Windows 7 på iMac 27" helt native utan bootcamp

Permalänk
Medlem

Windows 7 på iMac 27" helt native utan bootcamp

Hej,

Är det någon som lyckats installera Windows 7 64-bit på iMac 27" helt native utan bootcamp?

Ja, jag vill kör bara köra Windows 7 64-bit 100% utan OS-X.

Ja, jag är medveten om att jag köpt och svindyr hårdvara till detta ändamål.

Permalänk
Medlem

Har aldrig kört mac, men är det inte bara att stoppa in skivan och installera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Ja, jag är medveten om att jag köpt och svindyr hårdvara till detta ändamål.

Tragiskt att man måste skriva likartade saker för att Apple-hatarna inte ska gå berserk...

Har du testat att söka på Google?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Hittade det här vetefan om det funkar för w7 men borde göra det iallafall.
http://derekhat.com/install-vista-on-a-macbook-without-bootca...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

@Arginj: Har googlat i månader på detta problem, ingen verkar ha ett tydligt svar.

@PierreB: Den är tyvärr inte längre aktuell och fungerar inte. Med den metoden måste du dessutom hålla ner en knapp varje gång du startar burken för att den skall boota direkt in i Windows.

Någon annan?

Permalänk
Medlem

Inte en aning men skulle nog själv lägga in någon linux dist på ett USB och radera alla info på hdd:n genom formatering, och sen testa att köra in Win eftersom alla drivrutiner som "behövs" brukar finnas på på skivan/installations filen...
Du kanske behöver byta boot ordningen i UEFI/(BIOS har väl inte iMac?) till dit instalationsmedium... övriga mindre självklara saker kan jag inte hjälpa till med eftersom jag aldrig skulle ens försöka köpa en iMac för att lägga in enbart Win på den..

What you do with your cash is your problem just don't come whining when your out

Permalänk
Medlem

Stoppa i skivan, håll inne alt/option, boota från skivan. Formatera disken, installera Windows. Borde fungera fint så länge Windows 7 klarar boota från GPT-partitioner vilket jag inte är helt 100 på.

Annars får du prova partitionera om disken till MBR-tabell och se om Macens EFI-bootloader klarar boota Windows när disken har MBR-tabell..

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Borde fungera fint så länge Windows 7 klarar boota från GPT-partitioner vilket jag inte är helt 100 på.

Med 64-bitars versionen, ja. 32-bit har ej detta stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Hej,

Ja, jag är medveten om att jag köpt och svindyr hårdvara till detta ändamål.

Helt rätt bara att njuta. Hoppas du räknade in andra handsvärdet vilket gör din Mac prisvärdare än vilken (Win) PC som helst.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Vet du vad ... ha kvar en liten OSX partition. Kanske inte det svaret du vil ha men, när Apple kommer med firmware / BIOS uppgraderingar så går det endast att göra det i Mac OS X. Så det kan ändå vara bra att köra på genom BootCamp som det är tänkt att göra. Du behöver inte ha så sjukt stor partition til OSX om du inte skal använda det. 10GB kanske.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjarven:

prisvärdare

WTF!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

börja inte nu

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att om du kör bootcamp så kan du välja att ha windows som förvald startskiva så då behöver du inte hålla inne alt-tangenten varje gång. Detta ska dock kollas upp och inte tas som 100% säkert eftersom det kan ha ändrats och jag kan tyvärr inte kolla upp detta på min egna mac för tillfället.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Värt att nämna är att om du kör bootcamp så kan du välja att ha windows som förvald startskiva så då behöver du inte hålla inne alt-tangenten varje gång. Detta ska dock kollas upp och inte tas som 100% säkert eftersom det kan ha ändrats och jag kan tyvärr inte kolla upp detta på min egna mac för tillfället.

Ja detta stämmer, man kan sätta det så att Windows alltid bootar som standard.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Funkar fint som de skriver, kört mac i flera år själv och det finns ju mycket vettigt till win som man vill ha

Lite off-topic, mac är väldigt smidigt om man ser till hur bra de funkar, men när man väl måste uppgradera blir det så ohyggligt dyrt, den anledning ledde mig tillbaka till PC igen, men tycker fortfarande MAC är bra skit

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz