Permalänk
Medlem

Tystaste GTX 560 (Ti)?

Ska försöka sälja av mitt GTX 580 då jag vill skaffa ett tystare kort (montera på en Arctic kylare och förlora garantin känns lite jobbigt). Jag vill verkligen ha ett tyst kort, gärna ljudlöst i idle (surfande). Men det ska samtidigt kyla kortet effektivt. Kör med två skärmar, så kortet måste klara detta utan att bli alltför varmt.

Asus korten är väl tysta? Allting är relativt, ja men...

Jag har kollat på passiva kort, men kraftiga sådana kanske blir varma då, jag vet inte.

Tankar?

Gainward GeForce GTX 560 Ti Är den bra eller bara skitsnack?

Permalänk
Medlem

Kan bara uttala mig om MSI's variant:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622728

Kör två sådana i SLI och hör dom knappt

Fast nu finns ju 560Ti-448 för ungefär samma pris så hade jag köpt idag hade det nog blivit två sådana då de presterar mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapnel:

Kan bara uttala mig om MSI's variant:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622728

Kör två sådana i SLI och hör dom knappt

Fast nu finns ju 560Ti-448 för ungefär samma pris så hade jag köpt idag hade det nog blivit två sådana då de presterar mycket bättre

Att hävda att 560TI-448 presterar mycket bättre är väl ändå att ta i med tanke på att vanliga 560TI har 384 Cuda kärnor, så det skiljer bara 64 Cuda kärnor. Det ger bara några fps som mest i vissa spel.

Lite bättre visst men inte mycket bättre.

Personligen kör jag ett Zotac GTX-560TI med 2GB VRAM och det presterar faktiskt i vissa fall bättre i BF3 än varianten med 448 Cuda kärnor, detta tack vare att det är 2GB VRAM.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Tycker att du borde kolla på AMD 7000-serien, om zero-core funkar som det ska så drar korten under 5 watt och fläktarna stängs av.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapnel:

Kan bara uttala mig om MSI's variant:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622728

Kör två sådana i SLI och hör dom knappt

Fast nu finns ju 560Ti-448 för ungefär samma pris så hade jag köpt idag hade det nog blivit två sådana då de presterar mycket bättre

Ska klart överväga MSI!

Skrivet av Joakim Ågren:

Att hävda att 560TI-448 presterar mycket bättre är väl ändå att ta i med tanke på att vanliga 560TI har 384 Cuda kärnor, så det skiljer bara 64 Cuda kärnor. Det ger bara några fps som mest i vissa spel.

Lite bättre visst men inte mycket bättre.

Personligen kör jag ett Zotac GTX-560TI med 2GB VRAM och det presterar faktiskt i vissa fall bättre i BF3 än varianten med 448 Cuda kärnor, detta tack vare att det är 2GB VRAM.

Är det stockkylare på Zotac-kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Tycker att du borde kolla på AMD 7000-serien, om zero-core funkar som det ska så drar korten under 5 watt och fläktarna stängs av.

Prisklass på dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Prisklass på dessa?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=348#rparams=ss=7850

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Okej. Avvaktar dock för Nvidia alternativ (fanboy, sorry).

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tala för ett Asus GTX 560 Ti DCII TOP som är helt ljudlöst i idle och då har jag ändå ett chassi som inte är gjort för att vara tyst.

http://cdon.se/hemelektronik/asus_geforce_gtx_560_ti_dcii_top...

Använd rabbattkoden "SWEC1203" så får du det för 1614:-.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av barr1:

Jag kan bara tala för ett Asus GTX 560 Ti DCII TOP som är helt ljudlöst i idle och då har jag ändå ett chassi som inte är gjort för att vara tyst.

http://cdon.se/hemelektronik/asus_geforce_gtx_560_ti_dcii_top...

Använd rabbattkoden "SWEC1203" så får du det för 1614:-.

Tack för tipset! Jävligt frestande pris ;).

Så du säger att det är tyst? Är det tyst både under surfande som spelande? Temperaturer?

Permalänk
Medlem

GTX 660?

Vet vi något om lanseringen av Keplers småbröder?

Permalänk
Medlem

Jag har ägt både ett MSI och ett ASUS DC2 TOP, jag tycker MSI't var bra mycket stabilare och tystare.

Asus kortet verkar ha en väldigt snäv fläktprofil, vet inte om detta går att ordna med BIOS eller så, men jag låser mitt kort på 40% och då är det inte särskilt högljutt - men MSI vinner "out of the box."

Hade för övrigt inte ett enda problem med MSI-kortet någonsin, med ASUS-kortet har jag stött på driverkrasher, högspinnande fläktar samt högre temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Tack för tipset! Jävligt frestande pris ;).

Så du säger att det är tyst? Är det tyst både under surfande som spelande? Temperaturer?

Har också det där kortet. Väldigt tyst vid idle, surfande eller om man kollar film. Men när du börjar spela så går givetvis ljudnivån upp. Om detta är störande eller ej för dig, är svårt för mig att säga Jag störs inte iaf.
Man kan justera hur fläktarna ska jobba också. Vid en viss temp, säg 60°, så ska fläktarna gå i 30% och vid 70° går de upp till 50%. Man kan ju då justera ner detta, bara man har koll på tempen. Mitt kort går aldrig över 70° i BF3 t.ex och då har jag ändå höjt spänningen lite och överklockat.
Jag kör auto på fläktarna och man hör då hur fläktarna går upp till kanske 40-50% för att få ner temperaturen. Jag har inte pillat med fläkt/temp inställningarna så mycket, jag vet inte hur länge kortet orkar kyla sig på 10-20% fläkthastighet när du drar igång ett spel. Man kan ju då ställa in att kortet ska gå upp till 60-80% fläkthastighet vid säg 90°. Eller så kör man på auto.

Mitt kort ligger på 31° idle och 10-20% fläkthastighet och är väldigt tyst och stabilt.
Så länge man använder sig av fläktar så kommer det att låta lite.

Drivrutinskrascher kan man alltid diskutera, oftast beror de på nVidia/AMD. Jag har inte haft ett enda strul med mitt nya bygge.(se signatur)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Att hävda att 560TI-448 presterar mycket bättre är väl ändå att ta i med tanke på att vanliga 560TI har 384 Cuda kärnor, så det skiljer bara 64 Cuda kärnor. Det ger bara några fps som mest i vissa spel.

Lite bättre visst men inte mycket bättre.

Personligen kör jag ett Zotac GTX-560TI med 2GB VRAM och det presterar faktiskt i vissa fall bättre i BF3 än varianten med 448 Cuda kärnor, detta tack vare att det är 2GB VRAM.

Alla spelar kanske inte bara BF3 ? ;). Fast nu tror jag ju iofs att TS inte tänkt sig att spela så mycket då han går från 580 till 560Ti

Sen så anser nog jag att runt 10% mer prestanda för samma pris är mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Jag har ägt både ett MSI och ett ASUS DC2 TOP, jag tycker MSI't var bra mycket stabilare och tystare.

Asus kortet verkar ha en väldigt snäv fläktprofil, vet inte om detta går att ordna med BIOS eller så, men jag låser mitt kort på 40% och då är det inte särskilt högljutt - men MSI vinner "out of the box."

Hade för övrigt inte ett enda problem med MSI-kortet någonsin, med ASUS-kortet har jag stött på driverkrasher, högspinnande fläktar samt högre temperaturer.

Skrivet av Falcon:

Har också det där kortet. Väldigt tyst vid idle, surfande eller om man kollar film. Men när du börjar spela så går givetvis ljudnivån upp. Om detta är störande eller ej för dig, är svårt för mig att säga Jag störs inte iaf.
Man kan justera hur fläktarna ska jobba också. Vid en viss temp, säg 60°, så ska fläktarna gå i 30% och vid 70° går de upp till 50%. Man kan ju då justera ner detta, bara man har koll på tempen. Mitt kort går aldrig över 70° i BF3 t.ex och då har jag ändå höjt spänningen lite och överklockat.
Jag kör auto på fläktarna och man hör då hur fläktarna går upp till kanske 40-50% för att få ner temperaturen. Jag har inte pillat med fläkt/temp inställningarna så mycket, jag vet inte hur länge kortet orkar kyla sig på 10-20% fläkthastighet när du drar igång ett spel. Man kan ju då ställa in att kortet ska gå upp till 60-80% fläkthastighet vid säg 90°. Eller så kör man på auto.

Mitt kort ligger på 31° idle och 10-20% fläkthastighet och är väldigt tyst och stabilt.
Så länge man använder sig av fläktar så kommer det att låta lite.

Drivrutinskrascher kan man alltid diskutera, oftast beror de på nVidia/AMD. Jag har inte haft ett enda strul med mitt nya bygge.(se signatur)

Det är svårt att dra en slutsats då ni skriver emot varandra. Avvaktar fortfarande dock. Frågan är som sagt om 660 kommer dröja, för det kortet lär prestera i stil med ett 570 om Nvidia följer sitt tidigare mönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapnel:

Alla spelar kanske inte bara BF3 ? ;). Fast nu tror jag ju iofs att TS inte tänkt sig att spela så mycket då han går från 580 till 560Ti

Hehe

Skrivet av grapnel:

Sen så anser nog jag att runt 10% mer prestanda för samma pris är mycket bättre

Vad syftar du på nu?

Permalänk

Har ett Asus DCII 560ti i min och den är både tyst och kall. den håller sig på runt 45 grader även fast jag överklockat till 1ghz.

Permalänk

Kör också på ett Asus GTX 560 Ti DCII TOP och kan hålla med om att det är väldigt tyst.
Hör inte det de minsta i spel men då har jag även en gammal stockkylare till processor.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av makwarrior:

Har ett Asus DCII 560ti i min och den är både tyst och kall. den håller sig på runt 45 grader även fast jag överklockat till 1ghz.

Skrivet av Sweets589:

Kör också på ett Asus GTX 560 Ti DCII TOP och kan hålla med om att det är väldigt tyst.
Hör inte det de minsta i spel men då har jag även en gammal stockkylare till processor.

Det har ett gott rykte. Men det vore intressant att veta hur 660 ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Det är svårt att dra en slutsats då ni skriver emot varandra. Avvaktar fortfarande dock. Frågan är som sagt om 660 kommer dröja, för det kortet lär prestera i stil med ett 570 om Nvidia följer sitt tidigare mönster.

Har testat att leka lite med fläkthastigheter kontra temp nu och jag kan bekräfta att det går att få ner ljudnivån om man manuellt justerar vid vilken temp fläktarna ska gå igång. Se bifogad bild, jag har bara testat ett par rundor i BF3 men kortet höll sig väldigt tyst och gick upp till knappt hörbar hastighet. Inget "upp och ner" whine.

" Out of the box " som slabb skriver här ovan så går fläktarna väldigt mycket "upp och ner" men med hjälp av t.ex Asus GPU Tweak kan man ställa in hur man vill ha det. Snäv fläktprofil tycker jag var en bra beskrivning på hur Asus har ställt in det " out of the box ".

Det som "stör" nu är fläkten i projektorn, speccad till runt 28dB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Hehe :)Vad syftar du på nu?

Kikade lite snabbt på http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx... och det verkar vara runt 10% bättre än vanliga 560Ti och säljs väl för ungefär samma pris på en del ställen?

Mina vanliga MSI 560Ti kostar ju samma nu som när de lanserades =/

Permalänk
Medlem

Vill du kunna spela utan att datorn väsnas så är ju två Gigabyte GV-R677SL-1GD optimala.

https://www.inet.se/produkt/5409223/gigabyte-radeon-hd6770-10...

Men jag hade väntat på recension av kommande GTX 660/670 i dagen läge.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Vill du kunna spela utan att datorn väsnas så är ju två Gigabyte GV-R677SL-1GD optimala.

https://www.inet.se/produkt/5409223/gigabyte-radeon-hd6770-10...

Men jag hade väntat på recension av kommande GTX 660/670 i dagen läge.

Hur funkar det med passiv kylning och crossfire?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hur funkar det med passiv kylning och crossfire?

De funkar fint om du har ett chassi med en fläkt i sidan. Som drar UT värmen eller en fläkt i golvet som matar in sval luft underifrån.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

själv kör jag msi twin frozr II, i 40% hastighet på fläkten (lägsta hastigheten) i msi afterburner så verkar mitt kort ljudlöst, 45% så hörs det lite, 50% klart hörbart, höjer man hela vägen upp till hundra är det orkan. men har bra kylning i chassit så kör mitt kort med 40-45% hastighet på fläkten och går max upp i 75 grader

vad jag vet själv så är asus direct cu II det tystaste men vet ej om det är ett kallare kort än mitt, mitt brukar vara nere i 25c oftast i idle.

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem

Spelar du inte alls förstår jag att du vill "trappa" ner, men mitt 570 med stock kylare e knäpp tyst med 2 skärmar, varvar bara upp vid spelande.

vs 5850 med samma kylar design så är 570 klart tystare. (hör inte kortet i "idle" som sagt)

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Falcon;12098000"]Har testat att leka lite med fläkthastigheter kontra temp nu och jag kan bekräfta att det går att få ner ljudnivån om man manuellt justerar vid vilken temp fläktarna ska gå igång. Se bifogad bild, jag har bara testat ett par rundor i BF3 men kortet höll sig väldigt tyst och gick upp till knappt hörbar hastighet. Inget "upp och ner" whine.

" Out of the box " som slabb skriver här ovan så går fläktarna väldigt mycket "upp och ner" men med hjälp av t.ex Asus GPU Tweak kan man ställa in hur man vill ha det. Snäv fläktprofil tycker jag var en bra beskrivning på hur Asus har ställt in det " out of the box ".

Det som "stör" nu är fläkten i projektorn, speccad till runt 28dB.

Dold text

[/QUOTE]Jo, att finslipa med mjukvaran du visade eller Afterburner är nog mer eller mindre ett måste.

[QUOTE="grapnel;12098065"]Kikade lite snabbt på http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx... och det verkar vara runt 10% bättre än vanliga 560Ti och säljs väl för ungefär samma pris på en del ställen?

Mina vanliga MSI 560Ti kostar ju samma nu som när de lanserades =/

Dold text

[/QUOTE]Ah, okej. Dåligt att priset är detsamma.

[QUOTE="Ant3;12098113"]Vill du kunna spela utan att datorn väsnas så är ju två Gigabyte GV-R677SL-1GD optimala.

https://www.inet.se/produkt/5409223/gigabyte-radeon-hd6770-10...

Men jag hade väntat på recension av kommande GTX 660/670 i dagen läge.

Dold text

[/QUOTE]Har kollat på detta kort förut. Tyvärr så tror jag inte det kommer få plats i mitt chassi (R3). Sedermera är det inte Nvidia ^^.

[QUOTE="02dino;12098238"]själv kör jag msi twin frozr II, i 40% hastighet på fläkten (lägsta hastigheten) i msi afterburner så verkar mitt kort ljudlöst, 45% så hörs det lite, 50% klart hörbart, höjer man hela vägen upp till hundra är det orkan. men har bra kylning i chassit så kör mitt kort med 40-45% hastighet på fläkten och går max upp i 75 grader

vad jag vet själv så är asus direct cu II det tystaste men vet ej om det är ett kallare kort än mitt, mitt brukar vara nere i 25c oftast i idle.

Dold text

[/QUOTE]Låter som mitt 580 med stock då. Nu låter jag den jobba efter fabrikskurvan, och nu vid surfande och fläkten i idle (40%), så ligger temperaturen runt 44°C.

[QUOTE="mannen99;12098245"]Spelar du inte alls förstår jag att du vill "trappa" ner, men mitt 570 med stock kylare e knäpp tyst med 2 skärmar, varvar bara upp vid spelande.

vs 5850 med samma kylar design så är 570 klart tystare. (hör inte kortet i "idle" som sagt)

Dold text

[/QUOTE]Det blir lite WoW och FSX. WoW kräver inte mycket, och FSX är så jäkla dåligt optimerat så att ett 580 inte bidrar till det bättre.

Vad tror vi om detta kort?