Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

Permalänk
Medlem

Indeed.

Visa signatur

| Intel i9 9900K | 1080 TI x 2 SLI | Valve Index |

Permalänk

Skulle vpn funka i detta läge?

Permalänk
Medlem

Det som behövs är form av direktdemokrati.

Mitt förslag ser ut ungefär enligt följande:

- Det ska för alla svenskar fungera att via internet rösta på alla olika förlag som läggs i riksdag, landsting, kommuner osv. I Estland kan man redan rösta i de stora valen så tekniken finns.
- Röstar 17% av befolkningen i en fråga gäller riksdagens fördelning 83% och folkets 17% t ex.
- Röstar 0,1% av befolkningen i en fråga gäller riksdagens röstfördelning till 99,9% och folkets 0,1% osv.
- Röstar mer än 50% av folket i en fråga är det folket som avgör helt och hållet. Riksdagens röstfördelning är då värt 0% och folkets 100%.

Med ett sådant system väljer folket själva vilka frågor vi tycker är viktiga att rösta i, politikerna kan inte köra över folket då.
Vi väljer själva när vi vill ha "folkomröstning", såfort mer än 50% röstar är det vi som bestämmer, inte riksdagen.
I frågor som inte folk orkar sätta sig in i är det bara att strunta i att rösta så bestämmer riksdagen.

Det finns inget negativt med ett sådant här system som jag ser det.

Har länge tänkt starta en rörelse för detta och nu kommer det bli av. Ska börja snickra på det redan ikväll!

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Sådant här får en ännu en gång att fundera på hur kass vår form av representativ demokrati är.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk

Man skäms ju över att vara svensk. Jag börjar tro mindre och mindre på EU...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Det som behövs är form av direktdemokrati.

Mitt förslag ser ut ungefär enligt följande:

- Det ska för alla svenskar fungera att via internet rösta på alla olika förlag som läggs i riksdag, landsting, kommuner osv. I Estland kan man redan rösta i de stora valen så tekniken finns.
- Röstar 17% av befolkningen i en fråga gäller riksdagens fördelning 83% och folkets 17% t ex.
- Röstar 0,1% av befolkningen i en fråga gäller riksdagens röstfördelning till 99,9% och folkets 0,1% osv.
- Röstar mer än 50% av folket i en fråga är det folket som avgör helt och hållet. Riksdagens röstfördelning är då värt 0% och folkets 100%.

Med ett sådant system väljer folket själva vilka frågor vi tycker är viktiga att rösta i, politikerna kan inte köra över folket då.
Vi väljer själva när vi vill ha "folkomröstning", såfort mer än 50% röstar är det vi som bestämmer, inte riksdagen.
I frågor som inte folk orkar sätta sig in i är det bara att strunta i att rösta så bestämmer riksdagen.

Det finns inget negativt med ett sådant här system som jag ser det.

enda problemet är att politikerna måste gå med på det för att det över huvudtaget skulle gå att införa

Permalänk
Sötast

Gamla gubbar och deras små perverterade efterträdare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pzyber:

Det som behövs är form av direktdemokrati.

Mitt förslag ser ut ungefär enligt följande:

- Det ska för alla svenskar fungera att via internet rösta på alla olika förlag som läggs i riksdag, landsting, kommuner osv. I Estland kan man redan rösta i de stora valen så tekniken finns.
- Röstar 17% av befolkningen i en fråga gäller riksdagens fördelning 83% och folkets 17% t ex.
- Röstar 0,1% av befolkningen i en fråga gäller riksdagens röstfördelning till 99,9% och folkets 0,1% osv.
- Röstar mer än 50% av folket i en fråga är det folket som avgör helt och hållet. Riksdagens röstfördelning är då värt 0% och folkets 100%.

Med ett sådant system väljer folket själva vilka frågor vi tycker är viktiga att rösta i, politikerna kan inte köra över folket då.
Vi väljer själva när vi vill ha "folkomröstning", såfort mer än 50% röstar är det vi som bestämmer, inte riksdagen.
I frågor som inte folk orkar sätta sig in i är det bara att strunta i att rösta så bestämmer riksdagen.

Det finns inget negativt med ett sådant här system som jag ser det.

Så du menar att varje svensk ska behöva rösta på varenda liten fråga som dyker upp? Du är väl medveten om att inte ens riksdagen samlas inför varje omröstning va? Sedan så är förslaget du för inte direkt demokratisk. Du glömmer att varje riksdagsmedlem även är en del av det svenska folket. Och de är förtroendevalda. Direkt demokrati går helt enkelt inte i ett land med så pass många innevånare som Sverige har.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av evok:

enda problemet är att politikerna måste gå med på det för att det över huvudtaget skulle gå att införa

Jo det är ju just det... Gäller att få folket att vakna.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Jag tycker Sverige skall gå ut ur EU. EU är bara trams.Massor av pengar som går till puckon som inte gör ett dugg. Även den svenska regeringen består av puckon som inte ens vet hur det svenska samhället ser ut idag.

Om du tror politikerna kommer bli granskade när dem skickar något. Dem åker gräddfil på allt.

Det är bra att vara kritisk men det är också bra att veta vad man snackar om.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Skrivet av fille3002:

Och här kommer ännu ett bevis på hur lite svenskarna styr över sverige.

Yep, vet det sedan 20år tillbaka... Ser ner på idioterna som säger annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att varje svensk ska behöva rösta på varenda liten fråga som dyker upp? Du är väl medveten om att inte ens riksdagen samlas inför varje omröstning va?

Nej jag skriver just det att man röstar i de frågor man själv finner är intressant.

T ex om 5% av folket röstar i en fråga, så får riksdagen 95% att säga till om och folket 5%.
är det 50-50 i riksdagen kan folket avgöra i det fallet.
Är det en fråga folk inte finner intressanta så 0,001% röstar. Ja då bestämmer riksdagen fullt ut.
>50% som jag skrev så bestämmer folket helt, då kvittar det hur riksdagen röstar.

Det är som jag tycker det borde vara. Makten åt folket men kompetenta politiker som styr i de frågor folket inte kan/vill sätta sig in i.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vet hur EU och Regeringen fungerar. Det behöver du inte berätta för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att varje svensk ska behöva rösta på varenda liten fråga som dyker upp? Du är väl medveten om att inte ens riksdagen samlas inför varje omröstning va? Sedan så är förslaget du för inte direkt demokratisk. Du glömmer att varje riksdagsmedlem även är en del av det svenska folket. Och de är förtroendevalda. Direkt demokrati går helt enkelt inte i ett land med så pass många innevånare som Sverige har.

I Schweiz bor det 7,6 miljoner och där fungerar det.. Det är inte mängden människor utan tillämpningen som avgör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Jag tycker Sverige skall gå ut ur EU. EU är bara trams.Massor av pengar som går till puckon som inte gör ett dugg. Även den svenska regeringen består av puckon som inte ens vet hur det svenska samhället ser ut idag.

Om du tror politikerna kommer bli granskade när dem skickar något. Dem åker gräddfil på allt.

Och du verkar ju veta vad du snackar om.. EU fungerar som ett handelsavtal mellan medlemsländerna. Samtidigt får man vara med och bestämma en hel del inom EU. So far so good. Problemet är att rösterna är inte utspridda helt jämnt mellan alla länder utan länder som Tyskland, Frankrike och England har många gånger fler röster än tex. Sverige och detta leder till problem. Vill England sälja miljögifter (finns flera tillfällen där de velat sälja miljögifter som skulle förstöra svenska skogar) så kan de genom påtryckningar genom EU få detta igenom eftersom de har mer röster än Sverige. Dock har EU ingen direkt makt att TVINGA Sverige att stifta lagar.

Skrivet av buddaz:

Jag vet hur EU och Regeringen fungerar. Det behöver du inte berätta för mig.

Och ändå uttalar du dig som du gör? Skumt.. EU i sig är en bra ide.. dock hur unionen tillämpas kan man ju diskutera.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Hela tiden hör man om hur politiker, organisationer för mänskliga rättigheter osv klankar ner på länder som Iran, Kina och Nord Korea för deras övervakade och icke fria tillgång till internet...

Hyckleri på högsta nivå

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Ja då är det väll dags för dem att sätta upp kameror i toa:n med då

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

"Hela kostnaden för övervakningen, som kan uppgå till en miljard kronor, läggs dock på operatörerna och i slutändan kunderna."

Vi ska alltså betala för att bli överbevakade? Är dem helt knäppa i bollen eller? -_-

Har artikeln ändrats i efterhand, står nämligen 200 miljoner?

Permalänk
Avstängd

kul att se att regeringen går emot folket, undrar vilka andra U länder de är vanligt i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweloop64:

Hela tiden hör man om hur politiker, organisationer för mänskliga rättigheter osv klankar ner på länder som Iran, Kina och Nord Korea för deras övervakade och icke fria tillgång till internet...

Hyckleri på högsta nivå

Nu är det väl inte Internet i sig som folk klankar ner på utan hur de behandlas i vardagslivet. Det är faktiskt fortfarande ett långt steg mellan det USA vill ha och det som Nordkoreas (fram tills nydligen iaf) regering glr mot sina medborgare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Det som behövs är form av direktdemokrati.

Mitt förslag ser ut ungefär enligt följande:

- Det ska för alla svenskar fungera att via internet rösta på alla olika förlag som läggs i riksdag, landsting, kommuner osv. I Estland kan man redan rösta i de stora valen så tekniken finns.
- Röstar 17% av befolkningen i en fråga gäller riksdagens fördelning 83% och folkets 17% t ex.
- Röstar 0,1% av befolkningen i en fråga gäller riksdagens röstfördelning till 99,9% och folkets 0,1% osv.
- Röstar mer än 50% av folket i en fråga är det folket som avgör helt och hållet. Riksdagens röstfördelning är då värt 0% och folkets 100%.

Med ett sådant system väljer folket själva vilka frågor vi tycker är viktiga att rösta i, politikerna kan inte köra över folket då.
Vi väljer själva när vi vill ha "folkomröstning", såfort mer än 50% röstar är det vi som bestämmer, inte riksdagen.
I frågor som inte folk orkar sätta sig in i är det bara att strunta i att rösta så bestämmer riksdagen.

Det finns inget negativt med ett sådant här system som jag ser det.

Har länge tänkt starta en rörelse för detta och nu kommer det bli av. Ska börja snickra på det redan ikväll!

Man får ju i sådana fall också bestämma att dessa folkröster inte behandlas som dem gör idag, där en folkomröstning endast ses som rådgivande ...och sen gör riksdagen som dem vill ändå... som de gjorde vid EU valet.

Och att man tänker nog på funktionaliteten, att gamla kan ta del av systemet och tillgängligheten (tider rösterna ses, hur länge man har på sig att rösta, osv osv) mycket funktionalitet kan ju komma i kontakt med en demokratifråga här men det är ju bara praktiska saker som går att lösa enkelt.

Fin tanke.

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Skrivet av kid_orange:

Skulle vpn funka i detta läge?

Ja, VPN fungerar men inte Svenska VPN tjänster.

www.perfect-privacy.com har massor av servrar världen över, man kan själv välja vilken man vill ansluta till.

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk
Medlem

Folkomröstning säger jag bara, det är fan löjligt att något som detta förslag inte tas upp via folket utan körs igenom riksdagen med medelålders gubbar/tanter som inte är insatta i internet och hur det påverkar olika samhällen, att vi också viker oss för EU och att centerpartiet är sådana jävla hycklare gör inte saken bättre. Börjar bli så jädrans trött på Sveriges styre och så kallade ''demokrati''

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meatwipe:

Man får ju i sådana fall också bestämma att dessa folkröster inte behandlas som dem gör idag, där en folkomröstning endast ses som rådgivande ...och sen gör riksdagen som dem vill ändå... som de gjorde vid EU valet.

Och att man tänker nog på funktionaliteten, att gamla kan ta del av systemet och tillgängligheten (tider rösterna ses, hur länge man har på sig att rösta, osv osv) mycket funktionalitet kan ju komma i kontakt med en demokratifråga här men det är ju bara praktiska saker som går att lösa enkelt.

Fin tanke.

Röstningen inför Sveriges medverkan inom EU är väl ett starkt bevis på hur demokrati faktiskt SKA gå till? En majoritet röstade för JA och då gick man med. Finns även gånger då tjuraktiga politiker tvingats till att väja undan för att majoriteten sagt nej. EMU-valet (både första och andra) är ju ett bevis för detta. Och idag är man ganska nöjd med att Euro INTE är Sveriges valuta.

Skrivet av Bamsebjörn:

Folkomröstning säger jag bara, det är fan löjligt att något som detta förslag inte tas upp via folket utan körs igenom riksdagen med medelålders gubbar/tanter som inte är insatta i internet och hur det påverkar olika samhällen, att vi också viker oss för EU och att centerpartiet är sådana jävla hycklare gör inte saken bättre. Börjar bli så jädrans trött på Sveriges styre och så kallade ''demokrati''

Denna fråga anses vara en mindre en och därför SKA inte en folkomröstning inledas. Sedan så ska väl inte demokratin i sig tryckas ner på bara för att vissa väljer att rösta igenom mindre frågor mot vad du tycker?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jahapp, där ser man

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sweeper x:

Så nu ska vi betala för att bevaka oss själva, god damn it.

Bästa förklaringen med en mening vad slagförslaget går ut på.

Helt underbart!

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Antagligen är majoriteten av riksdagens medlemmar tekniska analfabeter och söker då råd från någon som vill ge dom det, och där är div. lobbyorganisationer snabbt framme och förklarar hur det "är".
Att det i dom flesta fall inte kommer nära sanningen är det ingen av dom som är kompetenta att avgöra.

Dåliga rådgivare och inkompetenta beslutsfattare är en farlig kombination.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Sötast

Jag ska montera en webbkamera i min toalett och direktstreama min diarré till Sveriges Politker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

- Det ska för alla svenskar fungera att via internet rösta på alla olika förlag som läggs i riksdag, landsting, kommuner osv. I Estland kan man redan rösta i de stora valen så tekniken finns.
- Röstar 17% av befolkningen i en fråga gäller riksdagens fördelning 83% och folkets 17% t ex.
- Röstar 0,1% av befolkningen i en fråga gäller riksdagens röstfördelning till 99,9% och folkets 0,1% osv.
- Röstar mer än 50% av folket i en fråga är det folket som avgör helt och hållet. Riksdagens röstfördelning är då värt 0% och folkets 100%.

Det är nog det mest rättvisa systemet jag har hört iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Tja... jag vet inte... Rösta på något annat parti som inte sitter i riksdagen.. Liberaldemokraterna, piratpartiet eller vilket annat parti som helst.

What? Röstade inte Vänstern och Miljöpartiet emot? Där har du ju två etablerade partier som röstade nej!?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet