Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

väntade ett tag utan resultat, skärmen är helt svart, det har aldrig hänt när jag suttit vid datorn, enbart när jag gått från datorn och kommit tillbaka till datorn efter 20 min, kan kanske bero på att skärmen går i viloläge efter 20 min slutar svara, kanske beror på mina drivrutinerna till grafikkortet!
mvh

aha kanske kan vara samma som jag hade då, datorn gick in i vänteläge som ibland kan vara ett helvete att komma ur igen, om man ens lyckas. stäng av det så ska det nog lösa sig om det inte redan är avstängt.
jag fick alltid starta om datorn för att komma ur vänteläget.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nej det var innan ja stängde av C-states. Nu har datorn fungerat felfritt sen dess!

Permalänk

Hej alla,

Mitt bygge ser ut såhär

Skärm : Dell Ultrasharp 2311H
Os : Windows 7 x64
Processor: Intel i5 2500K
Processorkylare: Medföljande
Moderkort: ASUS P8P67
Minne: Corsair 8GB
HDD : Corsair 64GB SSD
Grafikkort: Gigabyte GTX 560 TI OC
Nätaggregat: Corsair HX 750W 80+
Chassi : Cooler Master Haf X
Övriga komponenter: Random DvDläsare

Hade problem i början med frysningar men dom försvann alla efter uppdateringar, samt satt en knapp på mb på disabled.
Igår började det dock igen, kan ha varit något random eftersom jag pillat och haft den på hela dagen.

Skulle gärna vilja att någon gick igenom hur man stängde av c-state m.m i denna tråd, lite utförligt för oss noobs.

Mina inställningar i bios, något som ser galet ut ?

Mem ddr3 = 1098 ? är inte det lite lågt ? 8-8-8-20-2 bcck peg 103.0
Cpuratio = auto
Speedsted = auto
Turbo = Enabled
Epu = auto
Ai overclock = Manual
Epu = auto
Coretemp = 56 vid tillfället

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Är det samma problem med MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155 ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

C-state

Skall man stänga av stepping och allt sådant eller ? jag har noll kolla på sådana här saker så tar gärna emot en lite utförligare beskrivning

Mvh

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom hela tråden då det hunnit bli många inlägg här!

Faktum är att det varit uppe vid massor av tillfällen tidigare med frysningar på MSI brädorna till Sandybridge, och i samtliga fall jag sett så har det lösts med att man uppdaterar Bios. Alla som mixtrat med inställningar i Bios har fått tillbaka frysningar och ibland BSOD, efter uppdaterat Bios har de rapporterat problemen lösta. Den Bios-version som levereras med brädorna är till och med borttagen från MSI:s hemsida och ersatt med en annan vilket är ovanligt om det inte är allvarliga problem med versionen ifråga.

Permalänk
Medlem

Kan någon som har detta problem ändra fasen till APS istället för SVID bara för att testa? Jag har C-states enablat och kör med APS och har inte haft något stabillitetsproblem. Datorn har fungerat utan frysningar sedan dag 1.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Vilka/vilken version har ni som har problem? Mitt ser ut att vara 09.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

http://i56.tinypic.com/2hnuj38.png

Vilka/vilken version har ni som har problem? Mitt ser ut att vara 09.

Min är version 1.8 enligt kör: msinfo32

MSI P67A-GD55 REV B3 1 389 kr 1 st 0 st 1 st 1 389 kr
Samsung TFT 24" P2450H Rose Black 1 890 kr 1 st 0 st 1 st 1 890 kr
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 483 kr 3 st 0 st 3 st 1 449 kr
Installation RAID0 (stripe, performance) 0 kr 1 st 0 st 1 st 0 kr
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 849 kr 2 st 0 st 2 st 1 698 kr
Intel Core i7 2600K 3,4GHz 2 589 kr 1 st 0 st 1 st 2 589 kr
Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm 107 kr 2 st 0 st 2 st 214 kr
Cooler Master Hyper 212 Plus 237 kr 1 st 0 st 1 st 237 kr
Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC 1 539 kr 1 st 0 st 1 st 1 539 kr
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr 0 kr 1 st 0 st 1 st 0 kr
Fractal Design Define R3, Svart 790 kr 1 st 0 st 1 st 790 kr
Corsair TX 850W V2 80+ Bronze 1 073 kr 1 st 0 st 1 st 1 073 kr
Samsung SH-S223L 22X Lightscribe DL SATA Svart 195 kr 1 st 0 st 1 st 195 kr
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1

Satte c intel state till disabled i green power, efter detta verkar det som det löst sig.

Kört sammma överföring disabled med lyckat resultat, som fick datorn att frysa med enabled.

Efter detta har den dock frusit en gång under vanligt användande i windows.

Permalänk
Medlem

Stängt av C-states nu för att moderkortet gav ifrån sig ett högfrekvent tjut :S

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Hur man stänger av c-state

http://www.techsweden.org/recension/oIUq-frekvens-skalning-av...

Tryck in på "Green power"-menyn.

Välj "CPU Phase Control" och sätt den på disable.

Nu kör man utan intel c-state.

Edit: Man kan också välja i listan på intel c-state ifall CPU Phase Control är enable.

Permalänk
Avstängd

Testa att uppdatera till senaste beta biosen, den kör jag med. Inga problem alls c-state etc enable.

"E7681IMS.1B2" ifrån 18de april.

http://forum-en.msi.com/index.php?action=dlattach;topic=14465...

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Hur går det med testandet?

Jag fick inte det att funka med nyare bioset.
Det hängde sig ganska snabbt med C6 aktiverat.
Efter ett tags körande med C2 så hängde det sig även där.
Kör utan nu, igen.

Permalänk
Skrivet av TubularBoy:

Datorn fryser sig oregelbundet i windows7.
Strömmen till usb-portarna försvinner och jag får göra reset för att få igång den igen.
Har nyss pratat med inet om det och frågat om de fått in något om liknande, inga fall rapporterade än.

Allt är nyinstallerat med Win7
*kollat temperaturer -under 30 vid nomalanvändning (corsair H70)
*kollat minnen -inga problem
*Installerat om chipset drivers -ingen skillnad

http://forum-en.msi.com/index.php?topic=146283.0
Skall testa det som "BikerKS" tipsade om längst ner i tråden.
I bios: greenpower-menue. set c-states>c2 f10

Får se vad detta ger just nu.

Har samma problem med mitt nya ASUS EXTREME MAXIMUS

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Avstängd

Mitt kort beeper varje gång jag startar datorn (PC speaker). 1 lång och många snabba små efter. sjukt svårt och räkna dom som är efter. Har provat allt möjligt. Har ni också så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Mitt kort beeper varje gång jag startar datorn (PC speaker). 1 lång och många snabba små efter. sjukt svårt och räkna dom som är efter. Har provat allt möjligt. Har ni också så?

Har inte haft PC-speaker på ett flertal år. Och det har fungerat bra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Mitt kort beeper varje gång jag startar datorn (PC speaker). 1 lång och många snabba små efter. sjukt svårt och räkna dom som är efter. Har provat allt möjligt. Har ni också så?

jag har lika

Visa signatur

CPU-Intel 12600K.MB-MSI z690 pro.GPU-ASUS GeForce GTX 1060 6GB OC strix.MEM-Coriar 32GB DDR4 3200Mhz.
Samsung Galaxy S22 Ultra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arne King:

jag har lika

En lång beep (normalt) sen ett par st för varje USB nåting sa dom på support. fullt normalt:). Dock får jag monitor no signal i spel med crossfire.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har provat 1.B bios och om det löser problemet?

Permalänk
Avstängd

Bytte mina 2st 6870 mot 1st gtx 580 och frysningarna försvann.

Permalänk
Medlem

Några framsteg?
Funderar på att skicka in moderkortet till inet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Några framsteg?
Funderar på att skicka in moderkortet till inet nu.

Säger det samma, det är ett bra mobo om man bortser från att strömspar inte funkar alls -.- Gör mig måttligt irriterad att behöva krypa bakom datorn varje gång och koppla om musen varje gång mitt mobo känner för att ge mig en random BSOD...

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Har läst en hel del om dessa frysningar på alla möjliga (p67) moderkort. Nu råkar jag ha ett msi p67 gd55 med en i5-2500k sedan en månad tillbaka, så jag känner mig manad att svara.

Kör bios v1.7 med cpu frequency scaling påslaget (har alltså aldrig ändrat/avaktiverat någon cpu inställning i bios) och har aldrig haft någon frysning. Jag kör dock Linux, vilket får mig att tro att det i grund och botten kan vara kopplat till någon drivrutin i windows?

Någon med dualboot som kan bekräfta detta?

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort, men kanske mina minnen (g-skill 1.5v) är bättre för att förhindra frysningar?
Övriga specs finns i sig.

Har inte ändrat någon inställning eller installerat på något speciellt sett. Allt är fresh out of boxes och clean installed. Installerade allt från monderkortsskivan på min ssd (där även win 7 är installerad) och har inte klockat. (än).

Allt äger

Visa signatur

i5 2500k, msi p67a-gd55, Noctua NH-U12P SE2, 8gb g-skill, 60gb ssd v2, 1tb samsung, gigabyte gtx 570 oc, corsair tx 650, FD r3 med 2insug fram och 2ut på bak/upp. Win 7 64.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en överklockning till 4,5Ghz i flera månader när plötsligt PCI-E porten slutat så ljudet försvunnit, jag får artifakter i spel (alla). Totalhängning i windows (när jag bara kollat youtube) o måste hårdreseta. Gjorde en CMOS reset och nu går det åtminstone spela igen. Datorn är Prime95 stabil och memtest har körts. Alla linorna från nätagget ger rätt ström. Men ändå kommer dessa hängningarna intermittent. Jag sliter mitt hår här.. Älskade min burk när den funkade som den skulle. Nu sitter msi-mammaplanka löst.

Permalänk
Medlem

Körde du 100Mhz*45 när du körde 4,5Ghz eller ändrade du basfrekvensen?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Körde du 100Mhz*45 när du körde 4,5Ghz eller ändrade du basfrekvensen?

Jag körde 100*45

Permalänk
Medlem

Då har jag tyvärr inga idéer om vad som kan ha gått snett, förutom att moderkortet eventuellt kan vara paj.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT