Permalänk

Väldigt seg dator efter Lan1 :/

Hej !

Sry tråden kan ligga i fel forum del om någon kan fixa det så hade det varit schyst

Det är så här att för en vecka sedan så var jag och lanade med några kompisar hemma hos en av dom. Hela kvällen/natten/morgonen blev lyckad och datorn krånglade ingeting. Men sen när jag kom hem och koplade upp datorn och så var den välfdig seg och så t.ex när jag startade den tog det ca 25 min innan jag kunde göra något. Sen när jag startade steam så svararde det inte. Efter några dagar blev det bättre men nu har det kommit tillbaks och har blivit ännu värre. Så kan någo ha varit med om detta och om det finns en lösning eller bara köpa ny hårddisk eller vad det nu kan va hade jag varit väldigt glad .

Tyvärr kan jag nt setupupen ;/ men jag vet att det är en hp från 2010 stationär med 4 gb ram 1000 gb hårddisk sen vet jag nt mer (är rätt så ny med det här med datorer) jag tror att den heter något med pavilio elr något sånt.

tack för svar !! Mvh Johan

Permalänk
Hedersmedlem

Mer allmän felsökning i den här avdelningen, så troligen störst chans att få hjälp.

*Tråd flyttad*

Seghet efter LAN är väl troligast med två saker: skadad hårddisk (som du själv tror) men även kylare som lossnat eller hamnat snett så att CPUn överhettar och gör det segt. Har du kollats temps i BIOS/UEFI eller kört HD-tillverkarens testprogram?

Det låter lite som att skadan uppstod vid hemtransporten. Hände det något speciellt? Blev den tappad?

Det skulle även kanske kunna vara virus om du var oförsiktig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tack så mycket!

Har inte tittat på temp ska göra det . Finns det något sånt pogram i datan nu elr måste jag ladda ner något?

Nej inte vad jag kommer ihåg men ska titta på det.

tack så mycket för ditt svar och flyttningen av tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av J00HHAANN:

Tack så mycket!

Har inte tittat på temp ska göra det . Finns det något sånt pogram i datan nu elr måste jag ladda ner något?

Nej inte vad jag kommer ihåg men ska titta på det.

tack så mycket för ditt svar och flyttningen av tråden

Du kan drar ner tex everest ultimate editon eller hw monitior. För disken räcker oftast hd tune men kan vara bra att köra tillverkarens som multiman föreslår

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Tack pompa kumla skal ladda ner och se men jag tycker inte att den är varm när jag känner på den så jag tror inte att det är det som är problemet skulle vara billigast och enklast då .

Permalänk
Medlem
Skrivet av J00HHAANN:

Tack pompa kumla skal ladda ner och se men jag tycker inte att den är varm när jag känner på den så jag tror inte att det är det som är problemet skulle vara billigast och enklast då .

Känner på? hårddisken kan fått trasiga sectorer och därför den är slö

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Är det köpa ny hårddisk som jag ska göra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J00HHAANN:

Är det köpa ny hårddisk som jag ska göra då?

jo om det inte räcker med formatera om han nog hårddisken gjort sitt tyvär

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa att byta satakabel samt port också, MÅSTE ju inte vara disken om du inte hittar massa sektor fel.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Är det w7 du kör? Hade nämligen själv problem på en gammal hp med vista. Det löstes konstigt nog med att söka efter uppdateringar 2 gånger om dagen (det var ungefär samma symptomer som hos dig)