Vad ska jag byta ut? Uppgradering för runt 3000:-

Permalänk
Medlem

Vad ska jag byta ut? Uppgradering för runt 3000:-

Tjenare!
Skulle vilja uppgradera för att höja systemets allmäna prestanda, vad ska jag byta ut?

Nuvarande specs är som följer:

Moderkort - Asus P7P55D Deluxe
Processor - Intel Core i5 750 2.67GHz
Grafikkort - Gainward Geforce GTX 470 1280MB, G-klock 650MHz, P-klock 1300 MHz, M-klock 1700Mhz
Minne - Corsair Dominator DHX+ 4GB DDR3 1600Mhz
Nätaggregat - Corsair TX650W
Lagring - Western Digital 500GB (yadayada)

Jag planerar också att utöver denna uppgradering tjacka en ny skärm också, vilket innebär en ökning i upplösning från 1440x900 till 1920x1080, detta kanske kan vara bra att ha i åtanke (inte prismässigt, dårå)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chozleh:

Tjenare!
Skulle vilja uppgradera för att höja systemets allmäna prestanda, vad ska jag byta ut?

Nuvarande specs är som följer:

Moderkort - Asus P7P55D Deluxe
Processor - Intel Core i5 750 2.67GHz
Grafikkort - Gainward Geforce GTX 470 1280MB, G-klock 650MHz, P-klock 1300 MHz, M-klock 1700Mhz
Minne - Corsair Dominator DHX+ 4GB DDR3 1600Mhz
Nätaggregat - Corsair TX650W
Lagring - Western Digital 500GB (yadayada)

Jag planerar också att utöver denna uppgradering tjacka en ny skärm också, vilket innebär en ökning i upplösning från 1440x900 till 1920x1080, detta kanske kan vara bra att ha i åtanke (inte prismässigt, dårå)!

Skärm och grafik kort kanske ? Ram också ?

Permalänk

Om du vill höja "systemets allmänna prestanda" så köp en SSD och installera systemet på den. Det finns ingenting som ger i närheten av så mycket upplevd prestandaökning i ett system som ditt. Du behöver inte köpa en värsting-SSD utan en "vanlig" kommer ge nästan lika stor ökning.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kjell Brel:

Om du vill höja "systemets allmänna prestanda" så köp en SSD och installera systemet på den. Det finns ingenting som ger i närheten av så mycket upplevd prestandaökning i ett system som ditt. Du behöver inte köpa en värsting-SSD utan en "vanlig" kommer ge nästan lika stor ökning.

han får dock ingen prestanda ökning i spel så, allmän prestanda javisst , men frågan är om det är värt 1500kr för en 128gb disk som inte höjer fps ribban.
han talar även om högre upplösning än nuvarande, vilket gör att ssd'n inte hjälper något alls.

iofs är 470 inget dåligt kort så
skärm + ram + ssd kanske då

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Om du vill höja "systemets allmänna prestanda" så köp en SSD och installera systemet på den. Det finns ingenting som ger i närheten av så mycket upplevd prestandaökning i ett system som ditt. Du behöver inte köpa en värsting-SSD utan en "vanlig" kommer ge nästan lika stor ökning.

Skrivet av truedesire:

han får dock ingen prestanda ökning i spel så, allmän prestanda javisst , men frågan är om det är värt 1500kr för en 128gb disk som inte höjer inte fps ribban.
han talar även om högre upplösning än nuvarande, vilket gör att ssd'n inte hjälper något alls.

iofs är 470 inget dåligt kort så
skärm + ram + ssd kanske då

Ja det verkar vettigt, en ssd får bli något för framtiden. Jag slår alltså till på ram och skärm för tillfället!
Tack som fan för hjälpen boyz!

Permalänk
Skrivet av truedesire:

han får dock ingen prestanda ökning i spel så, allmän prestanda javisst , men frågan är om det är värt 1500kr för en 128gb disk som inte höjer fps-ribban.
han talar även om högre upplösning än nuvarande, vilket gör att ssd:n inte hjälper något alls.

iofs är 470 inget dåligt kort så skärm + ram + ssd kanske då

Man skulle kunna tro att eftersom han frågade efter vad som skulle höja systemets allmänna prestanda att han ville ha tips på just det och inte vad som skulle ge mer fps i spel, eller vad tror du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förutom en SSD så skulle jag rekommendera dig att inte uppgradera, det du har är så bra att 3000 kronor inte ger dig en särskilt stor prestandavinst.
Kanske mer RAM iofs, men det är inte akut.

Så köp en SSD om du vill ha det och spara resten av pengarna till i höst och kolla läget då är mitt råd.