Apples börsvärde på ny rekordnivå

Permalänk
Medlem

Alltså, säg vad man vill om Apple hit och dit.
Det där är inte ett sundhetstecken. Ett lyxföretag får göra bra med pengar, men att bli värderat till så mycket mer, och så mycket högre än allting annat? Det är hujedamig inte bra för ekonomin.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Haha ni haters är ju tragiska, inse bara att dom lyckats med sin affärsidé. Grattis till Apple och deras framgångar, sen om bubblan spricker är en annan historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Ska man köpa aktier nu kanske?
När dom ska öka till $900? =P

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

När tror ni bubblan för apple spricker då? allt håller inte för alltid? Och hur tror ni det kommer hända? Nazist-skandal eller att dom handlat in slavar i brasilien på sin fabrik där? SERIÖST NU!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Inaktiv

Jag har alltid varit en apple hater... tills jag köpte en ipad <3
En mac skulle aldrig kunna ersätta min pc och samma sak gäller för Iphone.. men Ipaden är ju grym

Permalänk
Medlem

Till er som säger att Apple är en bubbla: vad grunder ni det påståendet på? Jag säger inte att ni har fel eller rätt. Däremot är det ganska ointressant att komma med omotiverade påståenden i en tråd om bolagets börsvärde.

Jag kan konstatera att AAPL handlas till ett P/E-tal (ttm) på 16,7. (Det betyder ration mellan börsvärdet och de senaste 12 månadernas vinst.) Det är lägre än Google (20,7) och marginellt högre än IBM (15,6).

Permalänk
Medlem

Apple har lyckats eftersom de gör produkter som tilltalar de flesta. Det har redan bevisats i undersökningar att mindre begåvade människor, kanske då främst tekniskt oftare väljer Apple produkter då de anses vara enkla att använda. Samtidigt är deras produkter väldigt låsta och ger inte användarna så stora friheter, varför dem inte gillas av mer tekniskt kunniga konsumenter. Jag ska väl egentligen inte dra några förhastade slutsatser av detta, men jag skulle nog kunna gissa att de flesta här föredrar Android/M$ Windows. Men eftersom den största delen av världens befolkning inte är som oss så har Apple verkligen lyckats med sin affärsidé, vilket var precis det jag tänkte komma till.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

När vi (cheferna) bestämda att man skulle införa mac på min arbetsplats, så var ett av argumenten att Apple som företag är så högt värderat, och att de gör så stor vinst. Därför skall vi också börja köpa deras produkter. Är det någon som ser något problem med det argumentet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

Bojkotta Apple! Ett företag får inte bli så stort!

Men snälla...

Permalänk
Medlem

Varför tror så många på en bubbla? 90-talets databubbla berodde väl stor del att företagen värderades högt och hade ingen inkomst? Då sålde man företag för flera miljoner fast dom till och med gick back ... Apples inkomster är ju gigantiska. Eller tror ni folk över hela världen kommer sluta köpa deras produkter, ja då lär den spricka . däremot kanske aktien kan gå ner, men den kommer stiga igen

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

BLANKA!
Skämt åsido; det finns inga tecken på att detta skulle vara en bubbla. Företaget går otroligt bra och har en nära framtid som bara är ljus. Den dagen då Apple börjar tappa och kanske få det lite svårt är nog en dag att gå kort på, då många säkerligen är motvilliga att sälja av sitt innehav och priset därmed eventuellt kan hållas på en artificiellt hög nivå under en period. Ge det ett par år så ska man nog få nöjet att skäligen blanka skiten ur dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perkoff:

Till er som säger att Apple är en bubbla: vad grunder ni det påståendet på? Jag säger inte att ni har fel eller rätt. Däremot är det ganska ointressant att komma med omotiverade påståenden i en tråd om bolagets börsvärde.

Jag kan konstatera att AAPL handlas till ett P/E-tal (ttm) på 16,7. (Det betyder ration mellan börsvärdet och de senaste 12 månadernas vinst.) Det är lägre än Google (20,7) och marginellt högre än IBM (15,6).

Precis. Det roliga är ju att de faktiskt tjänar ohemult mycket pengar (till skillnad från många börsraketer från it-bubblan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Till er som säger att Apple är en bubbla: vad grunder ni det påståendet på? Jag säger inte att ni har fel eller rätt. Däremot är det ganska ointressant att komma med omotiverade påståenden i en tråd om bolagets börsvärde.

Jag kan konstatera att AAPL handlas till ett P/E-tal (ttm) på 16,7. (Det betyder ration mellan börsvärdet och de senaste 12 månadernas vinst.) Det är lägre än Google (20,7) och marginellt högre än IBM (15,6).

För att börsvärdet är högre än Sveriges BNP, högre än HELA USA:s detaljhandel etc. det är inte rimligt och det kommer falla.

Skrivet av this:

Apple har lyckats eftersom de gör produkter som tilltalar de flesta. Det har redan bevisats i undersökningar att mindre begåvade människor, kanske då främst tekniskt oftare väljer Apple produkter då de anses vara enkla att använda. Samtidigt är deras produkter väldigt låsta och ger inte användarna så stora friheter, varför dem inte gillas av mer tekniskt kunniga konsumenter. Jag ska väl egentligen inte dra några förhastade slutsatser av detta, men jag skulle nog kunna gissa att de flesta här föredrar Android/M$ Windows. Men eftersom den största delen av världens befolkning inte är som oss så har Apple verkligen lyckats med sin affärsidé, vilket var precis det jag tänkte komma till.

Du har rätt, även om jag som tekniskt kunnig inte fattar ett dyft av OS X, det är för enkelt och automatiserat, behöver du fixa något i OSet (eller hårdvaran) får du snällt gå in i en butik och betala hutlösa överpriser för att de ska installera en uppdatering eller sätta fast RAM-minnet ordentligt.

Sen stör jag mig på alla dessa som skriver M$, wow, ni är klyftiga ni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazzyElk:

Nej deras aktier ger ingen utdelning. Apple var ju nära att gå i konkurs när Steve Jobs tog över så han var konstant väldigt orolig över att det skulle hända igen och planerade därefter. Det kan ju dock ändras nu när Tim Cook håller i tyglarna.

Man kan ju nämn att tex microsoft också hade en väldans massa pengar på fickan som de inte kunde komma på hur de skulle göra av med. Men som de i stor utsträckning gav som aktie utdelning efter en massa år av sparande.

Edit: Kollade upp microsoft och de har fortfarande en hisklig massa pengar liggande de med. närmare bestämt 340+ Miljarder svenska kronor, så i princip halva apples kassa.

Intressant, trodde alltid bolag gav utdelning om de gick med vinst under ett år annars blir väl aktieägarna sura och säljer?
Ska dock inte uttala mig för mycket, kan nästan inget om aktier osv

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Apple har lyckats eftersom de gör produkter som tilltalar de flesta. Det har redan bevisats i undersökningar att mindre begåvade människor, kanske då främst tekniskt oftare väljer Apple produkter då de anses vara enkla att använda. Samtidigt är deras produkter väldigt låsta och ger inte användarna så stora friheter, varför dem inte gillas av mer tekniskt kunniga konsumenter. Jag ska väl egentligen inte dra några förhastade slutsatser av detta, men jag skulle nog kunna gissa att de flesta här föredrar Android/M$ Windows. Men eftersom den största delen av världens befolkning inte är som oss så har Apple verkligen lyckats med sin affärsidé, vilket var precis det jag tänkte komma till.

Windows har ju dock typ 85 % av användarna på desktop-sidan och det finns i stort sett lika många mobiler med android som iOS i världen. Symbian e fortfarande störst dock.

Källa: http://gs.statcounter.com/#mobile_os-ww-monthly-201102-201202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Alltså, säg vad man vill om Apple hit och dit.
Det där är inte ett sundhetstecken. Ett lyxföretag får göra bra med pengar, men att bli värderat till så mycket mer, och så mycket högre än allting annat? Det är hujedamig inte bra för ekonomin.

På vilket sätt skulle det inte vara bra för ekonomin? Företag som erbjuder produkter och tjänster som det finns efterfrågan på ÄR ekonomin. Du antyder att framgångsrika företag skulle vara till skada, menar du konkurrensmässigt eller något annat?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligt att deras värde och popularitet sjunker snarast möjligt.

Det är skrämmande med företag som låser in sina användare till sitt eget varumärke. Men det handlar inte bara om de egna användarna (som trots allt valt själva), Apple påverkar andra tillverkare i högsta grad med sina stämningar och ju större de blir desto mindre blir andra tillverkare vilket gör utvecklingen av konkurrerande fria system svårare och dyrare.

Det kan leda till en ond spiral där Apple står som ensamma segrare i slutändan och om man vill ha en avancerad teknisk pryl måste man köpa av allt Apple. iPhone, iMac, handla filmer i iTunes och spel i appstore. De kan styra allt, jailbreak är olagligt. Hur kommer utvecklingen se ut om det bara finns ett betydande företag inom ett produktområde?

Permalänk
Skrivet av this:

Apple har lyckats eftersom de gör produkter som tilltalar de flesta. Det har redan bevisats i undersökningar att mindre begåvade människor, kanske då främst tekniskt oftare väljer Apple produkter då de anses vara enkla att använda. Samtidigt är deras produkter väldigt låsta och ger inte användarna så stora friheter, varför dem inte gillas av mer tekniskt kunniga konsumenter. Jag ska väl egentligen inte dra några förhastade slutsatser av detta, men jag skulle nog kunna gissa att de flesta här föredrar Android/M$ Windows. Men eftersom den största delen av världens befolkning inte är som oss så har Apple verkligen lyckats med sin affärsidé, vilket var precis det jag tänkte komma till.

Det Apple har lyckats med är att först och främst göra om en teknisk pryl till en mode-grej (iPod). Hur många människor i mode-branchen, eller kvinnor, såg ni springa runt med en Zune runt midjan? Vad hände efter Apple lanserade den första iPoden? MP3-spelare blev synonymt med iPod, vem nämner ens något annat idag? Det finns billigt skräp och så finns det iPod (jo jag vet att det finns en massa annat men titta i butikshyllorna och fråga "folk på stan", inte många som kommer associera MP3 spelare med Zune direkt).

Sen vara dom först med att släppa en telefon på marknaden som bara hade touch-skärm, även den med en design som var annorlunda och tilltalade allt från tekniker till folk som tyckte "iPhone var snygg". Jag köpte iPhone 3Gs när den kom, Android låg en bra bit efter vid denna tidpunkt.

Deras idé är väl att försöka skapa tekniska produkter som är snygga och kontrollerade, plastlådorna som t.ex. lenovo och HP byggde för 5 - 10 år sedan var ju hemska om man tittar på dom nu. Hur många människor som bryr sig om utseende skulle springa runt med en 5 år gammal lenovo.... för 5 år sen? Många som har Macbooks vill ju gärna visa upp dom för dom tycker att det är snyggt och hippt.

Själv hatar jag Apple, har sålt min ena iPhone, gav den andra till sambon. Min son har numera en iPad 2 och när jag ska byta dator finns det inte ens en minimal chans att det någonsin blir en Apple-burk igen. Är betydligt mer nöjd med min Galaxy S2 än vad jag var med min iPhone och Apple har fått mig att inse att Microsoft faktiskt gör bra produkter. Det finns många anledningar till varför jag inte tycker om Apple, men gällande deras värde så har dom ju faktiskt lyckats väldigt bra med deras mål: snygga tekniska produkter som är enkla att använda och tilltalar den breda massan, med maximal kontroll så det blir enkelt att använda.... i mina ögon så är denna kontroll något som kommer att hindra framtida innovation och sätta käppar i hjulet för väldigt många bra ideer, men det skiter nog Apple i, dom tittar på sin pengahög och skrattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Du har rätt, även om jag som tekniskt kunnig inte fattar ett dyft av OS X, det är för enkelt och automatiserat, behöver du fixa något i OSet (eller hårdvaran) får du snällt gå in i en butik och betala hutlösa överpriser för att de ska installera en uppdatering eller sätta fast RAM-minnet ordentligt.

På vilket sätt är OSX för enkelt och för automatiserat? Eftersom att du inte fattar ett dyft är då antagligen väldigt korkad eller mer troligt så har du inte använt det i längre än 10 minuter. Varför gör du då uttalanden som är helt felaktiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

På vilket sätt skulle det inte vara bra för ekonomin? Företag som erbjuder produkter och tjänster som det finns efterfrågan på ÄR ekonomin. Du antyder att framgångsrika företag skulle vara till skada, menar du konkurrensmässigt eller något annat?

Ett företag med så stort värde har ett ENORMT inflytande politiskt och ekonomiskt. Se på all lobbying i USA. Detta påverkar hela samhället. Samtidigt kan samhället inte påverka företaget. Detta undergräver demokratin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcznarf:

Ett företag med så stort värde har ett ENORMT inflytande politiskt och ekonomiskt. Se på all lobbying i USA. Detta påverkar hela samhället. Samtidigt kan samhället inte påverka företaget. Detta undergräver demokratin.

Ah, men nu pratar du om politik, inte ekonomi.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Ja om man lyckas med Apple's affärsidé så kan vilket företag som helst bli jätte stort.....

Med "Apple's affärsidè" menar jag: Sälja produkter jätte dyrt jämfört med andra (fast med samma specs).... Det är allt.... Jo visst, jag erkänner att de har bra ideèr, men de går så här bra enbart på grund av att det finns så många "brainless" i denna världen som inte bryr som något annat än att det är Apple, och Apple är "coolt"......

Som ni kanske förstod, så är jag inte något stort fan av Apple.... Men jag hade inte hatat dem så mycket om de bara inte hade "spelat" så fult.... Jag är inget Android (Google) fan heller, så skriv inte det.....

Jag lägger till samma sak som många andra har skrivit också.... Detta är en bubbla som kommer spräckas snart.....

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

Ah, men nu pratar du om politik, inte ekonomi.

Det är väl samma sak, eller har fattiga människor och företag med dålig ekonomi skaffat lobbyister i EU-parlamentet och USA?
Senast jag kollade så var det internationella tech- olje- och retail-bolag (och MafIAA förstås) som hade mest lobbyister.

Permalänk

Nu är jag inte så haj på det här med aktier, men kan jag nu köpa apple aktier och vad skulle det isåfall kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

När det gäller Apple!
Så kommer bubblan bli en ballong, och ballongen kommer att bli en fotboll, och fotbollen kommer att bli en stålkulla.....etc......etc!

Glöm att den kommer att spricka. Den ballongen som kommer att tappa mark heter Microsoft.

Och det p g a att "Nisse" säger till släkt/vänner/grannar som inte är datorvana, "varför skaffar ni inte en Mac, det finns inget virus och är så mycket bättre" och
släkt/vänner/grannar gör det, gillar det. Och sen säger dom till sin släkt/vänner/grannar.............Och stålkullan rullar vidare! För det är exakt så det är. Och vi har alla här sett och upplevt det!

Sorgligt men sant, Applehatere eller inte, men det kommer att växa så mycket mer!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Ah, men nu pratar du om politik, inte ekonomi.

Politiken påverkar ekonomin och vice versa. Dessutom så är det ju inte bra för ekonomin om en dyr aktie som Apples plötsligt rasar. Det lär skapa oro på börsen med en massa otrevliga följdeffekter.

Permalänk

Pengar ⇔ makt

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

När det gäller Apple!
Så kommer bubblan bli en ballong, och ballongen kommer att bli en fotboll, och fotbollen kommer att bli en stålkulla.....etc......etc!

Glöm att den kommer att spricka. Den ballongen som kommer att tappa mark heter Microsoft.

Och det p g a att "Nisse" säger till släkt/vänner/grannar som inte är datorvana, "varför skaffar ni inte en Mac, det finns inget virus och är så mycket bättre" och
släkt/vänner/grannar gör det, gillar det. Och sen säger dom till sin släkt/vänner/grannar.............Och stålkullan rullar vidare! För det är exakt så det är. Och vi har alla här sett och upplevt det!

Sorgligt men sant, Applehatere eller inte, men det kommer att växa så mycket mer!

Min mamma sa en gång att hon funderade på att köpa en mac som nästa dator. Jag svarade att då kunde jag inte hjälpa henne med den, hon skulle få klara sig helt själv. Hon avstod. Fler borde säga detta till dem som funderar på Apple-prylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

För att börsvärdet är högre än Sveriges BNP, högre än HELA USA:s detaljhandel etc. det är inte rimligt och det kommer falla.

IBM värderas till Finlands BNP. Intel värderas till Nya Zeelands BNP. Anser du att det även råder en bubbla i dessa bolag också?

Du jämför äpplen och päron. Det finns många bolag som har ett börsvärde som är i klass med BNP:n för hyfsat stora och välmående länder.