TV via Bredbandsbolaget. "Browsing is temporarily unavailable..."

Permalänk
Skrivet av berghp:

Idag fick jag hem grejorna och det fungerar klockrent.
Men en sak undrar jag. På en del kanaler visas bilden i 4:3 även fast jag har ställt in på 16:9 i både box och TV. Är det någon fler som upplever det? Går det fixa?

Boxen är kopplad med HDMI till tv.

Det skulle jag också vilja veta om det gick. Jag tror inte det. Det värsta är bl.a. BBC entertainment som är en förkrymp letterboxbild. Svart på både sidor och över och under.

Permalänk

tjenare

har zyxel routern från bbb, internett/tv/ip telefoni, i villa. har port forwarding till våran "riktiga" switch i hemmet då bbb levererar skit routrar/switchar.. med för lite portar för en storfamilj med.
iallafall, vi hade en väldigt mycket problem att få igång boxen, efter några timmars prat med supporten så visade det sig
1. att dom inte aktiverat tjänsten,
2. port forwarding muppade upp våran router och dom ville att jag skulle ta bort våran stora switch... vilket jag sa skarpt ifrån då dom inte kan leverera riktiga switchar för en storfamilj. efter många försök ,omstarter,och ny mjukvara så kunde jag låta port forwarding vara aktiverat.
3. dock hade dom fortfarande problem med aktiveringen och kontakt med boxen, vilket släppte efter sådär 45min när dom uppdaterat i stationen, så lösningen var att få dom aktivera tjänsten, låta boxen stå på en helvetes stund innan den ens gav kontakt bild.. ( svart ruta hela tiden) sen uppdaterade den och "allt" fixade sig, ( förutom att dom totalt mördade våran internet hastighet på köpet.. samt nergraderade pga ostabilt med "snabbt" bredband och tv.....)

och till svar ang 4:3 och 16:9, även fast boxen och tvn står i 16:9 läge sänder dom vissa program i 4:3 vilket är totalt galet irriterande på en 50" tv.... verkar inte gå att lösa heller enl bbb... utan det får man "leva med" .... byta från parabol var nått av det sämsta vi gjort
även mycket mer problem med textning samt syncning av ljud/bild..

hoppas det löser sig iallafall!

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk

Det verkar vara lite av ett lotteri om det fungerar bra med bredbandsbolagets tjänster verkar det som. Men för att vara ärligt så verkar det gälla de flesta internet- och tv-leverantörer. De lovar snabbare och snabbare hastigheter medan det fortfarande krånglar för grundläggande tjänster. Hur vore de om kanske skulle lära sig gå innan de försöker springa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasroos:

Det skulle jag också vilja veta om det gick. Jag tror inte det. Det värsta är bl.a. BBC entertainment som är en förkrymp letterboxbild. Svart på både sidor och över och under.

Det är kanalen som sänds så tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Skrivet av niklasroos:

De lovar snabbare och snabbare hastigheter medan det fortfarande krånglar för grundläggande tjänster. Hur vore de om kanske skulle lära sig gå innan de försöker springa?

håller helt och hållet med. har varit väldigt mycket klageri över att våran teletråd varit så dålig, enkelt att skylla ifrån sig ! slutade med att vi fick hem en tekniker som mätte upp våran tråd mot telestationen ( vi bor 4 villor från stationen ....) och det var den bästa kopparlinan han hade mätt upp med det instrumentet, så hade tjänsten varit tillgänglig hade vi garanterat kunna haft 60mbit i koppartråden.. MEN stationen är inte utrustad för det och dom har inga planer att bygga ut den heller tydligen.

var MYCKET jobbigt för bbb att först ge oss gratis service tekniker, eftersom vi inte hade något fel i våra kopplingar eller router som VI tydligen hade gjort fel... och ersätta oss för alla timmar jag spenderat i telefonen med dom.

eftersom vi haft såpass mycket problem till och från ligger vårat ärende prioriterat så har ca 2-3 min kötid max. men man ska undra när dom ska lära sig att kanske kosta på lite extra än att behöva lägga ner så många timmar i felsökande och service tekniker.
så ska ge bbb ett + i kanten för dom har iallafall försökt fixa det och rätta till det, medans telia som vi hade innan inte var intresserade av att vi hade fel och återkom senare till svars...

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Då är det nog så att dom inte har hunnit aktivera din tjänst än. Minns att jag fick vänta dryga 12 timmar, lite drygt men det funkar galant i alla fall

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet enkelt med bildupplösningen. Kopplade in scarten också. Och på de kanaler som sänder 4:3 byter jag frå. Hdmi och bilden blir då uppskalad till 16:9.

Den lösningen duger åt mig tills alla kanaler skickas ut i riktig 16:9

Skickades från m.sweclockers.com