Root android telefon eller inte?

Permalänk
Medlem

Root android telefon eller inte?

Hej!

Har införskaffat min första Android telefon (Motorola Razr) efter ha haft IOS och Windows Phone.
Än så länge är jag ganska nöjd då det är väldigt fritt, dock är det ganska buggit har jag märkt. Hänger sig lite då och då och kan sega ganska mycket.
Jag har även lagt märke till att man kan göra något som heter Root. Jag har läst runt på diverse forum men känner ändå att jag inte är helt med. (Kanske inte hittat rätt forum)

Jag känner att jag kan göra det mesta med min telefon jämfört med IOS och WP, men vad missar jag när jag inte har en rootad telefon?
Vilka fördelar och nackdelar finns det? Förklara gärna väldigt basic då Android är HELT nytt för mig, endast använt i 2 dagar.
Jag vet att det finns diverse forum för detta men känner att jag behöver extra förklaring så att säga. Så har du inget annat för dig så får du gärna köra igenom grunderna med mig gällande root

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

överklocka processor men för 99.1% av människor så är root onödigt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Med root kan du installera applikationer som systemapplikationer, över/underklocka telefon och mkt annat.
Den stora massan behöver inte roota sin telefon, men det är relativt enkelt om man läser och följer noga:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Med root kan du installera applikationer som systemapplikationer, över/underklocka telefon och mkt annat.
Den stora massan behöver inte roota sin telefon, men det är relativt enkelt om man läser och följer noga:)

Har du lust att utveckla det här med installera applikationer som systemapplikationer?

Permalänk
Medlem

Överklockning + custom ROMsen är oftast snabbare än vanliga! Samt att du ofta får senare version än vad som finns officiellt

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har du lust att utveckla det här med installera applikationer som systemapplikationer?

brandvägg o "total backup" tycker jag är bra exempel på vad som blir möjligt..

Roota o jailbreak är samma sak..
root är administratör i unix/linux miljö.
När du har tillgång till root så kan du göra va du vill, inkl ta bort en viktigt systemfil så telefonen inte startar igen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av thexps:

Har du lust att utveckla det här med installera applikationer som systemapplikationer?

Systemappar kan du t.ex inte ta bort sålätt, du kan installera t.ex avast anti-theft ("stöldskydd") på telefonen, återställs luren finns appen kvar.

Skrivet av Rydisen:

Överklockning + custom ROMsen är oftast snabbare än vanliga! Samt att du ofta får senare version än vad som finns officiellt

Sant så sant men kanske inte de mest stabila eller så kanske inte allt fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Så länge telefonen är ny tycker jag inte att det finns någon poäng med root. Först när alla andra har senare versioner av Android tycker jag att det är lönt, och då rootar jag för att kunna uppgradera utan tillverkarens stöd.

När jag köpte min Androidtelefon för lite drygt två år sedan försvann garantin om man rootade den.. hur är det idag?

Lek med din telefon som den är tills du är helt trött på den. Då kan du roota, telefonen kan bli som ny igen...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Största fördelen med anroid och rooting är det grymt härliga communityt av utvecklare och konsumenter som möts på tech-forum som xda för att göra det bästa möjliga med sina mobila apparater. Via denna stora communityn så finns det många modifikationer man hittar, bl.a då byta rom mot en stabilare, snabbare, strömsnålare och snyggare rom. Hittar man något man gillar så är det bara att dra in det i telebobon och sedan så är man mer överlägsen än alla andra, så är det bara. Men som tidigare sagt så är inte rooting för alla, men de som gjort det och gillar överlägsenheten med det är ju mer än nöjda.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Största fördelen med anroid och rooting är det grymt härliga communityt av utvecklare och konsumenter som möts på tech-forum som xda för att göra det bästa möjliga med sina mobila apparater. Via denna stora communityn så finns det många modifikationer man hittar, bl.a då byta rom mot en stabilare, snabbare, strömsnålare och snyggare rom. Hittar man något man gillar så är det bara att dra in det i telebobon och sedan så är man mer överlägsen än alla andra, så är det bara. Men som tidigare sagt så är inte rooting för alla, men de som gjort det och gillar överlägsenheten med det är ju mer än nöjda.

Okey det låter ju helt klart intressant med stabilare, snabbare och strömsnålare system. Men kan jag fortfarande använda telefonen precis som vanligt? Marketplace och allt finns kvar?
Kan man säga att man får en helt ren installation av Android systemet? Typ som Galaxy Nexus som är en ren Android telefon vad jag förstått. Jag har t.ex. inte fått ICS än, är det möjligt om jag rootar den?
Och kommer systemet se helt annorlunda ut?

Tänkte köra ett försök efter läst allas svar, har du/ni en bra sida som man kan lita på allt som skriv? Eller vill du guida själv?

Permalänk
Skrivet av thexps:

Okey det låter ju helt klart intressant med stabilare, snabbare och strömsnålare system. Men kan jag fortfarande använda telefonen precis som vanligt? Marketplace och allt finns kvar?
Kan man säga att man får en helt ren installation av Android systemet? Typ som Galaxy Nexus som är en ren Android telefon vad jag förstått. Jag har t.ex. inte fått ICS än, är det möjligt om jag rootar den?
Och kommer systemet se helt annorlunda ut?

Tänkte köra ett försök efter läst allas svar, har du/ni en bra sida som man kan lita på allt som skriv? Eller vill du guida själv?

First things first, det finns en HEL HÖG med roms ute på nätet, och tyvärr så är kanske 75% av dem riktigt dåliga och du kan riskera att bricka(pajja) din lur med dessa. Så det du behöver är en säker källa med info om hur man gör, samt vilka roms som rekommenderas. Jag kan börja med ett tips, Zedomax på youtube lever på att snacka rooting till android, och han har bl.a spellistor fyllda med videos för alla vanliga androidmobiler, bl.a Razr. Han brukar också gå igenom vad rooting innebär, och till många telefoner så går han igenom bra roms och hur man installerar dem.
Ta och kolla hans channel och tänk efter om du vill riskera garantin framför de episka saker som väntar dig med rooting

http://m.youtube.com/playlist?list=PL18A93BA595368F5D hoppas länken fungerar på pc , sitter på min Transformer, som btw är rootad med hjälp av Zedomax tips, kan förövrigt hjälpa dig också om du har svårt att följa vad Korean/Amerikanen snackar om

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Vet man inte varför man ska roota så är det väl iaf bättre att vänta till lusten faller på.

Permalänk
Medlem

Nej det är ingen större risk att bricka, händer inte så ofta de flesta gånger går det att installera om.

Följer man guider så är det lugnt, men på en ny lur är det väl inte så användbart att roota

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

First things first, det finns en HEL HÖG med roms ute på nätet, och tyvärr så är kanske 75% av dem riktigt dåliga och du kan riskera att bricka(pajja) din lur med dessa. Så det du behöver är en säker källa med info om hur man gör, samt vilka roms som rekommenderas. Jag kan börja med ett tips, Zedomax på youtube lever på att snacka rooting till android, och han har bl.a spellistor fyllda med videos för alla vanliga androidmobiler, bl.a Razr. Han brukar också gå igenom vad rooting innebär, och till många telefoner så går han igenom bra roms och hur man installerar dem.
Ta och kolla hans channel och tänk efter om du vill riskera garantin framför de episka saker som väntar dig med rooting

http://m.youtube.com/playlist?list=PL18A93BA595368F5D hoppas länken fungerar på pc , sitter på min Transformer, som btw är rootad med hjälp av Zedomax tips, kan förövrigt hjälpa dig också om du har svårt att följa vad Korean/Amerikanen snackar om

Okey tack för tipset! Ska kolla in imorgon och se om jag förstår, annars återkommer jag!

Skrivet av Boss302:

Vet man inte varför man ska roota så är det väl iaf bättre att vänta till lusten faller på.

Har inte vetat om jag ska pga. jag inte vetat vad det gör, men nu har jag lite bättre förståelse och lusten faller på nu

Skrivet av Dave88:

Nej det är ingen större risk att bricka, händer inte så ofta de flesta gånger går det att installera om.

Följer man guider så är det lugnt, men på en ny lur är det väl inte så användbart att roota

Varför är det inte användbart på ny lur? Vad jag förstod så kan man installera en "ren" android kopia, slippa allt förinstallerat som Motorola i de här fallet installerat i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

First things first, det finns en HEL HÖG med roms ute på nätet, och tyvärr så är kanske 75% av dem riktigt dåliga och du kan riskera att bricka(pajja) din lur med dessa. Så det du behöver är en säker källa med info om hur man gör, samt vilka roms som rekommenderas. Jag kan börja med ett tips, Zedomax på youtube lever på att snacka rooting till android, och han har bl.a spellistor fyllda med videos för alla vanliga androidmobiler, bl.a Razr. Han brukar också gå igenom vad rooting innebär, och till många telefoner så går han igenom bra roms och hur man installerar dem.
Ta och kolla hans channel och tänk efter om du vill riskera garantin framför de episka saker som väntar dig med rooting

http://m.youtube.com/playlist?list=PL18A93BA595368F5D hoppas länken fungerar på pc , sitter på min Transformer, som btw är rootad med hjälp av Zedomax tips, kan förövrigt hjälpa dig också om du har svårt att följa vad Korean/Amerikanen snackar om

Utöver detta så förslår jag dig att titta in på SweDroids forum för att läsa på om just din telefon och dom rommarna som är bra för Razr, om nu folk lyckats roota den än. Vet att det var snack innan den släpptes om att den skulle vara svår att roota men vet inte hur det ligger till nu.

Sen tycker jag inte att man kan säga att telefonen garanterat blir stabilare som någon nämnde tidigare i tråden. Jag har provat många olika romar till min Desire och måste säga att det oftast varit något fel/bugg på de flesta men hittar man en rom som fungerar bra så är den oftast bättre än "original".

Jag vet inte hur teknikintresserad du är men är du inte insatt eller riktigt intresserad av teknik/android/smartphones så råder jag dig att inte roota din telefon då du kommer måste läsa på för att du ska få telefonen att uppföra sig som du vill. Är du intresserad och inte har något emot att läsa så önskar jag dig lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Utöver detta så förslår jag dig att titta in på SweDroids forum för att läsa på om just din telefon och dom rommarna som är bra för Razr, om nu folk lyckats roota den än. Vet att det var snack innan den släpptes om att den skulle vara svår att roota men vet inte hur det ligger till nu.

Sen tycker jag inte att man kan säga att telefonen garanterat blir stabilare som någon nämnde tidigare i tråden. Jag har provat många olika romar till min Desire och måste säga att det oftast varit något fel/bugg på de flesta men hittar man en rom som fungerar bra så är den oftast bättre än "original".

Jag vet inte hur teknikintresserad du är men är du inte insatt eller riktigt intresserad av teknik/android/smartphones så råder jag dig att inte roota din telefon då du kommer måste läsa på för att du ska få telefonen att uppföra sig som du vill. Är du intresserad och inte har något emot att läsa så önskar jag dig lycka till!

Okey jag tackar för tipsen! Ska besöka sidan och kolla lite.
Jo jag känner att jag är väldigt teknikintresserad så vill lära mig detta, det blir pluggbrillorna på!

Permalänk
Skrivet av NorteX:

Sen tycker jag inte att man kan säga att telefonen garanterat blir stabilare som någon nämnde tidigare i tråden. Jag har provat många olika romar till min Desire och måste säga att det oftast varit något fel/bugg på de flesta men hittar man en rom som fungerar bra så är den oftast bättre än "original".

Och just därför rootade jag aldrig min Wildfire

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Och just därför rootade jag aldrig min Wildfire

Badum tss!

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag rootade min HTC Desire för några månader sedan var för att testa något nytt.
Vad fick jag ut av det då? Jag installerade MIUI (kör det fortfarande) och batteritiden har fördubblats (ja, det har den). Det är snyggare än standard Desire samt har lite smarta funktioner som standard inte har. Det enda jag tycker är sämre är väl möjligtvis kameran men det är skitsamma, använder den så sällan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave88:

Nej det är ingen större risk att bricka, händer inte så ofta de flesta gånger går det att installera om.

Följer man guider så är det lugnt, men på en ny lur är det väl inte så användbart att roota

Vad är det för skillnad om luren är ny eller äldre?

Tror du blandar ihop custom rom och root eller?

Skrivet av Kalium:

Anledningen till att jag rootade min HTC Desire för några månader sedan var för att testa något nytt.
Vad fick jag ut av det då? Jag installerade MIUI (kör det fortfarande) och batteritiden har fördubblats (ja, det har den). Det är snyggare än standard Desire samt har lite smarta funktioner som standard inte har. Det enda jag tycker är sämre är väl möjligtvis kameran men det är skitsamma, använder den så sällan.

På en desire brukar väl anledning nr1 till att just roota vara a2sd?

Skrivet av thexps:

Varför är det inte användbart på ny lur? Vad jag förstod så kan man installera en "ren" android kopia, slippa allt förinstallerat som Motorola i de här fallet installerat i telefonen.

Du kan även plocka bort det "förinstallerade".
Var försiktig o ha en "plan B" bara om man börjar rota bland systemprogram.

Ang custom rom på en razr, sgs2 o.s.v så blir inte prestandaförbättringar speciellt påtagliga efter som hårdvaran är så bra (utgår från min sgs2 nu). Frugans galaxy ace o en gammal blade... Ojojoj, som natt o dag med en bra customrom till skillnad mot original.

Permalänk

Om allt skiter sig eller om man bara föredrar original-romen, hir gör man då för att få tillbaka telefonen som innan? Är det bara att lägga in originalromen, eller måste man göra nåt annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Självklart tar du en backup genom CWM innan du börjar..

Yes.. wipe factory reset, cache, dalvik - restore - klart.

Permalänk
Medlem

http://miuiandroid.com/community/
Dom har ett väldigt bra rom som har snabbat upp och förlängt batteritiden på min DHD markant! Just nu jobbar dom med att slänga upp ICS till de nyare och ja kan tänka mig att razer kommer få det snart

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Någon nämnde XDA utan att faktiskt ge en adress dit
http://forum.xda-developers.com/ kan rekommenderas att läsa igenom lite för mer info om rootning och vad för skoj man kan göra med sin Android telefon.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille044:

http://miuiandroid.com/community/
Dom har ett väldigt bra rom som har snabbat upp och förlängt batteritiden på min DHD markant! Just nu jobbar dom med att slänga upp ICS till de nyare och ja kan tänka mig att razer kommer få det snart

Utgår inte de ifrån cyanogenmod?
Ser ingen razr bland devices på cyanogenmod.com.

Permalänk
Medlem

Har du en gammal, lite segare mobil är det helt klart att roota och dra in nån rom...

Tyckte min HTC wildfire började bli lite seg efter 1 års användande, så jag rootade och tryckte in cyanogenmod 7 kände direkt att jag fick full kontroll över mobilen som jag inte haft tidigare, fick bättre batteritid och flyt.

Kanske inte värt med en nyare telefon som redan flyter bra

mvh