Musproblem! Varufel på min Mionix Naos 5000 Gaming Mouse?

Permalänk

Musproblem! Varufel på min Mionix Naos 5000 Gaming Mouse?

Hej all folk!

Jo, det är såhär att jag har haft denna musen ett bra tag, men det är något som är galet med den (tror jag). Den har aldrig krånglat förut, inte sen jag fick en ny dator (från DDR2 till DDR3). Det som krånglar är att när jag först startar datorn, så fungerar musen och datorn helt perfekt. Men när jag sitter på mumble/vent/ts (vänner som pratar) så funkar det bra ungefär i 5-15 minuter tills den börjar krångla. Det som händer är att när den väl har börjat krångla så får datorn störningar i audio- och fps samt mus varje gång och så fort jag rör musen.

Enda sättet att fixa detta listade jag ut genom att koppla om musen till datorn, så blir allting som "vanligt" igen i 5-15 minuter, men om jag inte drar ut musen och låter den hålla på krångla under en längre tid så blir "side-effecten" bara värre och värre. Jag har provat att ominstallera drivrutinerna men det hjälper inte, dock så har jag suttit dit en ny mus och den funkar helt perfekt oavsett hur länge jag sitter på mumble/vent/ts. Så det jag undrar kan det vara att min mus håller på att dö helt enkelt (med tanke på att jag har haft den i flera år) eller är det något annat "simpelt?". Jag funderade på att beställa en ny mus häromdan, men jag såg att min mus fortfarande var rätt så dyr så det kändes lite onödigt att säga adjö till den om/när den kan "räddas".

Vet någon vad detta kan bero på?

Uppskattar verkligen era lösningar!

Mvh,
Ray

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att det inte bara är jag som har det här problemet. Jag har dock haft DDR3 ram i min burk sedan jag först skaffade musen.

Precis som TS skriver får jag "stutter" i ljud och bild efter en stunds spelande. För mig kvittar det om jag har något VOIP-program igång.

Riktigt tråkigt då jag verkligen gillar musen...

Permalänk
Medlem

Det är drivrutins fel, Mionix jobbar på en lösning.

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Mionix

Kontakta vår support på support@mionix.net så hjälper dem er. Det finns en beta version att testa för detta problem, dock har vi valt att inte släppa ut den på allmäna forum innan vi vet om den löser problemet eller skapar några nya. Det går alltid att gå tillbaka till en äldre version av firmware om den mot förmodan skulle skapa något nytt problem.

Med vänliga hälsningar
Mionix Support Team

Permalänk
Medlem

Kan man tänkas få testa den här nya mjukvaran? Har exakt samma problem med naos 3200, dvs att programmet hänger sig hela tiden

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Mionix
Skrivet av Batman:

Kan man tänkas få testa den här nya mjukvaran? Har exakt samma problem med naos 3200, dvs att programmet hänger sig hela tiden

Hej Batman!

Detta är inte samma problem som med Naos 5000, det problemet du upplever beror på en konflikt mellan Google Chrome och Mionix mjukvara. Stänger du ner Chrome helt och sen öppnar mjukvaran borde den tillåta dig att göra ändringar.
Vi arbetar vidare med en uppdaterad mjukvara till Naos 3200 för att få bort även detta problem.

Med vänliga hälsningar
Mionix Support Team

Permalänk
Medlem

Har testat hela historien med att stänga ner chrome, men problemet kvarstår likt förbannat. När är den nya mjukvaran klar?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mina bekymmer med Mionix 5000, är, å varit sedan jag köpte den. Att om man t.e.x låter datorn gå i viloläge, så kan det ta ett tag innan den får kontakt igen, när man väl går ur viloläget. Det är inte så ovanligt, att det dyker upp ett meddelande om att "usb-enheten känns inte igen" å att det skulle vara något fel på hårdvaran.

Jag har även lite störande problem ibland, att det känns som att muspekaren skulle gå emot en osynlig vägg el något. Den fastnar, bouncar runt, överallt vart man inte vill styra egentligen. Sen kan det släppa, för ett tag. Trott först att det skulle vara skit undertill, men har blåst rent, å försökt underhålla så gott det går, men ändå samma sak.

Fin passform å hela den biten är bra med Mionix 5000, men känns surt att lagt ut 700kr, på något som inte verkar vara kompatibelt ens med sig självt. Mjukvaran är ju också defekt. Såg att det finns flertalet trådar om just detta.

Fått koppla i min gamla trotjänare Razer Deathadder, å nu går det som en dans.

Vad göra?

Tack för ordet!
/J

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Skrivet av Mionix:

Kontakta vår support på support@mionix.net så hjälper dem er. Det finns en beta version att testa för detta problem, dock har vi valt att inte släppa ut den på allmäna forum innan vi vet om den löser problemet eller skapar några nya. Det går alltid att gå tillbaka till en äldre version av firmware om den mot förmodan skulle skapa något nytt problem.

Med vänliga hälsningar
Mionix Support Team

Stabilt av Mionix att svara i forumet här på SweC. Inget man är bortskämd med. Har en Naos 5000 som går som en saga. Gör ett par 7.1 headset så handlar jag ett på stört.

Permalänk
Medlem

Jag har iofs bara haft min Naos 5000 i några dagar men tycker den fungerar bra förutom två saker:
1. Programvaran för att styra olika funktioner fungerar bara när man startar det i admin mode (dock autostartas det i normalläge och jag förstår det som att man måste stänga ned det och starta om det varje gång man vill göra en ny inställning?) Vet att det är ett känt problem hos Mionix men det kanske är dags att lösa det? När man väl har det i admin mode, gör en ändring och trycker på Apply eller OK så tar det trots detta flera sekunder innan ändringen går igenom (kör man i normalläge så hänger sig allt).
2. Stänger jag av datorn (inte viloläge) och trycker på en knapp på musen så börjar LED lysa (!) Blev inte lite paff när jag såg det första gången. Har bara hänt en gång och det hjälpte att dra ur USB och plugga in igen men frågan är...varför?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Problem

JAg har också en mionix 500. Men mitt problem är att den slutar funka efet ett tag. JAg kan inte högerklicka eller vänsterklicka på vissa saker. Vad kan det bero på?