Någon säker på vad som gäller för iphone på utlandsresa?

Permalänk
Medlem

Någon säker på vad som gäller för iphone på utlandsresa?

När jag tittar i andra trådar om hur man ska ställa in sin iphone för att inte få obehagliga räkningar när man kommer hem, så ser jag allt ifrån att det räcker med att stänga av dataroaming till att man också måste stänga av mobildata, 3G,ställa in flygplansläge och säkert ytterligare saker bara för att vara säker.

Det jag vill är att ingen trafik ska gå utan att jag är medveten om det. Jag ska kunna ringa och svara i telefonen samt skicka och ta emot sms, men om jag däremot (av oförsiktighet) råkar använda någon app eller kartor eller nåt som vill koppla upp sig och kosta pengar, så ska det inte funka. Inga notiser och mejl eller annat som droppar in och kostar. Jag vill dock kunna använda wifi om jag väljer att göra det någonstans (finns ju en hel del gratis). Alltså, hur bör jag då ställa in telefonen?

Permalänk
Medlem

Gå in på inställningar -> Allmänt -> Nätverk och stäng av 3G, mobildata och data-roaming. Då kan den inte skicka eller ta emot nånting. Vill du surfa med wifi så är det bara att slå på det, dessa inställningar påverkar inte wifi på något sätt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Men behöver inte slå av 3G men mobildata, roaming och WiFi bör ni slå av. Slå på WiFi endast när ni behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Men behöver inte slå av 3G men mobildata, roaming och WiFi bör ni slå av. Slå på WiFi endast när ni behöver.

Vad snackar du för dumheter? Operatören har inget med wifi att göra. Det enda är att det drar onödigt på batteriet om det är på. 3G är det väl självklart att man ska slå av eftersom TS inte ville att någon app som slås på av oförsiktighet börjar ladda ner saker, vilket kostar pengar.

Med TS önskemål är det jag skrev som gäller och inget annat. Detta var bara missvisande och jag stör mig något otroligt på folk som skriver saker som inte stämmer och som kan göra skada i form av att det kostar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Vad snackar du för dumheter? Operatören har inget med wifi att göra. Det enda är att det drar onödigt på batteriet om det är på. 3G är det väl självklart att man ska slå av eftersom TS inte ville att någon app som slås på av oförsiktighet börjar ladda ner saker, vilket kostar pengar.

Med TS önskemål är det jag skrev som gäller och inget annat. Detta var bara missvisande och jag stör mig något otroligt på folk som skriver saker som inte stämmer och som kan göra skada i form av att det kostar.

3G behöver du ju inte stänga av. Du kan ladda ner saker över EDGE precis som du kan med 3G. Stänger man bara av mobildata och roaming räcker det!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

3G behöver du ju inte stänga av. Du kan ladda ner saker över EDGE precis som du kan med 3G. Stänger man bara av mobildata och roaming räcker det!

Ok, jag testade med det och det stämmer. Det finns dock ingen anledning att ha det på om man ändå inte kan använda det.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Piece of Cake:

Vad snackar du för dumheter? Operatören har inget med wifi att göra. Det enda är att det drar onödigt på batteriet om det är på. 3G är det väl självklart att man ska slå av eftersom TS inte ville att någon app som slås på av oförsiktighet börjar ladda ner saker, vilket kostar pengar.

Med TS önskemål är det jag skrev som gäller och inget annat. Detta var bara missvisande och jag stör mig något otroligt på folk som skriver saker som inte stämmer och som kan göra skada i form av att det kostar.

Var snackar jag dumheter?
Varför ska man ha WiFi på om man inte använder det? Skrev ju istortsett som du gjorde och jag snackar dumheter??

Du snackar lite konstigt iaf då 3G inte har mycket med mobildata att göra. Jag själv kör GSM/2G och använder facebook, twitter och Whatsapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Var snackar jag dumheter?
Varför ska man ha WiFi på om man inte använder det? Skrev ju istortsett som du gjorde och jag snackar dumheter??

Du snackar lite konstigt iaf då 3G inte har mycket med mobildata att göra. Jag själv kör GSM/2G och använder facebook, twitter och Whatsapp

Jag har redan erkänt mitt misstag, när jag testade första gången blev det fel. Jag kan be om ursäkt också eftersom det jag skrev råkade bli fel. Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var att om 3G hade laddat ner saker fastän mobildata var avstängt så hade TS fått en otrevlig överraskning när fakturan kommer. Men om man inte behöver slå av 3G, varför "bör man slå av" wifi då? Det har ju verkligen inget med det som TS frågade om att göra. Båda sakerna drar batteri så om man ska slå av wifi så kan man väl lika gärna slå av 3G också?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Var snackar jag dumheter?
Varför ska man ha WiFi på om man inte använder det? Skrev ju istortsett som du gjorde och jag snackar dumheter??

Du snackar lite konstigt iaf då 3G inte har mycket med mobildata att göra. Jag själv kör GSM/2G och använder facebook, twitter och Whatsapp

Beroende på var man ska så kan det ju eventuellt finnas tillgång till WiFi-hotspot, (hotell, flygplats, storstad, etc), och då kan det ju bara en bra idé att ha WiFi igång, för att hålla det så billigt som möjligt vid surfande (Gratis).
Håller dock med om att man kan ha 3G igång, men håll data-roaming och mobildata på off!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonoka:

Beroende på var man ska så kan det ju eventuellt finnas tillgång till WiFi-hotspot, (hotell, flygplats, storstad, etc), och då kan det ju bara en bra idé att ha WiFi igång, för att hålla det så billigt som möjligt vid surfande (Gratis).
Håller dock med om att man kan ha 3G igång, men håll data-roaming och mobildata på off!

Varför ska man ha det igång om man ändå inte kan använda det? Då drar det bara batteri i onödan på samma sätt som wifi när man inte använder det.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Piece of Cake:

Vad snackar du för dumheter? Operatören har inget med wifi att göra. Det enda är att det drar onödigt på batteriet om det är på. 3G är det väl självklart att man ska slå av eftersom TS inte ville att någon app som slås på av oförsiktighet börjar ladda ner saker, vilket kostar pengar.

Med TS önskemål är det jag skrev som gäller och inget annat. Detta var bara missvisande och jag stör mig något otroligt på folk som skriver saker som inte stämmer och som kan göra skada i form av att det kostar.

Skrivet av Sonoka:

Beroende på var man ska så kan det ju eventuellt finnas tillgång till WiFi-hotspot, (hotell, flygplats, storstad, etc), och då kan det ju bara en bra idé att ha WiFi igång, för att hålla det så billigt som möjligt vid surfande (Gratis).
Håller dock med om att man kan ha 3G igång, men håll data-roaming och mobildata på off!

Ja det vet jag redan, men han kan hålla WiFi avstängt tills han behöver det. Varför ska den leta WLAN och dra batteri om han ligger på stranden t.ex?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Ja det vet jag redan, men han kan hålla WiFi avstängt tills han behöver det. Varför ska den leta WLAN och dra batteri om han ligger på stranden t.ex?

Nej det är en smart fråga om man äger en sk "Smartphone".... och det beror ju mest på hur smart ägaren är...

Sen har de flesta operatörerna numera infört en maxuttag eftersom så många är så urbota korkade att de tror det bara är att surfa på ett mobilt bredband..... för att kolla detta så måste man masa sig till sin opereatörs sida och kolla !!

Sen är det ju mycket "trivialt" att bara slå av det "mobila bredbandet" så slipper man maxtaxeräkningen.......

Enkelt egentligen !!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja det vet jag redan, men han kan hålla WiFi avstängt tills han behöver det. Varför ska den leta WLAN och dra batteri om han ligger på stranden t.ex?

Ja, men det blir ju samma med 3G igång.. jaja, stäng av allt! Notifications, location services, data-roaming, mobildata, 3G, WiFi, sänk ljusstyrka på skärmen till 5%, använd gärna inte telefonen heller.. för det var väl batteritid vi pratade om?
Jag antar att han vet mycket väl vad som drar batteri på telefonen och det han oroade sig för var ju faktiskt ONÖDIGA KOSTNADER.
Sen så är det inte många timmar av 200 som försvinner bara för att man har WiFi / 3G igång, längre.
/endrant

/S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sonoka:

Ja, men det blir ju samma med 3G igång.. jaja, stäng av allt! Notifications, location services, data-roaming, mobildata, 3G, WiFi, sänk ljusstyrka på skärmen till 5%, använd gärna inte telefonen heller.. för det var väl batteritid vi pratade om?
Jag antar att han vet mycket väl vad som drar batteri på telefonen och det han oroade sig för var ju faktiskt ONÖDIGA KOSTNADER.
Sen så är det inte många timmar av 200 som försvinner bara för att man har WiFi / 3G igång, längre.
/endrant

/S

Varför ska man stänga av allting ???

Finns det en WiFi-router att nyttja så är det ju bara att köra.

"Smartphone".......

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Varför ska man stänga av allting ???

Finns det en WiFi-router att nyttja så är det ju bara att köra.

"Smartphone".......

Ber om ursäkt om du inte förstod min sarkasm.
Tror jag lämnar denna tråden nu!
Lycka till dock!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sonoka:

Ber om ursäkt om du inte förstod min sarkasm.
Tror jag lämnar denna tråden nu!
Lycka till dock!

Jo jag "ramlade" själv in i tråden.....ev är det ett iPhone-problem att förstå det här ytterst enkla.... ??

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sonoka:

Ja, men det blir ju samma med 3G igång.. jaja, stäng av allt! Notifications, location services, data-roaming, mobildata, 3G, WiFi, sänk ljusstyrka på skärmen till 5%, använd gärna inte telefonen heller.. för det var väl batteritid vi pratade om?
Jag antar att han vet mycket väl vad som drar batteri på telefonen och det han oroade sig för var ju faktiskt ONÖDIGA KOSTNADER.
Sen så är det inte många timmar av 200 som försvinner bara för att man har WiFi / 3G igång, längre.
/endrant

/S

Tänkte väl mer att den kanske ansluter till ett WLAN men visst fine.

Permalänk
Medlem

Tack för ert engagemang. Jag tror jag förstår ungefär vad som gäller nu. Men jag är alltså rätt okunnig om det här, och de alternativ som finns när jag går in på inställningar/allmänt/nätverk på min iphone 4s är mobildata, mobilt datanätverk (där står min operatör inställd), dataroaming , internetdelning, VPN och Wifi. Då duger det alltså om jag där slår av dataroaming? och eventuellt mobildata (men vad blir den praktiska skillnaden om jag slår av båda jämfört med om jag bara slår av roaming)?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gavagai:

Tack för ert engagemang. Jag tror jag förstår ungefär vad som gäller nu. Men jag är alltså rätt okunnig om det här, och de alternativ som finns när jag går in på inställningar/allmänt/nätverk på min iphone 4s är mobildata, mobilt datanätverk (där står min operatör inställd), dataroaming , internetdelning, VPN och Wifi. Då duger det alltså om jag där slår av dataroaming? och eventuellt mobildata (men vad blir den praktiska skillnaden om jag slår av båda jämfört med om jag bara slår av roaming)?

Vid mobildata så kan du inte längre använda det mobila nätet från din operatör för att surfa med. Vid roaming tror jag den söker och använder den billigare operatören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavagai:

Tack för ert engagemang. Jag tror jag förstår ungefär vad som gäller nu. Men jag är alltså rätt okunnig om det här, och de alternativ som finns när jag går in på inställningar/allmänt/nätverk på min iphone 4s är mobildata, mobilt datanätverk (där står min operatör inställd), dataroaming , internetdelning, VPN och Wifi. Då duger det alltså om jag där slår av dataroaming? och eventuellt mobildata (men vad blir den praktiska skillnaden om jag slår av båda jämfört med om jag bara slår av roaming)?

Du ska stänga av mobildata just för att en app som sätts på av oförsiktighet inte ska börja ladda ner data.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Vid mobildata så kan du inte längre använda det mobila nätet från din operatör för att surfa med. Vid roaming tror jag den söker och använder den billigare operatören.

Det är väl främst data roaming som kan vara jobbigt? Så länge man inte tillåter sådan, det vill säga inte laddar ned data när inte den egna operatörens nät är tillgängligt, borde man inte få några överraskningar (utöver höga kostnader för vanliga samtal) men samtidigt kunna använda telefonen som vanligt om detta nät skulle dyka upp (vilket i och för sig är osannolikt utomlands).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gavagai:

Tack för ert engagemang. Jag tror jag förstår ungefär vad som gäller nu. Men jag är alltså rätt okunnig om det här, och de alternativ som finns när jag går in på inställningar/allmänt/nätverk på min iphone 4s är mobildata, mobilt datanätverk (där står min operatör inställd), dataroaming , internetdelning, VPN och Wifi. Då duger det alltså om jag där slår av dataroaming? och eventuellt mobildata (men vad blir den praktiska skillnaden om jag slår av båda jämfört med om jag bara slår av roaming)?

Nej du ska slå av det mobila bredbandet..... luren ska vara död för Internet-trafik.

Sen kommer du att hitta massvis med WiFi-routrar att ansluta till, gör det !! Gratis !

De allra flesta hotell med anseende har numera en WiFi-anslutning och det frågar man om när man checkar in eftersom det oftast behövs ett lösenord till routern.

Sen för att undvika alla ev överaskningar sant misstag, kolla med din operatör vad som gäller om du av misstag lämnar det mobila bredbandet på !!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nej du ska slå av det mobila bredbandet..... luren ska vara död för Internet-trafik.

Sen kommer du att hitta massvis med WiFi-routrar att ansluta till, gör det !! Gratis !

De allra flesta hotell med anseende har numera en WiFi-anslutning och det frågar man om när man checkar in eftersom det oftast behövs ett lösenord till routern.

Sen för att undvika alla ev överaskningar sant misstag, kolla med din operatör vad som gäller om du av misstag lämnar det mobila bredbandet på !!

Och det mobila bredbandet slår jag alltså av genom att...? Sorry att verka helt okunnig, men för att vara säker i dessa termer... Behöver jag knäppa av mer än roaming och mobildata, eller är det mobildata du menar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gavagai:

Och det mobila bredbandet slår jag alltså av genom att...? Sorry att verka helt okunnig, men för att vara säker i dessa termer... Behöver jag knäppa av mer än roaming och mobildata, eller är det mobildata du menar?

Ok... Apple kallar det mobildata... jo slå av det !!

Endera är man ansluten via 3G-masterna och det är svindyrt utomlands eller så hittar man någon bra WiFi-anslutning, enklast då via sitt hotell, sen har de flesta restauranger med anseende en anslutning, alla flygplatser har fria WiFI-anslutningar mfl.... eller att man bara passerar någon öppen anslutning.

Sen kan du ju enkelt testa hemma via din egen router hur det ser ut !! Busenkelt !!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y