen cd eller usb.. borde funka..

det är del på mitt moderkort, och jag har gjort det

Men nu när jag testade med nytt ubuntu på usbn så funkade det, ska försöka installera windows nu
Men är det rätt att bara dra iso filen till skivan, eller måste man göra nåt mer?

Permalänk
Medlem

nej du kan ej bara "dra" in iso filen på en skiva.
en iso fil är en avbildning av en skiva. och skall brännas med tex imgburn.
gratis program. bara ladda ner. öppna iso filen.. i med skiva.. bränna.. och sen sätta den i den datorn du skall använda den på.

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Avstängd

Om du redan har ubunti installerat så kör Daemon Tools och mounta iso filen så känner datorn av ISO filen även när datorn stängs av. Funkar alltid för mig och har installerat OS några 100+ gånger

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Medlem

Som redan nämnt så gjorde du fel både när du brände DVD skivan och skapade ditt USB minne. I båda fallen måste de göras boot bara. Funkar INTE att bara "dra".

DVD bränna program har ISO eller image alternativ som man ska använda när man har såna filer som är kopior av DVD skivor. Du kan även skapa en bootbar USB minne men då måste du leta upp en guide som beskriver hur man gör.

Permalänk
Medlem

Gjorde usbn bootbar och körde linux, stod ubuntu 20 sek, sen så fick jag blackscreen, startade om datorn, bios kom upp och fick blackscreen igen.
Vad hände där?
Har nu bränt w7 till en skiva, ska testa om det funkar

Permalänk
Medlem

hmm skivorna verkade inte funka :L
Hur gör man om man vill föra över windows till usbn då?
För den funkar iaf att starta ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

hmm skivorna verkade inte funka :L
Hur gör man om man vill föra över windows till usbn då?
För den funkar iaf att starta ifrån.

Ladda ner och använd det här verktyget lättast http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_...

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Det verkar som synes som att du inte riktigt har någon koll på hur du skapar bootbara CD-skivor eller USB-stickor.

För ubuntu: http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

Klicka "I would like to create a: USB", välj om du använder Linux eller Windows, klicka sedan "Show me how".

För Windows brukar jag använda mig av WinToFlash. Händer lite då och då att man inte får stickan att bli bootbar om man gör det via CMD eller typ unetbootin.

http://wintoflash.com/home/en/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Det verkar som synes som att du inte riktigt har någon koll på hur du skapar bootbara CD-skivor eller USB-stickor.

För ubuntu: http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download

Klicka "I would like to create a: USB", välj om du använder Linux eller Windows, klicka sedan "Show me how".

För Windows brukar jag använda mig av WinToFlash. Händer lite då och då att man inte får stickan att bli bootbar om man gör det via CMD eller typ unetbootin.

http://wintoflash.com/home/en/

ok tack, ska testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

hmm skivorna verkade inte funka :L
Hur gör man om man vill föra över windows till usbn då?
För den funkar iaf att starta ifrån.

körde själv med detta funkar ypperligt med en win7 orginal skiva
http://wintoflash.com/home/en/

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inte windows orginal skiva så wintoflash fungerade ej
Nåt bra program som man kan välja iso filen från datorn istället?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Okej, efter jävligt många problem lyckas jag äntligen starta datorn från usbn med windows på och installationen börjar.
När jag har valt språk så vill den ha en skiva med drivrutiner till cd läsaren wtf tänker jag...
Cd läsaren satt i min gamla dator från 2006, och har aldrig haft drivrutiner till den.
Varför behöver den ens drivrutiner till cdläsaren när windows installeras från en usb?
Och man kan inte fortsätta härifrån, utan man måste stoppa i en cdskiva/usb/hårdisk med dirvrutiner till den.
Hur fan ska jag göra?
Detta står på cdläsaren: 'Super Multi DVD Multi recorder
//skrompf

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrompf:

Okej, efter jävligt många problem lyckas jag äntligen starta datorn från usbn med windows på och installationen börjar.
När jag har valt språk så vill den ha en skiva med drivrutiner till cd läsaren wtf tänker jag...
Cd läsaren satt i min gamla dator från 2006, och har aldrig haft drivrutiner till den.
Varför behöver den ens drivrutiner till cdläsaren när windows installeras från en usb?
Och man kan inte fortsätta härifrån, utan man måste stoppa i en cdskiva/usb/hårdisk med dirvrutiner till den.
Hur fan ska jag göra?
Detta står på cdläsaren: 'Super Multi DVD Multi recorder
//skrompf

Jag antar att du redan provat att koppla ur CD-läsaren?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10