Problem med hastigheten med router D-link DIR-655

Permalänk
Medlem

Problem med hastigheten med router D-link DIR-655

Hej, för någon månad sedan köpte jag en dlink DIR-655 då min sambo vill ha trådlöst internet till sin surfplatta. Innan hade jag en vanlig switch och allt fungerade felfritt. Jag märkte nästan direkt att routern inte "klarade" att komma upp i höga hastigheter (Notera att jag sitter på tråd och inte trådlöst) Jag kan ladda ner som allra snabbast i 3.3 mb\s och då jag har 100\100 och så fort jag kopplar in switchen så går det i 11 mb\s. Jag laddar ner ofta och ser detta som ett väldigt stort problem, jag har provat mycket tex stänga av QOS, brandvägg med mera utan något vidare ressultat.

Lite info om min dator och router:
Nätverkskort: realtek PCIe GBE Family Controller.

Router: D-link DIR-655 Hardware Version: B1 Firmware Version: 2.00

Vore väldigt tacksam för svar då jag behöver trådlöst och vill kunna tanka i normal hastighet samtidigt.

Svarar gärna på frågor om jag missat något.

tack på förhand!

Permalänk

Kanske dags att testa annat fw, dlink.se listar inte B1 rev men Tyskland gör:
http://www.dlink.de/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DL...

Alt, ring supporten och hör om dom har "rätt" liggande

Usa listar även lite mer info:
http://www.dlink.com/products/?tab=3&pid=DIR-655&rev=DIR-655_...

Har själv kört NA fw när jag hade min 655a, men allt är en risk

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Avstängd

kör tester med något officiellt testverktyg, utan och med router. Var tydlig med bokstäverna, m=milli, M=Mega, b=bit, B=Byte.

Ditt nätverkskort kan behöva startas om efter byte till router, alternativt ställas på en icke negotierad uppkopplingshastighet. Kolla att nätverkskortets inställningar motsvarar inställningarna för lan-portarna i routern. Du har väl inte vänt på lan och wan?

Normalt sett skall inställningarna på lan-sidan vara Auto som skall ge 1000baseT, full-duplex och flow-control samt en MTU på 1500 (hade du kanske jumbo-frames tidigare eller annan manuell porthastighetsinställning?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

kör tester med något officiellt testverktyg, utan och med router. Var tydlig med bokstäverna, m=milli, M=Mega, b=bit, B=Byte.

Ditt nätverkskort kan behöva startas om efter byte till router, alternativt ställas på en icke negotierad uppkopplingshastighet. Kolla att nätverkskortets inställningar motsvarar inställningarna för lan-portarna i routern. Du har väl inte vänt på lan och wan?

Normalt sett skall inställningarna på lan-sidan vara Auto som skall ge 1000baseT, full-duplex och flow-control samt en MTU på 1500 (hade du kanske jumbo-frames tidigare eller annan manuell porthastighetsinställning?).

Skall lägga det där med stort M och litet m på minnet, tack! Angående det andra så tappade du mig vid 1000baseT. ;E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolrazz:

Skall lägga det där med stort M och litet m på minnet, tack! Angående det andra så tappade du mig vid 1000baseT. ;E

Felaktigt inställda parametrar för nätverkskortet kan definitivt ge dessa prestandaproblem.

Här finns en guide
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Troubleshoot...

Stycket med prestanda där det står om flow-control. Där hittar du hur du ändrar. Skall helst vara på full automatik men kan varit så att din switch/internetoperatör inte stödde det fullt ut så du har ändrat inställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Router: D-link DIR-655 Hardware Version: B1 Firmware Version: 2.00

Felkälla med största sannolikhet lokaliserad. Samma revision som jag har och jag har exakt samma problem - om vi pratar torrent? Det är bara att gå tillbaka med den, jag har prövat ALLT!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

kör via switchen till din dator och kör routern ändast för det trådlösa kanske kan vara en lösning?
Är själv väldigt alergist mot routrar, värst av allt trådlösa för det kan kicka och tappar massa prestanda osv.

En switch är ju absolut det optimala helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Felkälla med största sannolikhet lokaliserad. Samma revision som jag har och jag har exakt samma problem - om vi pratar torrent? Det är bara att gå tillbaka med den, jag har prövat ALLT!

Japp, problemet uppstår med torrents och kan oftast inte streama varken 720p eller 1080p vilket jag klarar lätt med switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Felkälla med största sannolikhet lokaliserad. Samma revision som jag har och jag har exakt samma problem - om vi pratar torrent? Det är bara att gå tillbaka med den, jag har prövat ALLT!

Jag har exakt samma revision och den fungerar felfritt så måste vara nåt annat i era fall.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag har exakt samma revision och den fungerar felfritt så måste vara nåt annat i era fall.

Tvekar på det, har provat allt jag har komma och tänka på, allra helst vill jag bara kasta routern ut igenom fönstret, men då kan jag ju inte ha trådlöst! :<

Permalänk
Medlem

D-Link har urdåliga routers. Byt säger jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Rekordmedlem

Om det bara handlar om att få trådlöst och du har nog många ip så skaffa en accespunkt i stället, eller så går du upp i klass & köper en bra alltiettburk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det bara handlar om att få trådlöst och du har nog många ip så skaffa en accespunkt i stället, eller så går du upp i klass & köper en bra alltiettburk.

Tänkte på det där med accespunkt, men det lät för svårt för mig när jag läste om det innan jag införskaffade mig en router. Kanske inte är så såvrt och jag hittade fel info, men är inte så bra på sånt. Tack för tipset i vilket fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag har exakt samma revision och den fungerar felfritt så måste vara nåt annat i era fall.

Nej, det beror inte på något annat eftersom det fungerar till 100% med exakt samma konfiguration och 635. D(own)-Link har inte alltid samma komponenter i sina enheter trots samma revision.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det beror inte på något annat eftersom det fungerar till 100% med exakt samma konfiguration och 635. D(own)-Link har inte alltid samma komponenter i sina enheter trots samma revision.

Tyvärr specar dem tydligen inte throughput för annars hade ni kunnat reklamera. Min fungerar iaf felfritt, låter ju sjukt om de skulle ha olika komponenter i samma revision men jag har väl annars inte heller så bra erfarenheter av D-Link.

Permalänk
Avstängd

Jag tror fortfarande på felaktiga hårdvaruinställningar som flowcontrol, duplex etc. Realtek-kretsen måste definitivt startas om mellan byte från switch (publikt) till router (internt).

Jäkla gnäll på D-Link här men realtek är ju ingen direkt höjdare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Jag tror fortfarande på felaktiga hårdvaruinställningar som flowcontrol, duplex etc. Realtek-kretsen måste definitivt startas om mellan byte från switch (publikt) till router (internt).

Jäkla gnäll på D-Link här men realtek är ju ingen direkt höjdare heller.

Tror du att du kan förklara för mig hur jag gör? Eller länka till någon guide eller likande, skulle vara toppen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolrazz:

Tror du att du kan förklara för mig hur jag gör? Eller länka till någon guide eller likande, skulle vara toppen.

Jag har redan tidigare i tråden länkat till denna utmärkta guide
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Troubleshoot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Tror du att du kan förklara för mig hur jag gör? Eller länka till någon guide eller likande, skulle vara toppen.

Det är inget fel på dina inställningar. MartenKL gör det bara lätt för sig när han skyller på "felaktiga" inställningar och hänvisar till någon allmängiltig guide som inte tar upp ditt (och mitt) specifika problem; nämligen routerns oförmågan att hantera ett visst antal samtidiga inkommande och utgående anslutningar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är inget fel på dina inställningar. MartenKL gör det bara lätt för sig när han skyller på "felaktiga" inställningar och hänvisar till någon allmängiltig guide som inte tar upp ditt (och mitt) specifika problem; nämligen routerns oförmågan att hantera ett visst antal samtidiga inkommande och utgående anslutningar.

Okey, så vi är körda då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Okey, så vi är körda då?

Inte nödvändigtvis. Jag hade reklamerat min router om inte OnOff hade haft den goda smaken att gå i kk. Du har däremot fortfarande möjligheten att reklamera varan med hänvisning till § 16 i KKL.
Enkelt sammanfattat: Varan skall anses felaktig om den avviker för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används. Och ingen kan väl påstå att nedladdning med torrent inte är en allmänt känd aktivitet?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inte nödvändigtvis. Jag hade reklamerat min router om inte OnOff hade haft den goda smaken att gå i kk. Du har däremot fortfarande möjligheten att reklamera varan med hänvisning till § 16 i KKL.
Enkelt sammanfattat: Varan skall anses felaktig om den avviker för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används. Och ingen kan väl påstå att nedladdning med torrent inte är en allmänt känd aktivitet?

Tack för infon! Skall göras!