Permalänk
Medlem

Vilket windows?

Vilket windows ska man ta om man bygger en dator måste man ta oem versionen eller kan man vilken som helst)

Visa signatur

CPU: i7 4790k + Corsair H60 Moderkort: Asus maximus vii gene Grafikkort: Evga gtx 770 sc acx Ljudkort:Soundblaster z Nätaggregat: Fractal design newton r3 600w Chassi: Corsair 350d Ram: Corsair vengceance pro red 2X4GB SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD: Seagate barracuda 2TB Tangentbord: CM Storm ultimate Mus: Razer Deathadder Chromal Headset: Steelseries Siberia V2 Orange

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse.99:

Vilket windows ska man ta om man bygger en dator måste man ta oem versionen eller kan man vilken som helst)

oem kan bara användas till en dator dvs att det blir låst till moderkortet och därmed kan ejj användas i framtiden om du ska bygga nytt, retail däremot kan användas upp till 5 st datorer om jag minns rätt. Annars spelar det ingen iroll förutan 32 64 bitars beroende hur mycket minne du ska ha (mindre än 4gb 32bit, över 4gb 64bit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse.99:

Vilket windows ska man ta om man bygger en dator måste man ta oem versionen eller kan man vilken som helst)

OEM versionen betyder att du bara kan installera den på en dator, och sen kan man inte använda den igen... Om du köper retail så kan du installera den flera gånger.
OEM tycker jag är "bäst" eftersom jag inte byter dator så ofta så att det lönar sig att köpa en retail version.

(PS. Kom ihåg att köpa 64 bitars OS. )

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

OEM versionen betyder att du bara kan installera den på en dator, och sen kan man inte använda den igen... Om du köper retail så kan du installera den flera gånger.
OEM tycker jag är "bäst" eftersom jag inte byter dator så ofta så att det lönar sig att köpa en retail version.

(PS. Kom ihåg att köpa 64 bitars OS. )

Det är inte riktigt sant..Visst så är det så att oem blir bundet till moderkortet. Men det går att genom kontakta microsoft att aktivera om det på annat moderkort..Har själv gjort det när mitt förra moderkort gick sönder och jag bytte till ett annat märke..

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse.99:

Vilket windows ska man ta om man bygger en dator måste man ta oem versionen eller kan man vilken som helst)

Som sagt, OEM räcker bra.
När man byter moderkort (eller uppdaterar BIOS) så upphör den ursprungliga aktiveringen troligen att gälla, men det är inga problem.
Du får nämligen trettio dagar på dig att ringa deras automatiserade telefontjänst och aktivera det på nytt.

Har gjort så minst två gånger med min nuvarande licens, fungerar prima.

Permalänk
Medlem

om jag tex har windows 7 oem versionen kan jag byta till tex windows 8 när det kommer

Visa signatur

CPU: i7 4790k + Corsair H60 Moderkort: Asus maximus vii gene Grafikkort: Evga gtx 770 sc acx Ljudkort:Soundblaster z Nätaggregat: Fractal design newton r3 600w Chassi: Corsair 350d Ram: Corsair vengceance pro red 2X4GB SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD: Seagate barracuda 2TB Tangentbord: CM Storm ultimate Mus: Razer Deathadder Chromal Headset: Steelseries Siberia V2 Orange

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nisse.99:

om jag tex har windows 7 oem versionen kan jag byta till tex windows 8 när det kommer

Ja självklart... Du kan ju alltid byta OS om du vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja självklart... Du kan ju alltid byta OS om du vill det.

Om jag läser vad jag tror Nisse.99 "menar" så är svaret att självklart kan du uppgradera från Windows 7 till Windows 8 genom att köpa uppgraderingsversionen av Windows 8.

Byta OS kan man ju göra oavsett helt enkelt genom att radera hårddisken.

Ska sägas att uppgradering av OS inte i alla lägen är det bästa valet. Gör du en ren installation så slipper du alla gamla drivrutiner (mm) som ligger kvar och skräpar vid en uppgradering.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem

Win 8 kanske kommer att ställa krav på speciella moderkort för att låsa os et, det har diskuterat flitigt om det, men eftersom det inte finns nån skarp 8 så är det ingen som vet om det blir så eller inte, det finns för o nackdelar med det.
Win 8 ger heller inte särskilt mycket förbättring på en stationär dator, metro har ju diskuterats av o till och ett touchinterface på tangentbord o mus är knappast nått vi behöver.
Ska du ha en maskin idag så kör win 7 x64, vilken version beror på funktionerna, det skiljer lite, men säkerhetsfunktionerna kanske är viktigast på laptops o hos företag.
Och ev win 8,... tja jag tror det blir ett nytt vista och att de får rätta till det till win 9 åtminstone i hemmet , på en surfplatta eller telefon verkar däremot 8 bra, men metro är bar i vägen på en stationär dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win 8 kanske kommer att ställa krav på speciella moderkort för att låsa os et, det har diskuterat flitigt om det

Och många lyckas totalt missa vad kraven är.

Desktop/Laptop:
Windows 8 loggan kräver att Secureboot stöds på systemet. Windows 8 loggan kräver att Secureboot går att deaktivera. Med andra ord, 'permanent låst' med secureboot innebär börjud till Windows 8 loggan.

ARM Tablet:
Windows 8 loggan kräver att Secureboot stöds på systemet. Windows 8 loggan kräver att Secureboot ej går att deaktivera. Med andra ord, permanent låst till det egna operativsystemt dylikt iPad och diverse Android plattor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eXale:

Och många lyckas totalt missa vad kraven är.

Desktop/Laptop:
Windows 8 loggan kräver att Secureboot stöds på systemet. Windows 8 loggan kräver att Secureboot går att deaktivera. Med andra ord, 'permanent låst' med secureboot innebär börjud till Windows 8 loggan.

ARM Tablet:
Windows 8 loggan kräver att Secureboot stöds på systemet. Windows 8 loggan kräver att Secureboot ej går att deaktivera. Med andra ord, permanent låst till det egna operativsystemt dylikt iPad och diverse Android plattor.

Vi får se var det slutar, win 8 finns inte på riktigt ännu och låsningen o metro är ju de delar som det gnatas mest om, men frågan är också om det kommer att gå att installera win 8 på ett moderkort som inte stödjer secureboot alls, dvs äldre maskiner, win 8 har ju rätt låga systemkrav o borde gå att köra på klena gamla maskiner bättre än win 7, men det kanske blir bortlåst, vi får helt enkelt vänta o se vad Microsoft beslutar när den skarpa versionen dyker upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vi får se var det slutar, win 8 finns inte på riktigt ännu och låsningen o metro är ju de delar som det gnatas mest om, men frågan är också om det kommer att gå att installera win 8 på ett moderkort som inte stödjer secureboot alls, dvs äldre maskiner, win 8 har ju rätt låga systemkrav o borde gå att köra på klena gamla maskiner bättre än win 7, men det kanske blir bortlåst, vi får helt enkelt vänta o se vad Microsoft beslutar när den skarpa versionen dyker upp.

Jag tror att Win 8 kommer att gå att installera på datorer utan "secure boot", det finns en massa hundratals miljoner datorer där ute som Microsoft vill ska vara kapabla att köra Win 8.

Sedan så tror jag nog att detta kommer att vara en "mellanversion" av Windows. Inte riktigt lika illa som Vista men inte heller lika bra som Windows 7.

Windows 9 eller vad det kommer nog ha lättare att bli bra "out-of-the-box" då de flesta datorerna redan kommer att vara anpassade till Win 8 och kanske framförallt "touch".

Men som vanligt - den som lever får se.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gustav-P:

Om jag läser vad jag tror Nisse.99 "menar" så är svaret att självklart kan du uppgradera från Windows 7 till Windows 8 genom att köpa uppgraderingsversionen av Windows 8.

Byta OS kan man ju göra oavsett helt enkelt genom att radera hårddisken.

Ska sägas att uppgradering av OS inte i alla lägen är det bästa valet. Gör du en ren installation så slipper du alla gamla drivrutiner (mm) som ligger kvar och skräpar vid en uppgradering.

Radera hårddisken? Då kan du inte göra nånting med datorn eller byta OS.
Formatera och ominstallera går bra dock:)

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vi får se var det slutar, win 8 finns inte på riktigt ännu och låsningen o metro är ju de delar som det gnatas mest om, men frågan är också om det kommer att gå att installera win 8 på ett moderkort som inte stödjer secureboot alls, dvs äldre maskiner, win 8 har ju rätt låga systemkrav o borde gå att köra på klena gamla maskiner bättre än win 7, men det kanske blir bortlåst, vi får helt enkelt vänta o se vad Microsoft beslutar när den skarpa versionen dyker upp.

Det kommer självklart att gå att installera Win 8 på en dator utan SecureBoot, dock får man inte märka produkten med loggan "Designed for Windows 8" om det inte finns med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vi får se var det slutar

Märknings kraven ändras i regel inte, och måste annonserar långt i förväg. De blir ibland lättare, som med Vista. Men inte hårdare.

Skrivet av mrqaffe:

men frågan är också om det kommer att gå att installera win 8 på ett moderkort som inte stödjer secureboot alls, dvs äldre maskiner

Är det? Det vore rakt av idiotiskt av microsoft att inte tillåta upgraderingar, och de vet det. MS säljer inte hårdvara, de tjänar inte på att tvinga folk att byta ut den. 'Märkningen' som nämnes åvan Desktop/Laptop är för nya system byggda av OEMs (HP, Dell, etc) som bestämmer om de får sätta en "Designed for Windows 8" sticker på deras system eller inte.

Det är allt.

En av Microsofts huvud argment när det kommer till prestandan har vid varje konferans varit:
"Kör det Windows 7, kan det köra Windows 8."

Permalänk
Medlem

vad tycker ni att jag ska ta oem versioenen eler retail

Visa signatur

CPU: i7 4790k + Corsair H60 Moderkort: Asus maximus vii gene Grafikkort: Evga gtx 770 sc acx Ljudkort:Soundblaster z Nätaggregat: Fractal design newton r3 600w Chassi: Corsair 350d Ram: Corsair vengceance pro red 2X4GB SSD: Samsung 840 EVO 250GB HDD: Seagate barracuda 2TB Tangentbord: CM Storm ultimate Mus: Razer Deathadder Chromal Headset: Steelseries Siberia V2 Orange

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Först och främst, bättre meningsuppbyggnad:)
För det andra, fortfarande OEM.