En liten tanke om dumsnålhet...

Permalänk
Medlem

men om du inte gör som i scenario a, så vet du ju inte om du verkligen köpt en bra produkt, för då har du ju inget o jämföra med

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Gäller väl oanvänd/obruten förpackning?!

//Lasse

Nej.

Skrivet av Konsumentverket:

Undersöka varan
Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den.

Med andra ord ska det även gälla t.ex. nya datorer som man skapat användarkonton på, något som butikerna har väldigt svårt för att acceptera

Källa: http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

Permalänk
Avstängd

Har gått på scenario A antal gånger. Lika glad för det.

Permalänk

Jag brukar köpa min ljudutrustning begagnad, men dock har jag aldrig köpt begagnade hörlurar. Jag antar att jag kör en variant av A där jag går plus, eftersom jag alltid lyckas sälja sådant jag är missnöjd med för mer än jag köpte det för.

När det gäller sådant som är lättare att hitta reviews till än ljudutrustning kör jag däremot alltid alternativet att läsa så mycket reviews och produktrekommendationer jag kan för att inte köpa grisen i säcken.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Scenario C :

Du köper ett par hörlurar för 1500:- direkt, och OJ! vilken skillnad i ljud det va! Du blir så imponerad att du börjar läsa på diverse forum om ljud och olika hörlurar. Efter en vecka inser du att dina hörlurar plötsligt inte är så bra och du saknar en hel del utrustning vid sidan om. Ett år senare sitter du på hörlurar för > 5000:- samt förstärkare/DAC för minst samma summa ^^.

Permalänk
Medlem

Eller så lyssnar man på alla tre lurarna och ser vilket pris man kan motivera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Skickade in mina Porta Pro till http://www.myportapro.com/ och fick mina utbytta även om jag inte hade kvitto!

Tack för tipset! nu kan man alltid tipsa kompisarna ifall deras går sönder.

Permalänk
Inaktiv

Kan ta mig veckor eller månader innan jag gör ett köp. :S Är produkten helt ny, väntar jag på minst 3-5 recensioner från helt olika håll. Sen ska man ju inte glömma bort alla nätbutiker man går igenom...tar tid! (sen har man ju sina favoritmärken också, haha).

Permalänk
Rekordmedlem

Angående ångerrätten så är hörlurar ett gränsfall om den har lagligt stöd, eftersom de är i direkt hudkontakt så har jag svårt att tro att en butik som nekar retur pga hygienskäl inte skulle få rätt om det prövas, inear lurar, kalsonger, och kondomer är sånt man definitivt inte kan testa å ångra sig på det sättet vid distanshandel, vid rena reklamationer är det lite annat, men vissa produkter som hörlurar är i gränslandet för lagstödet och det vore intressant att se en prejudicerande dom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man har ju öppet köp på allt man köper från nätet? Prova dom billiga först om du har en tight budget, annars, skicka tillbaka och köp ett par andra.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid b jag vill vara nöjd med saker jag köper annars kan jag lika gärna strunta i det. Kvalite är viktigt för mig.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kör på alternativ "På mitt eget sätt"
Läser om produkten söker om vanliga fel samt läser alla tester jag hittar samt testar den i butik.
Då vet jag vad jag får för vad den kostar och därefter väljer jag om det är värt pengarna eller inte.

Gäller allt jag köper chansar aldrig

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Allt handlar ju egentligen vad man har för krav själv. jag tex skulle aldrig lägga 1500 spänn på ett par hörlurar. jag använder dom endast till TS/mumble osv, vilket mina creative hs-450 duger mer än väl till. sen kör jag ut spel ljudet genom mina högtalare.
som i dagsläget är ett billigt konig cm 70 2.2 system. vilket helt klart duger åt mig. och skulle inte det duga kopplar jag in mitt hemmabio system uppbyggt av endast cerwin vega. vilket helt klart går på MÅNGA 1000 lappar mer. men också låter därefter.

slutsatsen är väll egentligen:
1: Bestäm dig vad du har för krav.
2: Bestäm en rimlig budget för dina krav
3: Leta reda på produkter som finns innom din budget och som håller dina krav
4: Provlyssna
5: Bestäm dig

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem

Gällande lurar så har man köpt första bästa man hittar i alla fall när man var lite yngre,nu provlyssnar man gärna innan (om möjligt) eller köper nåt som man vet är bra rent allmänt.

Permalänk
Medlem

Eller också får man nöja sig med skiten man köpt

Permalänk
Medlem

OK. Visst det finns idioter överallt. Men den största idioten är den som inte gör scenario C. "Lyssnar kritiskt under en lång tid, ungefär en hel skiva, innan köp och därmed inte hamnar i dumsnålhet eller köper blint vilket scenario B kan leda till."

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kalium:

Scenario B:
Du tänker att det är lika bra att köpa något riktigt från början och köper luren för 1500kr.
Du är nöjd och har betalat 1500kr och har inte behövt vänta flera månader.

Scenario X:
Gå till Dyr Fysisk Butik, och provlyssna diverse lurar tills du blir nöjd. Köp 1500kr-lurar för 1700kr, och var nöjd för att du slapp lägga 2000.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Scenario D: Du köper hörlurar för 1500 pix. Skitnöjd med ljudet och läser sedan på forumet att ett par andra lurar innehåller samma utrustning för halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Scenario B:
Du tänker att det är lika bra att köpa något riktigt från början och köper luren för 1500kr.
Du är nöjd och har betalat 1500kr och har inte behövt vänta flera månader.

Njae, det är ju inte så att om man lägger 1500kr på en lur så får man automatiskt en man trivs med... Det går lika bra att falla i samma fälla och hamna med en dyr lur man inte trivs med, om man inte provat ordentligt först.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag har också börjat tänka så, bättre att köpa lite finare och bli helt nöjd än att chansa och se ifall det blir tillräckligt bra

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

såhär blev det för mig! fick steelseries siberia för typ 300kr på någon våldsam rea , sedan gick ja till teknikmagasinet halv-onykter och personalen lurade på mig ettt steelseries 7h för 700 lol blev ett sennheiser pc360 för 1390kr efter det och har gett bort de andra headseten

Mitt motto, alltid sennheiser!

pc360 bästa headsetet jag ägt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

pc360 bästa headsetet jag ägt.

PC350 var dock ett bra exempel på nästan 1500 spänn spenderade utan att bli speciellt nöjd alls, i mitt fall.
360 ska vara bättre sägs det dock, men har inte provat dem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Därför man har något som kallas för ångersrätt!

Känns det fortfarande inte bra strax innan två veckor har gått, kontakta butiken och lämmna tillbaka!

Gjorde så när jag köpte ett par USB hörlurar för 600ish Kr, var inte nöjd (Razer-skrot), lämmnade tillbaka (Kostade inget) och fick alla pengar tillbaka, sedan köpte jag ett par PC360 är jättenöjd!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841